Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 13:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Niet eens met arbeidsovereenkomst
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
compinurd

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 07 jan 2010 17:10    Onderwerp: Niet eens met arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik ben het niet eens met mijn arbeidscontract. Dit komt o.a. doordat er niet word verwezen naar mijn vak COA. Hoe lang kan ik blijven weigeren een contract te tekenen?

Het verhaal gaat als volgt:

Al geruim 5 maanden zit ik zonder arbeidscontract. Ik werk fulltime en krijg nu een vast contract voor onbepaalde tijd. Nu is het bedrijf niet groot genoeg om een P&O afdeling te hebben. Dit word allemaal geregeld door de eigenaar van het bedrijf. Deze kwam, na meerdere keren erop hebben aangesproken, met een arbeitscontract aanzetten. Tot mijn schrik was dit een amateuristisch contract. Hierin stonden alleen mijn plichten en slechts weinig rechten. Alleen werd erin vernoemd hoeveel vakantiedagen ik krijg en wat ik per maand verdien. Ook klopt mijn functieomschrijving niet. Op papier staat medewerker, in praktijk ben ik leidinggevende.

Meteen heb ik aangekaard dat ik niet akkoord ga met het contract. Wij hebben dit besproken en heb hierbij verteld dat ik conform CAO eletronisch detailhandel (mijn vakgebied) in mijn contract wil hebben staan. Dan weet ik tenmiste zeker dat alles goed zit. Daarna is gezegd dat hij zal kijken wat hij kon doen. Twee maanden later krijg ik na aandringen weer hetzelfde papiertje. Dit keer met mijn naam correct ingevuld.Mijn baas weigert om de CAO te vernoemen van mijn vakgebied. Nu 5 maanden verder begint dit tot een serieus probleem te worden. Wat moet ik doen? Kan ik nog langer weigeren zijn contract te tekenen? Mocht dit tot een arbeidsconflict leiden, sta ik dan in mijn recht?

Nog ter aanvulling. Mijn vorige contracten waren conform cao. Echter ging het toen nog via een groot concern. Nu zijn wij een fransicher geworden. Het concern staat niet voor mij klaar en de nieuwe eigenaar vertrouw ik niet. Er is al een ander personeelslid ontslagen op een niet nette wijze. Daarnaast krijg ik elke maand wel loon gestort, maar heb ook nog geen loonstrookje gezien. Binnenkort volgt er weer een gesprek plaats. Wie kan mij helpen in deze kwestie?

Mijn dank ik groot aan alle die meedenken/werken aan dit probleem van mij.

Met vriendelijke groet,

Compinurd Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 07 jan 2010 18:17    Onderwerp: Re: Niet eens met arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

compinurd schreef:
Mijn vorige contracten waren conform cao. Echter ging het toen nog via een groot concern. Nu zijn wij een fransicher geworden.

Dus je bent eigenlijk niet van baan veranderd?

Waren de vorige contracten tijdelijke contracten? Zo ja, hoeveel contracten heb je gehad en voor hoe lang? Heb je nu een tijdelijk contract of een vast contract?

Vooralsnog lijkt het mij dat je arbeidsvoorwaarden dezelfde zijn als die in je vorige contract (aangenomen dat er bij de laatste verlenging van je contract niets anders is afgesproken). De CAO is dan dus ook van toepassing. Het lijkt me verstandig om geen contract te tekenen met mindere voorwaarden dan je nu hebt.

Dat je huidige contract niet op papier staat is op zich niet zo'n probleem. Ik denk niet dat je kunt eisen dat er voor het huidige dienstverband een schriftelijk contract wordt opgemaakt. Wel is de werkgever verplicht aan de werkgever een schriftelijke opgave te verstrekken met onder meer de functie van de werknemer en de toepasselijke CAO (art. 7:655 lid 1 BW).

Mocht je werkgever van mening zijn dat je niet onder de CAO valt, dan kun je wijzen op je vorige contract en op het feit dat de arbeidsovereenkomst is verlengd zonder wijziging in de voorwaarden van dat vorige contract.

BerichtGeplaatst: do 07 jan 2010 23:48    Onderwerp: Re: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo bona fides,

Bedankt voor je antwoord. Ben even de mappen in gedoken. Eerst ben ik op uitzendbasis begonnen (via Randstad) dit duurde 4 maanden waarna ik mijn eerste tijdelijke contract kreeg (van 6 maanden) hierna is dit contract nog eens verlengd met 6maanden. In deze contracten staat o.a. vermeld dat het via de Electronische CAO gaat. Ik citeer uit de arbeidsovereenkomst:

Artikel 12 CAO
12.1 Op de Arbeidsovereenkomst zijn de door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid meest recent algeneem verbindend verklaarde bepaling van de collectieve arbeidsovereenkomst voor de Electronische Detailhandel (hierna te noemen "de CAO") van toepassing. Voornoemde bepalingen maken onverbrekelijk deel uit van de Arbeidsovereenkomst ongeacht of de periode van algemeen verbindend verklaring is verstreken.

Vlak voor mijn 3e contract verliep (en mij beloofd was voor onbepaalde tijd) werd mijn vestiging een franchiser. Het personeel werd hierbij overgenomen. De nieuwe eigenaar handelt de nieuwe contracten ook af. Deze persoon wilt mij voor onbepaalde tijd laten tekenen. Echter staat nergens dat het conform de Electronische CAO is. Dit is idd wel vermeld in de vorige contracten van het concern. Jij (bona fides) zegt dus dat ik gewoon het kan eisen aangezien dit wel in mijn vorrige contracten stond?
apconius

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is toch noodzakelijk dat, wil een CAO zijn werking hebben er spraken is van een van de volgende gevallen:

-werkgever is aangesloten bij een van de CAO sluitende partijen en dient in het geval van een niet aan CAO gebonden werknemer op grond van art 14 de betreffende werknemer ook de werking aan te bieden (naleving kan hierbij niet gevorderd worden door de werknemer)
-zowel werkgever en werknemer zijn aangesloten bij een van CAO sluitende partijen.
-de CAO is algemeen verbindend verklaard
-er is spraken van een incorporatie beding.

In de andere gevallen is de betreffende cao niet van toepassing. Kan het daarom niet goed zijn dat de CAO gewoon niet van toepassing is in deze situatie? Hij zou wel door het incorporatie beding van toepassing kunnen worden verklaard, maar dat is dan wellicht ook de reden dat de werkgever hier niet aan wil beginnen.

Ik heb pas net een half jaar arbeidsrecht gehad dus helemaal helder is het voor mij ook niet. maar dacht dat de gestelde vraag dus niet zo makkelijk te beantwoorden is met de tot nu toe verstrekte gegevens.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

apconius schreef:
In de andere gevallen is de betreffende cao niet van toepassing. Kan het daarom niet goed zijn dat de CAO gewoon niet van toepassing is in deze situatie? Hij zou wel door het incorporatie beding van toepassing kunnen worden verklaard, maar dat is dan wellicht ook de reden dat de werkgever hier niet aan wil beginnen.

In de vorige arbeidsovereenkomsten was er sprake van een incorporatiebeding (zie het artikel 12). Er is geen reden waarom dat beding zou zijn vervallen bij de laatste verlenging. Of die verlenging nu op papier is gesteld of niet.

Die verlenging lijkt trouwens voor onbepaalde tijd te zijn.

compinurd schreef:
Jij (bona fides) zegt dus dat ik gewoon het kan eisen aangezien dit wel in mijn vorrige contracten stond?

Volgens mij werk je nu onder de voorwaarden van het 3e contract, maar dan voor onbepaalde tijd (want het is het 4e contract). Dat de werkgever is veranderd doet er waarschijnlijk niet toe, omdat de hele vestiging inclusief personeel is overgegaan en de arbeidsovereenkomsten dan ook automatisch en zonder wijziging overgaan.

Het is uiteraard niet verstandig om een contract te tekenen met mindere voorwaarden dan de voorwaarden die op je huidige arbeidsovereenkomst van toepassing zijn. Op dit moment is de CAO van toepassing via een incorporatiebeding, dus een arbeidsovereenkomst zonder een incorporatiebeding moet je niet tekenen.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het incorporatie beding is alleen van toepassing op de CAO bepalingen die algemeen verbindend zijn verklaard, dit hoeft volgens mij niet de hele CAO te zijn (maar dat kan makkelijk nagezocht worden).

Verder werkt de arbeidsovereenkomst inderdaad gewoon door bij overgang van de onderneming. Dit blijkt oa uit art 14a wet CAO en art 2a wet AVV. Aangezien het hier draait om een arbeidsovereenkomst met een incorporatie beding moet volgens mij echter niet gekeken worden naar de wet CAO en de wet AVV (behalve dan voor de algemeen verbindend verklaarde CAO), maar blijkt hetzelfde uit art 7:662 ev BW.

Verder kan het natuurlijk zijn dat er in de (algemeen verbindend verklaarde) CAO een regeling staat omtrent de overgang van ovk voor bepaalde naar onbepaalde tijd. Dit is normaal inderdaad na 3 keer of 36 maanden, maar hier wordt soms van afgeweken. Dus zonder dit na te kijken in de betreffende CAO bepalingen kan niet gesteld worden of de ovk van rechtswege is overgegaan op een ovk voor onbepaalde tijd.
(maar compinurd geeft al aan dat de vergever dit zelf al wil, dus dat is eigenlijk ook geen probleem dan).

Zoals bona fides ook stelt zou ik een arbeidsovereenkomst zonder het corporatie beding niet tekenen. De situatie kan natuurlijk ook zo zijn dat je volgens een van mijn hierboven gestelde situaties hoe dan ook aanspraak maakt op de regelingen uit de CAO.
compinurd

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dusss... als ik het samenvat in ABN hoef ik niet te tekenen aangezien het nieuwe contract minder is als de huidige. Want ik weet zeker dat hij geen CAO (van elektronisch detailhandel) wilt vernoemen in mijn nieuwe contract. Maar hierover hoef ik niet met de eigenaar in discussie omdat ik het gewoon kan eisen (vanwege oude contract)

Toch had ik last met de laatste reacties.. Wat houd "incorporatie beding" in? Wie kan dat vertalen naar ABN?

Owh, en dat ik nu een contract krijg voor onbepaalde tijd is een feit. Daar gaat het mij ook niet om.. Ik wil alleen doorgroei mogelijkheden hebben in loon(schalen) en dat staat in de CAO voor elektronische detailhandel.

Alvast bedankt iedereen voor het meewerken aan de oplossing van mijn probleem.

Mochten jullie ooit computerproblemen hebben dan weet je me te vinden Wink haha
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

compinurd schreef:
Toch had ik last met de laatste reacties.. Wat houd "incorporatie beding" in? Wie kan dat vertalen naar ABN?

Een incorporatiebeding is een beding dat als het ware de bepalingen van een CAO in de arbeidsovereenkomst incorporeert (onderdeel maakt van). Artikel 12 van jouw arbeidsovereenkomst zorgt ervoor dat de bepalingen van de CAO onderdeel uitmaken van jouw arbeidsovereenkomst. Artikel 12 is dus een incorporatiebeding.

Apconius heeft gelijk dat alleen de bepalingen zijn geïncorporeerd die door de minster algemeen verbindend zijn verklaard. Ik neem aan dat dat zo goed als de gehele CAO is, maar dat zou je moeten controleren. In ieder geval is er op dit punt geen verschil met je vorige contract.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds