Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 18:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

boventallig verklaard, maar ingehuurden blijven
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2009 17:02    Onderwerp: boventallig verklaard, maar ingehuurden blijven Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een groot industrieel bedrijf sluit één van de vestigingen. Voor een aantal wordt werk gevonden bij een andere vestiging met vergelijkbare processen. Deze mensen krijgen niet de 3 maanden salaris mee die anderen wel krijgen als ze nieuw werk vinden (waardoor je zou kunnen zien dat de verschillende vestigingen als één geheel worden gezien).

Nu is de situatie zo dat één van de medewerkers geen andere baan krijgt aangeboden op de andere vestiging, maar een ingeleende evenknie (dus niet in dienst van het bedrijf) blijft wel ingehuurd. Hieraan kan nog worden toegevoegd dat de ingehuurde werkzaamheden uitvoerde op beide plants, maar zijn hoofdtaak was toch wel bij de gesloten vestiging.

De beoordelingen van de ontslagen man waren altijd prima. De werkzaamheden van de twee waren niet identiek, maar wel gelijkwaardig. De ontslagen man zou deze werkzaamheden ook prima kunnen uitvoeren volgens zijn leidinggevende.

Kan de ontslagen man dit aanvechten? Of kan gesteld worden dat de andere vestiging los staat van de gesloten vestiging en men daar niets te maken heeft met boventalligheid elders binnen het bedrijf (zoals gezegd, helemaal als aparte eenheden worden ze niet beschouwd als het gaat om de 3 maandsalarisen).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 2:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Via wat voor procedure is hij ontslagen? Heeft hij een ontslagvergoeding ontvangen?

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De meesten zijn boventallig verklaard en krijgen nog 6 maanden doorbetaald. Ondertussen krijgen ze begeleiding bij het zoeken naar ander werk. Dis is niet een ontslagvergoeding (?).
Ik weet niet welke procedure. Welke procedures zijn er? (misschien dat er dan een lichtje gaat branden).
Het bedrijf is verder financieel gezond volgens de directeur.
Het gaat namelijk niet om iemand die ik direct ken, meer een verhaal uit tweede hand. Dan denk ik 'goh, interessante kwestie, laat ik het eens op het rechtenforum gooien' (op de FNV-site las ik er niets over).
bona fides

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vraag is: hoe is de arbeidsovereenkomst beëindigd?

De mogelijkheden zijn kortweg:
- opzegging met een ontslagvergunning van het CWI;
- ontbinding door de kantonrechter;
- beëindiging met wederzijdse instemming.

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ach, op die manier... Ik vraag me af of de mensen dat zelf wel weten. In dit geval lijkt me een ontslagvergunning de meest logische.
Zeker niet met wederzijds goedvinden.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een regelmatige opzegging met ontslagvergunning valt er alleen iets te ondernemen in het geval van een kennelijk onredelijk ontslag. Van een kennelijk onredelijk ontslag zal hier vermoedelijk geen sprake zijn, al zal dat afhangen van de precieze omstandigheden.

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank Bona, hoewel de mensen teleurgesteld zijn, zijn ze niet van mening dat het onredelijk is dat de vestiging dicht gaat. Dat is allemaal goed te onderbouwen.
Het enige onredelijke zou kunnen zijn dat ze niet bedrijfsbreed (dus over meerdere vestigingen) nagaan of ze daar nog mensen kunnen plaatsen en ingeleenden laten zitten. Maar dat is vast niet wat je in de juridische zin van 'onredelijk' bedoelt.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om de vraag of het ontslag zelf kennelijk onredelijk is. Dat de vestiging wordt gesloten lijkt mij bij die beoordeling een gegeven waarvan moet worden uitgegaan, dus niet iets waarvan de redelijkheid nog eens moet worden bepaald (dat is al gebeurd door de OR vermoed ik).

Of een ontslag kennelijk onredelijk is moet worden beoordeeld aan de hand van de maatstaven die voor een goed werkgever gelden. Veel meer kan ik hier niet over zeggen, dus een kant en klaar antwoord kan ik niet geven.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds