|
Auteur |
Bericht |
JanJan2
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 24 jan 2010 17:15 Onderwerp: Brommer schrikt van motor, geen contact, wel schade |
|
|
Ik ben momenteel schriftelijk over en weer aan het soebatten met de verzekering van een jonge knul, maar wil weten of ik überhaupt aansprakelijk ben te stellen. Ik zal mijn situatie uitleggen.
In november (het gaat niet snel, what can I say) rij ik met mijn motor op de Weesperstraat in Amsterdam. Om daar een parkeerplaats op de rijden moet ik HALVERWEGE een rijbaan om voor rechts voor te sorteren, nogmaals afslaan en een fietspad kruizen. Ik kom daar dagelijks dus ik weet dat er op dat fietspad van beide kanten fietsers en brommers rijden.
Ik heb mijn richtingaanwijzer aan, sorteer voor en rij op tot aan het fietspad waar ik geheel tot stilstand kom zodat ik alle tijd heb om rechts over mijn schouder te kijken. Op dit moment schrik ik op omdat schuin voor mij een brommertje onderuit schiet. Hij komt ook schuin voor mij op de grond tot stilstand, maar raakt mij op geen enkele manier.
Omdat het zo dicht bij mij is parkeer ik de motor en help ik de jongen overeind. Een paar van z'n plastic kappen hebben krassen en hij heeft een schrammetje, maar het is godzijdank niet ernstig.
Omdat ik naïef was heb ik later toen zijn vader opbelde ingestemd met het invullen van verzekeringspapieren (ik quote) 'zodat ze HUN verzekering kunnen uitleggen wat er is voorgevallen'.
U raad het al, ze willen nu geld van MIJN verzekering zien. Mijn vraag is nu of het überhaupt mogelijk is iemand aansprakelijk te stellen als je elkaar niet raakt. De brommer rijder heeft ook duidelijk aangegeven dat hij van mij schrok en daarom zo belachelijk hard remde waardoor hij onderuit schoot. Ik had hem dus eigenlijk kunnen laten stikken, maar omdat ik zo netjes was om telefoonnummers uit te wisselen etc.
Wie o wie heeft hier ervaring mee? |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: zo 24 jan 2010 18:03 Onderwerp: Re: Brommer schrikt van motor, geen contact, wel schade |
|
|
ALs je niets fout heb gedaan dan kan je ook niet aansprakelijk zijn voor de schade zoals die door een ander is geleden. Ik zie in jouw gedrag geen onrechtmatige gedraging, echter als je hebt toegegeven fout te zijn dan is er misschien wel een probleem. De verzekeringspapieren zijn er juist om ondermeer te voorkomen dat mensen later stellen niet onrechtmatig te hebben gehandeld en hun schadeplicht ontlopen. Wat heb je precies ingevuld? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 24 jan 2010 18:10 Onderwerp: |
|
|
Als de reden dat de brommerrijder is geschrokken verband houdt met een verkeersovertreding die jij hebt gemaakt, dan zou je aansprakelijk kunnen zijn voor zijn schade.
Als jij je perfect aan de regels hebt gehouden, dan had de jongen gewoon beter moeten opletten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|