Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 18:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Concurentie beding ook in buitenland geldig
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mvr lin

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 0:22    Onderwerp: Concurentie beding ook in buitenland geldig Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mijn vraag is als volgt; ik ben nu werkzaam in Nederland en heb een concurentie beding, kan ik hier onder uit komen door een bedrijf in Duitsland te beginnen? ik wil namelijk weer voor mezelf beginnen, maar ben bang dat ik door mijn huidige werkgever ivm concurentiebeding wordt tegengehouden. Nu zit ik te denken om evt in Duitsland te beginnen, kan de werkgever me dan nog aan het concurentie beding houden! hoor graag jullie mening! Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 126
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ligt aan de omscrhijving van het beding, de markt in Duitsland, de relaties in Duitsland van het bedrijf en de markten waar het bedrijf zich normaliter in begeeft.

Als de huidige werkgever geen relaties heeft in Duitsland, geen bekendheid heeft met de Duitse markt, geen plannen heeft voor Duitsland dan is uw belang groter dan de huidige werkgever. Echter als de werkgever kan aantonen dat door het niet houden aan het beding er schade ontstaat, dan zal de rechter het beding alsnog laten nakomen.
Mvr lin

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 21:58    Onderwerp: concurentie beding ook geldig in Buitenland? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn concurentiebeding staat geen straal aangegeven! en inmiddels is het bedrijf al 2x overgenomen, idd heeft het bedrijf wel klanten in Duitsland en Nederland! Mijn idee was dus om een bedrijf in duitsland te starten en zo onder het concurentiebeding uit te komen? zou dit reeel zijn? of wat voor andere mogelijkheden zijn er? hoor het graag.
BG

BG

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je beter geholpen wordt door te vertellen wat er wel in staat (precies) dan wat er niet in staat.
WimWest

BerichtGeplaatst: vr 12 feb 2010 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alleen bij een functiewijziging zonder wijziging van de arbeidsovereenkomst besluit de rechter in een aantal gevallen dat het beding niet meer geldig was. Overname van een bedrijf heeft in dit geval niet direct te maken met het concurrentiebeding. In een enkel geval wil de rechter het beding wel matigen als het belang van de werknemer groter is dan het belang van de werkgever. Dit is echter per geval verschillend en afhankelijk van een groot aantal factoren.

[url]Zoek maar eens in http://jure.nl en kijk maar eens naar de vele verschillen in situatie en uitspraak[/url].
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 20 feb 2010 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me af hoe lang dit soort constructies van:

Jij bent mijn slaaf en als ik je niet kan hebben kan niemand je hebben of je gaat maar een heel end verhuizen.

nog getolereerd worden in een zogenaamd beschaafd land ?

BerichtGeplaatst: za 20 feb 2010 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het heeft totaal niets met slaafheid te maken. Indien je mensen in dienst neemt, zal je deze in vertrouwen moeten nemen en alle ins- en outs van het bedrijf moeten laten zien om te kunnen functioneren.

Stel je hebt met een bepaalde formule een leuke zaak opgebouwd, na vele investeringen. Dan neem je iemand in dienst en die denkt dan : hey , dat kunstje kan ik ook en de valkuilen heeft mijn werkgever al opgelost. Vervolgens gaat de werknemer voor zichzelf beginnen, past de formule aan, werkt uiteraard tegen een lager tarief en gaat er met jouw klantenbestand en goodwill vandoor.

Nogmaals, als je dit eenmaal is overkomen, zorg je voor een waterdicht contract en timmer je het geheel dicht om te voorkomen dat een ander er met je levenswerk vandoor gaat. Heeft niets met slavendom te maken, maar meer met de onbetrouwbaarheid van vertrekkende medewerkers.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2010 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk verhaaltje, alleen jammer dat er in 99,9% van de gevallen absoluut geen sprake is van een 'eigen' formule maar dat het concurrentiebeding gewoon gebruikt wordt om iemand ervan te weerhouden binnen een bepaalde straal hetzelfde soort werk te doen.

Met andere woorden het wordt gigantisch misbruikt !
Laat dat concurrentiebeding alleen geldig zijn indien er echt sprake is van een eigen formule. Maar dat is het dus niet.
Het heeft dus wel met slaafheid te maken zoals het gebruikt wordt.

Mijn vorige baas maakte voornamelijk websites.
En dan ook nog met behulp van DotNetNuke.
Een gratis te gebruiken CMS.
Niks geen eigen formule want de halve wereld maakt websites.

Maar ik heb dus wel een concurrentiebeding dat ik binnen 50km niet hetzelfde werk mag doen.
Leg mij nu maar eens uit hoezo dit niks met slaafheid te maken heeft want ik zie het in de verste verte niet.

PS: En als die werknemer het al tegen een lager tarief kan aanbieden dan deed die werkgever dus waarschijnlijk iets fout of hij was gewoon te inhalig. Er is trouwens niks mis mee om je tarieven te verlagen teneinde meer klandizie te verkrijgen. Iets wat de supermarkten de laatste jaren zeer agressief doen.

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2010 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Had je een "gun" op je hoofd toen je de arbeidsovereenkomst tekende en akkoord was met het concurrentiebeding?
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2010 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De arbeidsmarkt is nou niet bepaald zo werknemervriendelijk dat je kunt zeggen "oh, u wilt een concurrentiebeding, dan ga ik bij een ander werken."

Bovendien als je ergens tekent dan denk je niet snel aan wat er over tien jaar zal gebeuren en de droombaan bij de concurrent die je dan aangeboden krijgt.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2010 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch is het belangrijk dat werknemers dit wel doen, want het lijkt er niet op dat de regeling van het concurrentiebeding binnen die 10 jaar werknemersvriendelijker zal worden gemaakt. Pogingen daartoe zijn gestrand in de Eerste Kamer.

Ik denk dat de vakbonden en wat mij betreft ook Postbus 51 er bij werknemers veel vaker op zouden moeten hameren wat voor ingrijpende gevolgen het tekenen van een concurrentiebeding heeft, zodat het voor werkgevers moeilijker wordt om werknemers te vinden die bereid zijn zo'n beding te tekenen voor functies waarvoor zo'n beding helemaal niet nodig is.

Michaelm

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Had je een "gun" op je hoofd toen je de arbeidsovereenkomst tekende en akkoord was met het concurrentiebeding?

Ik zat in de bijstand, dus ja.
Die werkgever heeft toen trouwens wel 3 maanden loonsubsidie gekregen.
Daar kraait verder geen haan meer naar.
Criminelen zijn het, die werkgevers !
Wordt tijd dat we daar een pluk ze wetgeving voor krijgen Smile

Ik zit op het moment trouwens weer in de bijstand.
Loop stage tot aan april met hopelijk een jaarcontract dan
En ook deze keer zal er wel een concurrentiebeding zijn.

Maar goed, mocht het onverhoopt ooit werkelijk zover komen dat ik daarvoor moet gaan betalen dan wordt deze jongen beroepsbijstandstrekker.
En dat heeft dan helemaal niks met niet willen werken te maken maar alles met niet willen betalen voor een volgend concurrentiebeding.

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een werkgever is gerechtigd om zijn belangen af te schermen d.m.v. een beding, dat maakt de wg nog geen crimineel.

Als je niets op hebt met werkgevers, start dan zelf een onderneming, ervaar de risico's en wees vooral heel open naar je medewerkers.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welk belang heeft de werkgever erbij om door middel van een beding ervoor te zorgen dat betreffende werknemer, wil die in hetzelfde vakgebied blijven werken, gedwongen wordt om te verhuizen en anders maar in een ander vakgebied te gaan werken ?!?
Ik zie alleen maar een nadeel voor werknemers en geen enkel echt voordeel voor de werkgever.

Er zijn heus wel andere wegen die de werkgever kan bewandelen om zijn eigen zaak te beschermen. Maar goed, dat kost ook een rechtszaak en waarschijnlijk wat meer geld.

Komen we uiteindelijk toch weer bij de totaal verkeerde wetgeving uit.

Trouwens weer een lekker makkelijk antwoord van je over het starten van een eigen onderneming. Dat doet ook iedereen omdat het zo makkelijk gaat natuurlijk. Kom je hoogstwaarschijnlijk weer bij de banken uit die alleen maar geld lenen als ze 110% zeker weten dat het ze winst oplevert. En mocht dat toch even niet zo werken als ze gedacht hadden kloppen ze wel weer bij de staat aan die ze dan zonder mopperen ons belastinggeld geeft om ze de kop te redden waarna ze weer mooi doorgaan als vanouds.
Ook crimineel trouwens, misschien niet volgens onze wetgeving maar daar zijn we al uit dat die voor geen meter klopt Wink

BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het voordeel had de werkgever reeds verkregen door juist die moeilijkheden die jij noemt (banken) te trotseren en dat dan beschermt tegen medewerkers, die misbruik willen maken van de opgedane kennis door zorgvuldig opgebouwde relaties te benaderen na het vertrek bij de werkgever. Hoe eerlijk is dat dan?

Een vraag van een ander forum, letterlijk geciteerd!

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag betreft het concurrentiebeding en zal in het kort de situatie schetsen.
Ik en mijn collega zijn ruim twee jaar geleden aangenomen bij bedrijf X,deze hebben mijn collega weggehaald bij hun concurrent Y waar ik tevens ook werkzaam ben geweest.Bedrijf X heeft ons aangenomen om klanten van bedrijf Y weg te halen.
Natuurlijk volgde een rechtzaak echter bedrijf X won,Wij kregen van bedrijf X een contract met concurrentiebeding echter wij netjes verteld dat wij dit niet gingen tekenen na laatste ervaring met bedrijf Y.
Nu ruim 2 jaar werkzaam zonder contract en wij spelen met de gedachte om voor ons zelf te gaan beginnen in de zelfde branche.Ik heb al een eigen Handelsonderneming die tevens ook al artikelen aan bedrijf X heeft verkocht dus zij zijn op de hoogte dat ik mij al in de zelfde branche begeef,ik heb ook klanten van bedrijf Y meegenomen naar bedrijf X en zal deze meenemen naar ons eigen bedrijf.
Mijn vraag is ook al hebben wij nooit een contract ondertekend en geen concurrentiebeding bij bedrijf X,wat kunnen zij nog ondernemen?

In dit geval kon de werkgever in ieder geval het vermoeden dat deze een stel onbetrouwbare wernemers in dienst had!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds