Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 12:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

problemen met citeren
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tomtom

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 17:23    Onderwerp: problemen met citeren Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb wat problemen met het citeren van artikelen
ik gebruik het kluwer college bundel.
als ik in het register bijvoorbeeld:
Landbouw EG opzoek staat er achter: XIII.5,art 32 v.

maar hoe moet ik dit nou correct citeren?
en wat betekend de .5? en die 'v'?

mvg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bedoeling van het register is niet om te citeren. Het register vertelt je waar in je wettenbundel je de artikelen kunt vinden die je zoekt.

Je moet beslist geen "XIII.5" citeren, want je dient naar de wet te verwijzen, niet naar de Kluwer collegebundel.

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De bedoeling van het register is niet om te citeren. Het register vertelt je waar in je wettenbundel je de artikelen kunt vinden die je zoekt.

Je moet beslist geen "XIII.5" citeren, want je dient naar de wet te verwijzen, niet naar de Kluwer collegebundel.

ja ik snap dat het register is om artikelen te zoeken.
maar als ik een vraag krijg om bijvoorbeeld 'Landbouw EG' op te zoeken krijg ik als antwoord XIII.5,art 32 v.
maar hoe moet ik dit dan citeren als antwoord op die vraag?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bedoelt citeren in de eerste huiswerkopdracht van je opleiding?

Tja, gebruik je gezond verstand. Als de vraag is wat je in het register van de Kluwer collegebundel vindt, dan schrijf je op wat je in het register van de Kluwer collegebundel vindt.

Zodra je de vraag begrijpt spreekt het antwoord voor zich. Probeer dus te begrijpen wat ze nu eigenlijk van je verwachten. Misschien moet je niet alleen in het register bladeren, maar vervolgens ook het artikel zelf opzoeken. Gewoon goed lezen en even nadenken.

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja voor mijn huiswerk Smile
maar ik weet dat het antwoord XIII.5,art 32 v. fout is.
want die XIII staat voor 'Verdragen' en dan is die .5 zoiets als een hoofdstuk maar ik weet ook dat als ik het antwoord Verdragen hoofdstuk 5 art 32 geef dat dat antwoord ook fout is. Want ik weet niet hoe ik het moet opschrijven als antwoord
dus misschien dat iemand het weet die ook gebruikt maakt van het Kluwer college bundel
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

XIII.5,art 32 v. zou je moeten opschrijven als: art 32-38 EG Verdrag (als je tenminste ál die artikelen wilt aanduiden!!!!).

De verwijzing in het register is slechts de verwijzing naar waar je de wetsartikelen in de Kluwer kunt vinden; verder niets. XIII.5,art 32 v. betekent: het tabje XIII en dan de wet die onder nr 5 in de inhoudsopgave van die tab (zie p. 4035-4040 van de Kluwer) staat en de v staat voor "verder" oftewel: art 32 en verder.

Tip: werk liever zo min mogelijk met het register. Maar áls je het al gebruikt om iets te vinden, pak dan altijd die desbetreffende wet en de bepalingen waarnaar verwezen wordt er bij.

Maar open eerst eens even dat wetboek! Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Tip: werk liever zo min mogelijk met het register. Maar áls je het al gebruikt om iets te vinden, pak dan altijd die desbetreffende wet en de bepalingen waarnaar verwezen wordt er bij.

En nog een tip: probeer echt vaker je gezonde verstand te gebruiken. Want het moet met een beetje nadenken toch duidelijk zijn dat het (zeer waarschijnlijk) de bedoeling van de opdracht is om te leren het register en de wettenbundel te gebruiken? LEES de opdracht en DENK. Daarmee wordt je studie een heel stuk eenvoudiger.

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@tikSimone:
Je verzuchting wordt me nu duidelijk ... Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
XIII.5,art 32 v. zou je moeten opschrijven als: art 32-38 EG Verdrag (als je tenminste ál die artikelen wilt aanduiden!!!!).

De verwijzing in het register is slechts de verwijzing naar waar je de wetsartikelen in de Kluwer kunt vinden; verder niets. XIII.5,art 32 v. betekent: het tabje XIII en dan de wet die onder nr 5 in de inhoudsopgave van die tab (zie p. 4035-4040 van de Kluwer) staat en de v staat voor "verder" oftewel: art 32 en verder.

Maar open eerst eens even dat wetboek! Wink

maar als ik art 32 Verdrag opschrijf kan het toch ook zijn dat ik artikel 32 van de wet die onder nr 4 in de inhoudsopgave van die tab staat of nr 3 of nr 2. Want die nummers hebben ook een artikel 32

het zelfde is als ik bijvoorbeeld rijbewijsplicht opzoek. dan staat er achter XI.9 art,107 v.
dat is dan in het wetboek van strafrecht onder nummer 9 in de inhoudsopgave art 107

maar als ik dit zou moeten citeren: wetboek van strafrecht art 107.
dan klopt het niet omdat dan artikel 107 ook van nummer 8 in de inhoudsopgave kan zijn of nummer 7.
maar jij zegt dat je die nummer 9 in de inhoudsopgave niet mag opschrijven.

maar hoe komt dan bijvoorbeeld mijn leraar te weten dat ik het over het rijbewijsplicht heb, als ik alleen wetboek van strafrecht art 107 mag citeren. want nu kan ik het ook hebben over nummer 8 in de inhoudsopgave art 107.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een advies dat ik heel lang geleden kreeg van een wijs docent: nadat je je antwoord hebt opgeschreven, controleer dan altijd of je wel de vraag hebt beantwoord.

Uit je posts kan ik niet halen wat nu de vraag is, zodat het onmogelijk is om te zeggen of je antwoord correct is.

Als de vraag is: waar in de Kluwerbundel staat art 32 EG-Verdrag, dan is het antwoord "XIII.5,art 32".

Als men wil weten "wat is het kapstokartikel over gevaar op de weg", dan is het antwoord "Artikel 5 Wegenverkeerswet" en dan noem je niet de nummers uit de Kluwerbundel.

Quote:
maar als ik dit zou moeten citeren: wetboek van strafrecht art 107. dan klopt het niet omdat dan artikel 107 ook van nummer 8 in de inhoudsopgave kan zijn of nummer 7.

Dat begrijp ik niet. Er is maar 1 wetboek van strafrecht en dat heeft maar 1 artikel 107. Dat citaat is dus een compleet antwoord. Welk nummer het WvSr in de inhoudsopgave van Kluwer heeft, is volstrekt irrelevant.

Overigens gaat dat artikel over hulpverlening aan de vijand in tijd van oorlog, dus je citaat is fout als de vraag is "waaruit blijkt dat een rijbewijs verplicht is".

Post hier nu letterlijk een vraag zodat wij kunnen zien wat men wil lezen in je antwoord.
tomtom

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

als ik naar het tapje XI Wetboek v. strafrecht ga is het verdeeld in
XI.1
XI.2
XI.3
XI.4
XI.5
XI.6
XI.7
XI.8
XI.9
XI.10 etc... tot XI.18

dus als ik het goed begrijp is XI.1 tot XI.18 allemaal wetboek van strafrecht?
dus als ik dan Rijbewijsplicht moet opzoeken, dat staat bij XI.9 art,107 en ik moet dat citeren, dan staat er art 107 wetboek strafrecht.
maar XI.1 heeft een artikel 107 en XI.9 heeft ook een artikel 107

dus hoe komt mijn leraar nu te weten dat ik artikel XI.9 bedoel en niet XI.1?
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry, ik kan geen antwoord geven als ik niet weet wat de vraag is.

XI is "Wetboek van Strafrecht e.a." oftewel en andere wetboeken die iets met strafrecht te maken hebben. Daarin is XI.9 de Wegenverkeerswet.
tomtom

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

je hebt al antwoord op mijn vraag gegeven.

want ik wist niet hoe ik het zou moeten citeren als er XI.9 stond.
maar als ik het dus goed begrijp moet het dus zo:
als ik Rijbewijsplicht moet opzoeken is het antwoord:
Wegenverkeerswet art 107
of is het Wetboek van Strafrecht Wegenverkeerswet art 107?

mvg
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ TomTom: Ku jij de vraag eens letterlijk aangeven die jouw leraar aan jou stelt?

Ik vermoed namelijk dat deze anders ingestoken wordt dan jij hem beantwoord.

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tomtom schreef:
of is het Wetboek van Strafrecht Wegenverkeerswet art 107?

Volgens mij is het al aangegeven, maar ga de wetten eens opzoek.

Je hebt de Kluwerbundel las ik. Dan heb je, hopelijk, de tabbladen er in geplakt. Dan ga je naar het tabblad waar het wetboek van Strafrecht in zit. Daar heb je een inhoudsopgave waar alle wetten worden genoemd met hun inhoud.
Dan zul je zien dat het Wetboek van Strafrecht een andere is dan de Wegenverkeerswet.

Laatst aangepast door pacta sunt servanda op vr 25 sep 2009 11:35, in totaal 1 keer bewerkt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds