Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 4:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pesterij door de buren
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patricia30

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 11:02    Onderwerp: Pesterij door de buren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemorgen,

Mijn ouders wonen al 20 jaar in hetzelfde huurhuis. Nu zijn er een aantal jaar geleden nieuwe buren komen wonen.
De hoofdbewoner verblijft het grootste deel van het jaar in het buitenland. Zijn kinderen hebben allemaal een ander woonadres.
Toch veroorzaken die kinderen met hun kroost erg veel overlast in de straat. Nachtelijke schreeuwpartijen, voetballen tegen het huis van mijn ouders (lees dakgoot en ramen). provoceren door hun stoep te gaan vegen en vervolgens het afval bij mijn ouders voor de deur te deponeren en nog veel meer van dat soort gein. Afgelopen donderdag is het dus geëscaleerd. Er werd weer gevoetbald. Na herhaaldelijke verzoeken van mijn vader om op te houden, heeft hij de bal ingenomen. Lag in zijn tuin en heeft gezegd dat ze hem op konden halen bij de buurtbemiddelaar.
Toen kwamen er drie dochters aan de deur, die niet netjes vragen maar meteen staan te schreeuwen. Zij wilden zichzelf toegang verschaffen tot het huis van mijn ouders en probeerden mijn vader te slaan met een tas. Mijn vader heeft ze daarop zijn huis en zijn tuin uitgeduwd. Daarop sprongen twee opgeschoten jongens die verderop (daar ligt namelijk een trapveldje) aan het voetballen waren op zijn rug. Dat zag hij natuurlijk niet aankomen en kwam door het plotselinge extra gewicht op zijn rug te vallen. Hij raakte daarbij gewond en verloor zijn bril.
Die bril is door de dochters meegenomen (gejat dus!) Dat is gezien door andere buren. Dit is ook aan de politie meegedeeld, die gaat vragen om die bril Ze krijgen als antwoord: Nee hoor, hebben we niet. En daarmee is de kous dan af. Een van de jongens die bij mijn vader op zijn rug sprong is aangewezen. Toen we terug kwamen van het ziekenhuis, liep dat joch gewoon nog te voetballen. Terwijl er politie bij is geweest!
Kunnen we hier helemaal niets tegen doen? De politie weet dat de situatie in de wijk op scherp staat. De buurtbemiddelaar vind de situatie ook onhoudbaar. Is er nou helemaal niets te doen aan het feit dat die gasten daar constant zijn terwijl de hoofdbewoner bijna het hele jaar in het buitenland zit? Zij hebben daar niets te zoeken als hij er niet is. Het lijkt erop dat ze er wonen, want ze eten er en slapen er. Maar als de verhuurder vragen stelt ontkennen ze en klaar is het weer. Ik heb het gevoel dat politie en verhuurder zich er makkelijk van af maken. Bang om discriminatie naar hun hoofd geslingerd te krijgen.
Het kan toch niet zo zijn dat iemand zonder pardon het woongenot ontnomen kan worden zonder dat je ergens aanspraak op kunt maken qua rechten. Terwijl de verziekers er op papier niet eens wonen!

Ik ben heel benieuwd naar reacties/adviezen in dit verhaal. We voelen ons nu behoorlijk in de steek gelaten door de gemeente en de politie.

Met vriendelijke groet,

Patricia
WimWest

Leeftijd: 125
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De politiek is hier ook mee bezig om meer wettelijke basis te geven op het probleem burenoverlast.

Kijk ook even op http://www.attjekuiken.pvda.nl/ en mail je verhaal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia30

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor je reactie. Ik heb ook op de mee gestuurde link gelezen. Het blijkt dat de wethouder van de PVDA hier in mijn woonplaats in de huurdersvereniging van de betreffende wijk heeft gezeten en ook Sociale Zaken in zijn portefeuille heeft.
Ik zal het verhaal van mijn ouders ook zeker naar hem mailen.
Verder ben ik heell benieuwd of er verder mogelijkheden voor mijn ouders zijn om stappen te ondernemen tegen dit soort uitwassen.....
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou zeggen: leg contact met de verhuurder. Ik neem aan dat het andere huis ook een huurhuis is. De verhuurder moet dan maar eens met de andere huurder gaan regelen dat jouw vader ongestoord huurgenot heeft.
Patricia30

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is al meerder malen aangegeven dat die mensen de sfeer verzieken. Ze gaan dan zogenaamd het gesprek aan met die gasten, maar daar komt gewoon niks constructiefs uit. Het is eigenlijk net zo'n beetje als toen die Frieze Vlag reclame, ze zeggen "foei" en dan kruipen ze gauw weer achter hun bureau.
Mijn ouders staan nu gewoon met hun rug tegen de muur. De instanties die ze zouden moeten helpen roepen voor de vorm iets, maar echt iets concreets komt er niet uit. Mijn ouders krijgen alleen maar de tip mee om vooral niets te doen wat tegen ze zou kunnen werken. Maar dat die buren dat continu doen, daar hoor je niemand over.....
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten aanzien van de gestolen bril, waarvoor je een of meer getuigen hebt, zou ik aandringen bij justitie op vervolging. Je kunt zelf ook een rechtzaak aanspannen tegen de dief om je eigendommen terug te krijgen.

Ten aanzien van het zeer verstoorde huurgenot zou ik de verhuurder in gebreke stellen en op den duur het verstoorde huurgenot verrekenen met huurpenningen (dus gewoon niet meer betalen). Het principe is dat de verhuurder zijn verplichtingen niet nakomt (verschaffen van goed huurgenot) die jij als huurder moet kunnen verrekenen met jouw verplichtingen (betalen van huur). Wel eerst zorgen dat je hiervoor een goede basis legt (dossieropbouw) want straks wordt je vader nog uit huis gezet. Dus eerst nog brieven schrijven.

Voor deze acties zou je wellicht een bureau voor rechtshulp in kunnen schakelen. Wanneer er formele schriftelijke brieven worden gestuurd zijn sommige instanties sneller bereid iets te ondernemen omdat ze bang zijn voor een eventuele rechtszaak.
Patricia30

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor je reactie! Mijn vader heeft volgens mij een rechtsbijstandsverzekering, zij zouden hem dan denk ik wel kunnen helpen met de brieven toch? Voor wat betreft dossieropbouw. De klachten hebben zich opgestapeld, zowel bij politie als de gemeente. Het is al wel duidelijk dat die niets doen. Maar die klachten zullen vast wel opgenomen worden in dat op te bouwen dossier neem ik aan.
Ik zal mijn vader aanraden contact op te nemen met zijn verzekering om dit op te gaan pakken.
Fijn om te lezen dat we in ieder geval ergens een begin kunnen gaan maken!
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem hier is dat niet de huurder de veroorzaker is, maar de bezoekers/familie van de huurder. Hierdoor kan een verhuurder weinig doen volgens de normale procedure. Dit betekent niet dat er niets gedaan kan worden, alleen zal de verhuurder zal zich beter moeten inzetten om een connectie aan te tonen met de geluidsoverlast en de huurder.

Opschortingsrecht is ook wel een middel, waarvan men gebruik mag maken. Alleen de verhuurder moet eerst op de hoogte gebracht worden van het opschortingsrecht. Dit betekent overigens niet dat de betalingsverplichting vervalt. Het probleem met het gebruiken van het opschortingsrecht is dat u voor de rechter moet aantonen , dat de overlast een zodanig gebrek is waaraan de verhuurder werkelijk iets aan kon doen.
Een hele lastige materie, dat wel.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De huurder is hier m.i. wel degelijk verantwoordelijk voor het gedrag van zijn familie/bezoekers. Patricia vertelt dat de huurder zelf het grootste deel van het jaar in het buitenland verblijft en dat de kinderen elders wonen. Maar toch zijn ze blijkbaar heel veel in/rond de woning te vinden. De huurder moet niet zijn sleutels beschikbaar stellen aan die mensen en doet hij dat wel, dan neemt hij een zekere verantwoordelijkheid op zich.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De huurder is hier m.i. wel degelijk verantwoordelijk voor het gedrag van zijn familie/bezoekers
Lijkt mij ook.
Quote:
De huurder moet niet zijn sleutels beschikbaar stellen aan die mensen en doet hij dat wel, dan neemt hij een zekere verantwoordelijkheid op zich.
Welke??
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verantwoordelijkheid voor het gedrag van de mensen aan wie die sleutel ter beschikking is gesteld.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Verantwoordelijkheid voor het gedrag van de mensen aan wie die sleutel ter beschikking is gesteld.
Bedoelde: om welke wetsartikelen of andere gekende criteria zou het hier gaan; immers valt m.i. alleen daarmee iets te bereiken.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet alles is altijd direct terug te voeren op wetsartikelen, omdat ons recht ook algemene beginselen van ongeschreven recht kent, maar als jij zo nodig artikelen wilt horen: in zijn algemeenheid 6:162 BW en meer specifiek 7:213 BW, 7:218 BW en met name 7:219 BW.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Het probleem hier is dat niet de huurder de veroorzaker is, maar de bezoekers/familie van de huurder. Hierdoor kan een verhuurder weinig doen volgens de normale procedure.

De verhuurder moet goed huurgenot verschaffen. Dat een ander dan de huurder in door hem verhuurde panden verblijft en de boel verstiert is m.i. wel degelijk iet waar de verhuurder op aangepsproken kan worden en doet hieraan dus niet af.

Of de verhuurder feitelijk er wat aan kan doen is een andere vraag. Mij lijkt van wel, maar dat is het probleem van de verhuurder.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 03 okt 2009 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een huurder kan/moet iets doen tegen geluidsoverlast veroorzaakt door zijn bezoekers. De verhuurder kan/moet hem op die plicht aanspreken.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds