|
Auteur |
Bericht |
Herfstweer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
Berichten: 18
|
Geplaatst: ma 30 nov 2009 22:29 Onderwerp: Voorschieten van reparatiekosten die onder garantie vallen |
|
|
De klantenservice van de Ikea drijft mij tot waanzin!
Na lang heen en weer schrijven met de Ikea erkennen ze eindelijk dat ik geen genoegen hoef te nemen met de garantie van 2 jaar die er volgens hen maar op mijn oven zou zitten. Mooi, die slag is gewonnen.
Nu krijg ik echter het volgende van de Ikea 'aangeboden': ik mag Whirlpool (producent, geen contractspartij) bellen, die komen hem repareren, die rekening van Whirlpool moet ik even voor de Ikea 'voorschieten' waarna Ikea het bedrag naar mijn rekening zal overmaken.
Ten eerste ben ik niet blij met een firma Whirlpool omdat ik niet met hen maar met de Ikea een overeenkomst ben aangegaan. Om fabrieksgarantie gaat het hier volgens Ikea niet, zij stellen dat Whirlpool maar 2 jaar garantie biedt en zij zelf 8 jaar en aangezien hij ouder is dan 2 jaar is het 'hun' (Ikea) garantie (vreemd, doorgaans is de fabrieksgarantie juist langer maar soit).
Daarnaast voel ik de bui al hangen. Ik heb de oven in de koopjeshoek gekocht met een kleine deuk in de zijkant. Risico maar er zat volledige garantie op werd gezegd dus toch maar gekocht. Door omstandigheden komt de oven nu pas uit de doos (doos met sticker met daarop 'licht beschadigd' helaas niet bewaard) en hij doet helemaal niets. Whirlpool gaat natuurlijk een verband zien tussen die deuk en het niet functioneren van de oven. Aan mij dan om te bewijzen dat die deuk er al in zat toen ik hem kocht. Ik voorzie dat ik straks een rekening betaal die de prijs van de oven destijds overstijgt en een ellenlange discussie om dat geld ooit van Ikea terug te krijgen.
Onlangs overkwam me hetzelfde met een bank. Verkopende partij besteedt de reparatie uit en ik moest voorschieten. Vanwege slechte ervaringen werd er gezegd, mocht blijken dat het een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult' was, dan hoefde de verkoper volgens hem tenminste niet achter zijn geld (voor reparatie gemaakte kosten) aan.
Maar kan dit? Kan een verkopende partij van een consument verwachten dat hij de kosten voor reparatie binnen de garantietermijn voorschiet? In het BW lees ik hier niets over terug....
Iemand die met me mee wil denken? En die me iets meer kan zeggen over de bewijslast ten aanzien van die deuk? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1040
|
Geplaatst: di 01 dec 2009 10:45 Onderwerp: |
|
|
Ik zou zeggen: Ikea geeft de garantie en geeft dus ook de opdracht tot reparatie. De opdrachtgever is altijd verantwoordelijk voor de betaling en in dit geval is dat gewoon Ikea. Zij kunnen Whirlpool opdracht geven. |
|
|
|
 |
Herfstweer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
Berichten: 18
|
Geplaatst: zo 06 dec 2009 22:42 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Ik zou zeggen: Ikea geeft de garantie en geeft dus ook de opdracht tot reparatie. De opdrachtgever is altijd verantwoordelijk voor de betaling en in dit geval is dat gewoon Ikea. Zij kunnen Whirlpool opdracht geven. |
Dank je WimWest voor je reactie. Je hebt het helder onder woorden gebracht. Ik heb Ikea een mail gestuurd en ongeveer letterlijk geschreven wat jij zegt. Ben benieuwd! |
|
|
|
 |
|