Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 16:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Scooter ongeval
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mesquè

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 23:42    Onderwerp: Scooter ongeval Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thuis hebben we met een situatie te maken waar we geen raad mee weten, aangezien ik pas eerstejaars rechten student ben weet ik het ook niet. Zelf heb ik het idee dat mijn zusje vrijuit gaat.

Het volgende is gebeurt: Een paar maanden geleden heeft een meisje van 14 de scooter van een jongen geleend, om even een rondje op de parkeer plaats te rijden. Ze reed echter van de parkeerplaats af, om de scooter een half uur later kapot in te leveren bij de jongen. Onderweg kwam ze mijn zusje tegen, die niets van de 'leenovereenkomst' afwist en bij het meisje op de scooter stapte. Uiteindelijk zijn ze tegen een boom tot stilstand gekomen, waardoor de scooter beschadigd is.

Hierop werd het verzekeringswerk tussen de ouders, mijn vader stelde zichzelf niet aansprakelijk omdat mijn zusje nooit een scooter heeft geleend en niet zelf heeft gereden. De vader van het 'slachtoffer' deed mijn pa hierop een aanbod om de verzekering te lichten, namelijk het hele bedrag te laten vergoeden (schade was getaxeerd voor €1100,-, waarvan een deel al voor het ongeluk bestond). Hij bood mijn pa hiervoor 300 euro als zogenaamde beloning. Dit voorstel wees mijn vader af, hij wou er niets mee te maken hebben.

De vader van het slachtoffer is ook bij het meisje dat de scooter geleend had langsgeweest, hier had hij eerst een deal mee maar daar heeft die man van afgezien. De man (een halve kamper) zei dat de pa van het slachtoffer snel moest maken dat hij weg was.

Nu kregen we een week geleden een aangetekende brief binnen, dat het slachtoffer €1600,- van ons eist (hij heeft de scooter dus ook nog even ergens anders laten taxeren). Sowieso is het frappant dat hij van ons dus het hele bedrag eist, maar wat moeten we hier mee doen? Op de brief reageren of helemaal niet reageren, en wat kan er dan gebeuren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 6:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een net briefje terug met de mededeling dat je zus als passagier niet aansprakelijk kan zijn voor de schade aan het motorrijtuig en dat je alle aansprakelijkheid afwijst.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 8:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De aansprakelijkheid geldt voor de bestuurder, niet voor de passagier. Dat de ander het gehele bedrag probeert te verhalen op jullie zal hij proberen te baseren op de hoofdelijke aansprakelijkheid zoals die geldt in het civiele recht. Echter, gezien artikel 185 Wegenverkeerswet is de eigenaar of, indien hij is uitgeleend zoals hier het geval is, de houder (lener bijvoorbeeld).

Er is geen plaats om de passagier hoofdelijk aansprakelijk te stellen.

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus artikel 185 WvW (lid 2 neem ik aan?) aanhalen, daar staat dat de eigenaar aansprakelijk is. Is er ook ergens een wet waarin staat dat de passagier niet aansprakelijk is? Dan kunnen we dat ook in de brief terug zetten.
theod

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet spreekt niet over aansprakelijkheid van passagiers enkel over aansprakelijkheid van de eigenaar en de bestuurder, de laatste is zelfs gesplitst in feitelijke en de daadwerkelijke bestuurder maar die zijn hier niet van toepassing.

De passagier kan ook niet aansprakelijk worden gesteld omdat deze geen directe invloed op de besturing van het voertuig kan uitoefenen.
Mesquè

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie hulp, ik heb de volgende brief getypt. Enige feedback?

Quote:
Geachte ****,

Met enige verbazing heb ik van U een brief ontvangen waarin U ons verzoekt een schadebedrag van €1614,14 te betalen Kevin **** wegens zijn beschadigde scooter.

Zoals U ook al schreef, heeft uw cliënt de scooter met kenteken 57-***-4 uitgeleend aan Michelle ****k. Kennelijk is Michelle verder weg gereden dan afgesproken en heeft ze onderweg onze dochter, Kelly **** als passagier meegenomen.

Kelly **** heeft de scooter niet bestuurd, ze zat voor op schoot bij Michelle zonder te sturen of gas te geven. Het feit dat ze als passagier aanwezig was, en tevens zelf de leen niet is aangegaan, leidt ertoe dat ze niet aansprakelijk is voor het ongeval aangezien ze geen directe invloed had op de besturing van het voertuig.

Tevens wil ik U wijzen op Art. 185 lid 2 WvW. Hieruit blijkt dat Uw cliënt zelf aansprakelijk is voor het ongeval, hij is degene die aansprakelijk is voor het ongeval. Dus zelfs wanneer mijn dochter de scooter zelf had geleend en zelf had bestuurd, was zij niet aansprakelijk geweest.

Dus gezien het feit dat Kelly **** als passagier in principe al niet aansprakelijk is en hetgeen Art. 185 lid 2 WvW vermeld, wijs ik hiermee alle aansprakelijkheid af.

Ik hoop U hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 185 WVW is hier niet van toepassing, want dat artikel ziet op schade aan derden. (Ik neem aan dat er geen vordering ligt van de eigenaar van de boom voor de schade aan die boom.) Art. 185 WVW kan dus beter niet worden genoemd.

Overigens volgt uit art. 185 lid 2 WVW wel dat de eigenaar van de brommer aansprakelijk is voor de schade aan anderen (voor zover die schade niet onder lid 3 valt), maar dat betekent niet dat de bestuurder zelf niet aansprakelijk is op grond van onrechtmatige daad (zie ook art. 185 lid 4 WVW). De bestuurder kan zowel aansprakelijk zijn jegens derden als jegens de eigenaar zelf. Voor een passagier geldt hetzelfde.

De vraag is of je zusje onrechtmatig heeft gehandeld. Dat kan het geval zijn als ze door onvoorzichtigheid het ongeluk (mede) heeft veroorzaakt. Je schrijft niet hoe het komt dat ze tegen een boom tot stilstand zijn gekomen, dus of ze zich op de brommer onvoorzichtig heeft gedragen valt niet goed te beoordelen.

Ik twijfel een beetje of het enkele opstappen en meerijden bij een meisje van 14, dat volgens mij niet op een scooter mag rijden en misschien ook nooit eerder op een scooter gereden heeft, terwijl je zusje toch wel moest vermoeden dat het niet helemaal in de haak was, al onrechtmatig is en als mede-oorzaak van het ongeluk kan worden gezien. Ik denk het niet, althans niet als zelfstandige onrechtmatige daad (art. 6:162 BW), maar het valt te proberen.

Kansrijker lijkt me in dit verband een beroep op art. 6:166 BW:
art. 6:166 BW schreef:
1. Indien één van tot een groep behorende personen onrechtmatig schade toebrengt en de kans op het aldus toebrengen van schade deze personen had behoren te weerhouden van hun gedragingen in groepsverband, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk indien deze gedragingen hun kunnen worden toegerekend.
2. Zij moeten onderling voor gelijke delen in de schadevergoeding bijdragen, tenzij in de omstandigheden van het geval de billijkheid een andere verdeling vordert.

Het is dus de vraag of de kans op een ongelukkige afloop je zusje ervan het behoren te weerhouden om achterop te gaan zitten. Als dat zo is, dan is je zusje tegenover de eigenaar net zo aansprakelijk als het 14-jarige meisje zelf. Aan de andere kant: als jouw zusje om die reden niet achterop had moeten springen, had de eigenaar van de scooter om diezelfde reden waarschijnlijk de brommer niet mogen uitlenen. Dus in dat geval kunnen je zusje en de bestuurster zich verweren met een beroep op eigen schuld van de eigenaar (art. 6:101 BW).

Het is dus allemaal niet zo heel duidelijk. Hoe het ongeluk precies heeft kunnen gebeuren lijkt me niet onbelangrijk.

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ga het morgen eens even doorkijken en dus opnieuw formuleren. Onze achternaam stond op de aangetekende brief trouwens fout (hele slechte versie van onze achternaam, fout gespeld) en het adres klopt ook niet (verkeerde huisnummer). Moet ik me hier iets van aantrekken of doet dat er niet toe?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schrijf maar niet dat Kelly vóór Michelle zat!!!
Beter neutraal verwoorden: Kelly was alleen passagier, Kelly bestuurde de scooter niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Ai, dat had ik nog niet gelezen. Tja, onder deze omstandigheden zie ik een beroep op art. 6:166 lid 1 BW wel slagen (en een direct beroep op art. 6:162 BW eigenlijk ook wel), met hoofdelijke aansprakelijkheid tot gevolg.

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2009 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
tikSimone schreef:

Ai, dat had ik nog niet gelezen. Tja, onder deze omstandigheden zie ik een beroep op art. 6:166 lid 1 BW wel slagen (en een direct beroep op art. 6:162 BW eigenlijk ook wel), met hoofdelijke aansprakelijkheid tot gevolg.

Gaat niet op.

Voor een bestuurder van een motorrijtuig mogen zich geen personen bevinden. (RVV uit het blote hoofd)

Bestuurder had niet mogen deelnemen aan het verkeer, een passagier hoeft namelijk de verkeersregels niet te kennen en als de bestuurder toestaat dat iemand plaatst neemt voor hem/haar is dat voor zijn/haar risico.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Gaat niet op.

Dat gaat wel degelijk op, althans het zou in mijn ogen heel goed op kunnen gaan.

Wat in ieder geval vaststaat, is dat jouw argument niet klopt. Het feit dat een bestuurder aansprakelijk is voor het gedrag van zijn passagiers, kan er niet voor zorgen dat de passagiers zelf niet aansprakelijk kunnen zijn jegens de persoon die schade lijdt.

Vergelijk het met een werknemer die in de uitvoering van zijn functie een onrechtmatige daad pleegt jegens een derde. Dan is de werkgever aansprakelijk voor de schade, maar de werknemer zelf ook.

Er is geen reden waarom art. 6:162 BW en art. 6:166 BW niet voor passagiers zouden gelden.

Het spreekt per slot van rekening toch ook voor zich dat een passagier die bij wijze van spreken plots zijn hand voor de ogen van de bestuurder houdt, aansprakelijk zal zijn voor de gevolgen...

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 6:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doe het allemaal uit het blote hoofd, dit is vaste kost voor rijinstructeurs dus artikelen kan ik niet opnoemen.

Wat jij omschrijft is allemaal geregeld in de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen.

De eigenaar van het voertuig is verplicht het voertuig te verzekeren.

Enkel bij het opzettelijk veroorzaken van een ongeval kan de bestuurder aansprakelijk worden gesteld, ook als dat ongeval is veroorzaakt tijdens een joyriding of diefstal.

Het WAM sluit, zover ik weet, verhaal mogelijkheden op derde uit, dit is gedaan om de beroepsgroep die dagelijks op de weg zitten te beschermen tegen verhaalprocedures van werkgevers.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 8:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ theod: wat jij, en ik, over het hoofd zien is dat de schade is veroorzaakt aan het voertuig zelf en niet aan een ander. Daarom is het schadevergoedingsrecht van boek 6 BW van toepassing.

BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2009 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Ik doe het allemaal uit het blote hoofd, dit is vaste kost voor rijinstructeurs dus artikelen kan ik niet opnoemen.

Maar rij-instructeurs bepalen niet hoe het Nederlandse schadevergoedingsrecht in elkaar zit.

De regels waar je aan denkt zeggen hooguit iets over de onderlinge verhouding bestuurder-passagier. Het zou onzinnig zijn om het schadelijdende slachtoffer zijn vordering op de onrechtmatig handelende en solvabele passagier te ontzeggen en hem slechts een vordering te geven op de mogelijk insolvabele bestuurder.

Voor zover je van mening bent dat een passagier niet onrechtmatig kan handelen buiten het geval van opzet, klopt daar niets van. Natuurlijk kan een passagier wel degelijk onrechtmatig handelen.

Er is ook geen reden waarom groepsaansprakelijkheid buiten de deur zou blijven.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds