Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 28 aug 2025 16:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

2 maanden proeftijd geldig?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sebastian

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 21:04    Onderwerp: 2 maanden proeftijd geldig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan mij helpen? Ik ben sinds 24 augustus in dienst bij een organisatie die een eigen CAO heeft. Daarin staat dat: "een proeftijd van maximaal 2 maanden is toegestaan", zonder mits..... of tenzij...... Mijn contract heb ik pas 15 oktober per post thuisgestuurd gekregen, dus ik heb nog niets getekend. In mijn contract staat dat ik een proeftijd van 2 maanden heb. Nu heeft mijn baas verleden donderdag (dat is de 15 okt) gezegd dat hij mij ontslag in proeftijd wil geven, per direct. Ik moest ook mijn sleutel inleveren en hoefde niet weer te komen.
Kan/ mag dit? Ik was zelf in de veronderstelling dat mijn proeftijd 1 maand zou zijn, omdat ik een jaarcontract heb (tot 1 sept 2010). Ik heb geen CAO of contract eerder gezien dan afgelopen donderdag! (heb er ook nooit zelf om gevraagd trouwens)

Wie kan mij uitleggen of deze proeftijd rechtsgeldig is en wat kan ik het beste doen? Welke rechten heeft mijn werkgever? Waar kan ik me op beroepen?

Hartelijk dank!

Groet, Sebastian
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie art 7:652 BW. Volgens lid 6 kan er bij CAO van lid 4 worden afgeweken.

Dat je nog niet hebt getekend is gelet op lid 2 wel interessant. Je zou kunnen aanvoeren dat er in jouw geval geen proeftijd geldt. Of dat gaat werken durf ik niet te voorspellen.

edit: iets soortgelijks speelde in Rb. Utrecht 7 november 2008, LJN BG8859. De rechter is van mening dat vóór aanvang van het dienstverband tussen partijen overeenstemming moet zijn bereikt over de duur van de proeftijd (lid 3, lid 4), maar dat deze proeftijd ook ná het aangaan van de arbeidsovereenkomst op schrift mag worden gesteld.

Op deze manier wordt het schriftelijkheidsvereiste bijna volledig uitgekleed, dus of dit helemaal de juiste opvatting is kun je je afvragen. In ieder geval is het zonder een getekende schriftelijke arbeidsovereenkomst dus wel van belang dat er mondeling een proeftijd (van 2 maanden) is overeengekomen. Als er vóór aanvang nooit gesproken is over een proeftijd van 2 maanden en je de schriftelijke overeenkomst pas na aanvang hebt ontvangen, dan kan er geen proeftijd van 2 maanden hebben gegolden.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 5:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien jij de CAO niet kende op het moment van sluiten van de overeenkomst lijkt het mij geboden dat je je verweert tegen het ontslag door je te beroepen op nietigheid van de ingeroepen proeftijd en je beschikbaar te houden voor het op eerste afroep verrichten van werkzaamheden.

Daarna kun je het beste een deskundige inschakelen om in kort geding loondoorbetaling en werkhervatting te vorderen.
Bekijk de homepage
Sebastian

BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 9:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In ieder geval is het zonder een getekende schriftelijke arbeidsovereenkomst dus wel van belang dat er mondeling een proeftijd (van 2 maanden) is overeengekomen. Als er vóór aanvang nooit gesproken is over een proeftijd van 2 maanden en je de schriftelijke overeenkomst pas na aanvang hebt ontvangen, dan kan er geen proeftijd van 2 maanden hebben gegolden.

En dat is het geval, daar hebben we het nooit over gehad. Daarom was ik er ook vanuit gegaan dat het gewoon 1 maand zou zijn.

Bedankt voor jullie tips!
memolen

memolen

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2009 10:45    Onderwerp: Rechtgeldigheid proeftijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

In art. 7:652 lid 2 BW staat alleen maar dat de proeftijd schriftelijk overeengekomen wordt. Er staat niet wanneer dit moet gebeuren. Omdat de proeftijd een relatief korte periode na indiensttreding is, is het natuurlijk verstandig om de arbeidsovereenkomst vóór datum indiensttreding te laten tekenen. De praktijk is echter dat een werkgever de nieuwe werknemer niet snel de toegang zal weigeren op de eerste werkdag als hij nog niet getekend heeft; je start een dergelijke relatie toch met een zeker vertrouwen. Of de proeftijd is besproken in het sollicitatiegesprek of het aanstellingsgesprek kan gemakkelijk punt van discussie worden tussen werkgever en werknemer. In de uitspraak LJN BG8895 werden alle omstandigheden van het geval betrokken. Het was aannemelijk dat de proeftijd was besproken, en vooral had de werknemer voldoende tijd om te reageren op de proeftijd die in de arbeidsovereenkomst was opgenomen. Persoonlijk kan ik me wel vinden in deze uitspraak. Het is niet zo zwart-wit dat een proeftijd alleen maar rechtsgeldig is als beide partijen de arbeidsovereenkomst hebben getekend. Het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat de nieuwe werknemer het tekenen traineert om onder de proeftijd uit te komen.

In de zaak van Sebastian is het eigenlijk andersom. De werknemer is niet traag met tekenen, maar de werkgever stuurt de arbeidsovereenkomst pas toe op het moment dat hij ook ontslag in proeftijd geeft. Daarbij komt dat de proeftijd niet met Sebastian is besproken.
Ik sluit me dan ook bij Steven aan en zou een loonvordering instellen en wedertewerkstelling vorderen. Op naar de vakbond of naar een advocaat!
Sebastian

BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2009 10:53    Onderwerp: Re: Rechtgeldigheid proeftijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

memolen schreef:
In de zaak van Sebastian is het eigenlijk andersom. De werknemer is niet traag met tekenen, maar de werkgever stuurt de arbeidsovereenkomst pas toe op het moment dat hij ook ontslag in proeftijd geeft. Daarbij komt dat de proeftijd niet met Sebastian is besproken.
Ik sluit me dan ook bij Steven aan en zou een loonvordering instellen en wedertewerkstelling vorderen. Op naar de vakbond of naar een advocaat!

Bedankt! Ik ben al bezig, heb mijn advocaat erop gezet. Hij neemt nu de zaken van me "over". Ik heb namelijk ondertussen ook al een brief gekregen van mijn werkgever waarin zij mij ontslag in proeftijd geven.... (zonder dat ze het contract ondertekend terug hebben). Volgens mij denken ze dat het hiermee klaar is! Ik denk het niet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds