Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 23:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aankoop auto ontbinden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rich@rechtenforum

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 23:38    Onderwerp: Aankoop auto ontbinden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Betreft ontbinding aankoop gebruikte auto.
Aankoop maart jl. 80.000 km. (als partikulier gekocht, gebruik met regelmaat zakelijk waarvoor vergoeding vanuit onderneming á 0,19/km) Kort na aankoop: klachten schakelen inhouden motor, melding leverancier en aanbieden voor herstel, herstel blijft uit, weer aangeboden, weer niet ok. Bij 3e maal aanbieden melding gemaakt over te gaan tot aktie bij uitblijven resultaat. auto wordt weer aan gewerkt, weer uitblijven result. Op gegeven moment (5e maal) aangetekende brief met ingebrekestelling en laatste mogelijkheid tot herstel (levering overeenkomstig koopovereenkomst, dan wel alternatief, 3 dagen uit garage; pech langs snelweg, auto afgesleept, 2 weken in garage alternatief vervoer aangeboden. 2 tot 3 dagane uit garage en stel wederom klachten vast gelijk aan die kort na aankoop. (zou nu voor 7e maal terug moeten binnen 6 maanden, 20dkm. Tot op heden soepel opgesteld, echter nu zat en geen vertrouwen meer in auto en garagehouder)
Aktie: auto aangeboden onafhankelijke instelling (dekra) voor beoordeling. Deze bevestigen klachten en rapporteren als zodanig schriftelijk met bevestiging oa mijn klacht, hun overige bevindingen.
Vragen:
1)
Als zelfstandig ondernemer mis ik inkomsten door reizen van naar leverancier, stilstand gemaakte kosten (keuring dekra, etc). Kan ik deze als schade claimen
2)
Indien niet als partikulier (als zodanig aangekocht) mis ik inkomsten, zijnde managementvergoeding vanuit onderneming voor de uren niet beschikbaar voor taakvervulling. Kan ik dit claimen.
3)
Kan ik (denk ik van wel) koop ontbinden op grond non-conform zijn product?
4)
Kan ik rente vorderen over aankoopbedrag als zijnde schade vanaf moment van aankoop?
5) wat valt er meer onder te claimen schade?

Wie geeft me een zetje in goede richting? Thx.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat je bedoel met "als particulier aangekocht" is me niet helemaal duidelijk. Ik ga er vanuit dat je de auto als niet-consument hebt aangekocht.

1,2) Je hebt een ingebrekenstelling verstuurd dus in principe kunt je vanaf af de vervaldatum de wettelijke rente en schade vergoeding vorderen.
3) Nee, maar wel op grond van een wanprestatie.
4) Nee
5) In beginsel alle gevolgschade.

Echter de verkoper kan in de algemene voorwaarden afwijken van regelend recht en dat verhinderen dat het bovenstaande op gaat. Die voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn en moeten op een bepaalde manier aangeboden zijn. De auto zal hoe dan ook wel te ontbinden zijn.

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1)
Als zelfstandig ondernemer mis ik inkomsten door reizen van naar leverancier, stilstand gemaakte kosten (keuring dekra, etc). Kan ik deze als schade claimen===========
Met: "als particulier" bedoel ik dat ik als consument een aankoop heb verricht, hoewel ook voor zakelijke toepassing gebruikt. (leg het wat krom uit in vorig bericht)

3)Kan ik (denk ik van wel) koop ontbinden op grond non-conform zijn product?=====

Non conform zijn wil toch zeggen dat het niet voldoet?
Wanprestatie is een gevolg van aktiviteiten om het conform te krijgen...Toch?

Terug te vorderen aankoopbedrag: mag men een bedrag hierop in mindering brengen, denk aan afschrijving, slijtage etc.?

5) wat valt er meer onder te claimen schade? ===========

Dus ik lees: wacht/reisuren (Uren die ik niet heb kunnen doorbelasten aan opdrachtgevers (€ 85,00), wassen leenauto's voor retourleveren, verreden km vv garage, Dekra keuring,
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als jij het product ook voor zakelijke toepassingen gebruik dan is het product m.i. als niet-consument gekocht.

Ja, non-conform betekent inderdaad dat niet voldoet. Nee, wanprestatie is dat men de verplichtingen uit overeenkomst niet is nagekomen. Non-conform is specifiek en wanprestatie is algemeen.

Quote:
Terug te vorderen aankoopbedrag: mag men een bedrag hierop in mindering brengen, denk aan afschrijving, slijtage etc.?

Nee er mag geen gebruiksvergoeding in rekening worden gebracht omdat het product in een hele korte tijd 7 maal defect was. Ik dacht ook dat dit pas mogelijk was na een jaar.

Quote:
Dus ik lees: wacht/reisuren (Uren die ik niet heb kunnen doorbelasten aan opdrachtgevers (€ 85,00), wassen leenauto's voor retourleveren, verreden km vv garage, Dekra keuring,

Ja, maar of je dat ook daadwerkelijk allemaal kunt vorderen hangt af van de algemene voorwaarden, of daarin de regels zijn gevolgd en deze voor jou niet onredelijk bezwarend zijn.

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 19:22    Onderwerp: garantie auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als jij het product ook voor zakelijke toepassingen gebruik dan is het product m.i. als niet-consument gekocht.============

Ik rijd auto prive en gebruik deze overwegend prive en af en toe zakelijk.

dus wanneer ik een prive auto (als consument gekocht) af en toe gebruik voor zakelijk verkeer is consumentenrecht niet van toepassing! Vraag ik me toch af hoe een verzekeraar hiermee omgaat in geval schade in verkeer bij uitvoering werkzaamheden vervoer van en naar en met prive auto. Zou voor een ieder die af en toe iets voor werkgever doet effect hebben.

Overigens is bij aankooptraject, lees voor handtekening zetten onder koopovereenkomst aan verkoper uitvoerig uitgelegd dat auto voor woonwerk en ook voor zakelijk gebruik zou worden gebruikt. Zelfs gevraagd naar voorwaarden hieraangaande en ivm duur vd garantie. Had men niet beschikbaar, werden per post toegezonden. Zou allemaal dik in orde zijn vlg verkoper. Voorwaarden zijn achteraf met post toegezonden en maken er onderdaad geen melding van.

((slechts deze zinsnede: g) het gebrek dat is ontstaan tijdens of voortvloeit uit het gebruik van het motorrijtuig voor les- of examenrijden, leasing, verhuren, vervoer van personen of goederen tegen betaling;))

Vergoeding vanuit bedrijf is niet tegen betaling, slechts vergoeding voor gebruik. Betaling wil zeggen dat kosten worden gedekt, wat met € 0,19 niet het geval is.

Door achteraf toezenden zijn evt uitsluitingen lees alle beperkende/uitsluitende voorwaarden mi niet van toepassing; immers ik kende deze niet voor aankoop, heb echter om voorwaarden verzocht, maar zijn niet verstrekt op verzoek maar slechts uitgelegd door verkoper (hoe dom kun je zijn als verkopende partij) als zijnde alles valt eronder gedurende periode met uitsluiting peipjes kraakjes van interieur. Slechts dat ik een jaar of 100dKm garantie zou hebben is de nu geldende garantie, zonder uitsluitingen. (denk ik) Uitsluitingen voortkomende uit achteraf toegezonden voorwaarden zijn mi niet rechtsgeldig, immers ik kende ze niet (slechts de uitspraken verkoper dat alles eronder zou vallen met uitsluiting piepjes en kraakjes) hoewel ik er om heb gevraagd bij accepteren overeenkomst.

Bovag (1e 6mnd van toepass) garantievoorwaarden zegt niets over consumentenaankoop met zakelijk gebruik.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds