|
|
| Auteur |
Bericht |
compinurd
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 10 jan 2010 17:30 Onderwerp: Hoe zit het met de CAO? |
|
|
Hallo,
Een paar dagen geleden heb ik hier advies gevraagd betreft onderhandeling nieuw arbeidscontract. De antwoorden die daarop volgde hebben mij enorm geholpen, mijn dank daarvoor.
Nu zit ik nog met een kleine laatste vraag.. Is er nog een geldige ETD-cao? Zelf ben ik dus werkzaam in de elektrotechnische detailhandel en wil graag de CAO hiervan inzien. Echter vind ik alleen maar oude (verlopen) CAO's. Hoe komt dit? Heeft deze bedrijfstak nog wel een CAO?
Het zal misschien een rare vraag zijn, maar ik kan hier nergens het antwoord op vinden.
Mijn dank is groot voor diegene die meedenken/helpen. |
|
|
|
|
 |
John50
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 10 jan 2010 19:30 Onderwerp: |
|
|
De CAO voor de Elektrotechnische Detailhandel (ETD-CAO) en de algemeen verbindend verklaring daarvan is op 01 januari 2009 van rechtswege geeïndigd. Een nieuwe cao is tot op heden niet afgesloten. De ETD-CAO is opgehouden te bestaan.
De bepalingen van de cao die van toepassing zijn op de relatie werknemer en werkgever worden normatieve bepalingen genoemd. Deze normatieve bepalingen blijven na het verstrijken van de looptijd van de cao van toepassing op de individuele arbeidsovereenkomst. Dit word de nawerking van de cao genoemd. Deze nawerking is niet eeuwigdurend: de nawerking eindigt door de komst van een nieuwe cao, of; op het moment dat jij en de werkgever de arbeidsovereenkomst wijzigen.
Zolang jij niets anders overeenkomt met je werkgever, en er geen nieuwe cao komt, blijven de eerder gemaakte afspraken nawerken. Dus ook het loongebouw en de functiesystematiek.
[/i]
Laatst aangepast door John50 op zo 10 jan 2010 20:10, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
 |
compinurd
|
Geplaatst: zo 10 jan 2010 19:48 Onderwerp: |
|
|
| John50 schreef: | | De CAO voor de Elektrotechnische Detailhandel en de algemeen verbindend verklaring is op 01 januari 2009 van rechtswege geeïndigd. Een nieuwe cao is tot op heden niet afgesloten. |
Maar is dan de oude CAO nog wel van toepassing op mijn nieuwe arbeidscontract tot er een nieuwe CAO word afgesloten? |
|
|
|
|
 |
John50
|
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: zo 10 jan 2010 22:24 Onderwerp: |
|
|
Het simpele antwoord is dus: ja. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
compinurd
|
Geplaatst: zo 10 jan 2010 23:56 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | Het simpele antwoord is dus: ja. |
Oke, wederom bedankt Bona Fides en natuurlijk de rest.  |
|
|
|
|
 |
apconius
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 42
|
Geplaatst: ma 11 jan 2010 11:25 Onderwerp: |
|
|
nogmaals, het gaat dan wel om de algemeen verbindend verklaring (avv)van de CAO... de CAO zelf was mischien niet van toepassing op jou situatie (ligt aan de verbondenheid van de werkgever bij de cao sluitende partijen).
Hoewel de avv waarschijnlijk voor jou als werknemer niet veel anders betekende dan de CAO zelf, is het wel verstandig om je op de avv te richten en niet op de CAO (voor zover niet duidelijk is of je werkgever daaraan verbonden was) |
|
|
|
|
 |
John50
|
Geplaatst: ma 11 jan 2010 11:38 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad,
Als blomski werkzaam was bij een werkgever die door lidmaatschap van de Uneto-VNI rechtstreeks gebonden was aan de ETD-CAO, en, blomski was (1) door lidmaatschap van 1 van de cao-partijen aan werknemerszijde gebonden aan de ETD-CAO, of (2) doormiddel van het van toepassing verklaren van de ETD-CAO in de individuele arbeidsovereenkomst (het zogenaamde incorporatiebeding), dan heeft de ETD-CAO nawerking. Deze nawerking eindigt op het moment er een nieuwe cao van toepassing is op de arbeidsrelatie, of tot blomski nieuwe afspraken maakt met zijn werkgever.
Als blomski werkzaam was bij een werkgever die niet rechtstreeks gebonden was aan de ETD-CAO, en de ETD-CAO is ten tijde van de algemeen verbindend verklaring niet van toepassing verklaard in de individuele arbeidsovereenkomst, tja, dan ligt het allemaal wat ingewikkelder. |
|
|
|
|
 |
|
|