Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 18:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verzoekschrift Omgangsregeling
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frank33

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 15:23    Onderwerp: Verzoekschrift Omgangsregeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezer,

Is er iemand die ervaring heeft met het opstellen van een verzoekschrift danwel ooit door zijn advocaat heeft laten opstellen, en dan in het kader van omgangsregeling. Ik heb al veel gezocht op google, maar het blijft lastig een dergelijk (voorbeeld) verzoekschrift te vinden. Ik kom voornamelijk omgangscontracten (bijv. een omgangsregeling na co-ouderschap dat niet van toepassing is in mijn situatie) tegen die je voor een relatief lage prijs kan downloaden, maar geen verzoekschrift. Volgens mij zijn er genoeg mensen die inmiddels al een verzoekschrift hebben laten maken door hun advocaat en deze misschien (anoniem) zouden willen delen met mij??? (niet geschoten is altijd mis Smile )

Ik wil mijzelf zo min mogelijk op kosten jagen door mijn advocaat een verzoekschrift te laten opstellen en het zou zeer mooi zijn als ik met behulp van dit forum een voorbeeld verzoekschrift kan krijgen en deze aan mijn advocaat kan presenteren zodat het proces wat sneller kan gaan.

Mijn situatie heb ik in onderstaande link beschreven.

Ik ben benieuwd naar positieve reacties.

groet,

Frank

Zie link:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Omgangsregeling+met+spoed+afdwingen%2C+kan+dat%3F/t/25154/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een advocaat neemt die ervaring heeft met familierecht, zal een modelverzoekschrift de prijs niet drukken. Zo'n modelverzoekschrift zal hij dan namelijk zelf wel hebben klaarliggen.

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker weten, we hoeven alleen maar de persoonlijke/feitelijke gegevens en bijzonderheden in te vullen. En zo'n processtuk wil je toch graag in je eigen stijl hebben, dus het herschrijven van zo'n verzoekschrift dat je cliënt aanlevert kost doorgaans net zoveel tijd...

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, dank je, dat is duidelijk. Maar dan nu een hele concrete vraag over het verzoekschrift en zo'n procedure.

Hoeveel uren zou je ongeveer kwijt kunnen zijn aan een standaard omgangsprocedure?

De advocaat die ik had gesproken dacht er ongeveer 10 uur mee kwijt te zijn, vind ik best veel. Helemaal aangezien het regelen van een juridische omgangsregeling zo vaak voorkomt.

Misschien kan iemand aangeven waar in het algemeen de tijd in gaat zitten bij zo'n procedure?
LeChat

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, dat verschilt toch wel per procedure, per situatie, de ene cliënt levert de benodigde informatie snel en efficiënt aan, bij de ander kost dat veel meer tijd (en er achteraan schrijven).
Een schatting: in ieder geval een eerste gesprek met de cliënt (1 uur max.), wellicht wat heen en weer geschrijf met de wederpartij (proberen het onderling te regelen (daar kan ook al 2 uur in zitten als er schot in lijkt te zitten), het opstellen van het verzoekschrift duurt m.i. 1 à 2 uur (ik zou er zelf 1 uur over doen in de meeste gevallen) en dan de zitting (incl. voorbereiding, reistijd en het bestuderen van het verweerschrift en het opstellen van een pleitnota): zo'n 3 uur. Onvoorziene omstandigheden en eventuele complicaties daargelaten.

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar als ik het nou niet onderling wil regelen en rechtstreeks naar de rechter wil gaan? Dat scheelt weer tijd en geld. Is dat mogelijk of ben je verplicht het verzoekschrift te sturen naar de wederpartij en te wachten en te reageren op een eventueel verweerschrift?

Wat mij betreft hoeft er niet heen en weer geschreven te worden. Ik wil gewoon een duidelijke juridische uitspraak van de rechter en een bewijs dat mijn zoon in de toekomst weet dat ik een omgangsregeling heb moeten afdwingen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verzoekschrift stuur je naar de rechtbank. Dit maakt deel uit van de procedure voor de rechter die in het familierecht de gebruikelijke is: de verzoekschriftprocedure.

Andere belanghebbende partijen worden door de rechtbank in de gelegenheid gesteld met een verweerschrift te reageren op het verzoekschrift.

Wikipedia - Verzoekschriftprocedure

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies, en als de ander enigszins aannemelijk kan maken dat zij vreest voor bijv. de veiligheid van de kinderen als er omgang komt, kan er ook een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming komen. Vandaar ook dat ik sprak over complicaties e.d.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds