|
Auteur |
Bericht |
Jesse.L
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: vr 28 aug 2009 18:44 Onderwerp: Schade bij buren door verbouwing uitgevoerd door aannemer. |
|
|
Beste allen,
Ik zit met een kwestie waar ik niet helemaal uitkom.
Een jaar geleden heb ik een verbouwing laten uitvoeren in mijn woning door een aannemer. Nu komen mijn buren (na een jaar) met brieven dat er hierdoor schade is ontstaan aan hun woning.
Ze hebben een offerte laten opstellen door een aannemer welke in de duizenden euro`s lopen.
Nu hebben zij mij een brief gestuurd dat ik aansprakelijk wordt gesteld voor de geleden schade (of ik even schriftelijk mijn aanspraakelijkheid wil erkennen) met een kleine uitleg waar schade is ontstaan, maar op sommige plekken in hun woning kan de schade nooit te nimmer niet door mijn verbouwingen kunnen komen omdat wij aan die zijde van de woning niets verbouwd hebben.
Het betreft scheuren in het stucwerk verder geen andere schade.
Ik heb de aannemer getracht te traceren maar deze blijkt, enige tijd geleden, failliet te zijn gegaan.
Hoe weet ik of het terecht is en het niet door ouderdom aan de woning komt?Het huis is n.l. ruim 100 jaar oud en is onderhevig aan enorme krachten, het ligt aan een doorgaande weg met een stoplicht waar bussen de hele dag door passeren.
In de laatste brief wordt ik gesommeerd te betalen, anders wordt er een advocaat aangesteld en zal er rente geheven worden over de door hun aannemer opgestelde offerte.
Na wat speurwerk op internet (o.a. stukken uit het wetboek gelezen) krijg ik het idee dat de aannemer aansprakelijk is, zo ook zei mijn verzekeringsagent.
Mijn grote vraag rest, hoe dit het beste op te lossen, wie is er aansprakelijk?
Alles alvast bedankt voor de reacties. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 29 aug 2009 9:19 Onderwerp: |
|
|
Wie er aansprakelijk is bepaalt uiteindelijk de rechter. Het bewijs moeten de buren leveren. Gezien de overige omstandigheden die je schetst (het tijdsverloop en de staat en ligging van de woning) kan dat nog best lastig worden. De buren zouden eigenlijk zou jouw ex-aannemer moeten aanspreken, want niet jij, maar die aannemer zou immers de schade veroorzaakt hebben.
Nu het om een groot bedrag gaat en je met het bovenstaande te maken hebt zou ik vooralsnog eerst maar alleen een briefje sturen waarin jij meldt gezien het tijdsverloop tussen het ontstaan van de vermeende schade en nu verbaasd te zijn over deze claim alsmede meedeelt alle aansprakelijkheid af te wijzen. Geen redenen, gewoon dat.
Daarna maar even afwachten of er een volgende stap komt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 aug 2009 11:53 Onderwerp: |
|
|
Leg de claim voor aan je WA-verzekering, daarvoor ben je tenslotte verzekerd. Deze kunnen exact zeggen wiens aansprakelijkheid het is en/of er sprake is van aansprakelijkheid. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 30 aug 2009 5:26 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Leg de claim voor aan je WA-verzekering, daarvoor ben je tenslotte verzekerd. Deze kunnen exact zeggen wiens aansprakelijkheid het is en/of er sprake is van aansprakelijkheid. |  |
|
|
|
 |
|