Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 20 aug 2025 14:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Toshiba Laptop
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr. Phil

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: do 13 aug 2009 18:58    Onderwerp: Toshiba Laptop Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gegroet,

In december 2008 heb ik een Toshiba laptop gekocht met een jaar garantie erop. Nu heb ik eigenlijk van begin af aan al problemen met deze laptop; de laptop loopt vaak vast. Dus heb ik de laptop door Toshiba op laten halen om hem te laten repareren. Goed, zes weken later krijg ik mijn laptop terug en zouden ze hem gerepareerd hebben. Maar hij had dus nog steeds hetzelfde probleem.
Omdat ik deze laptop ook voor mijn studie nodig had heb ik hem in juli dit jaar weer op laten halen. Dit keer had ik hem na enkele dagen al terug, maar de laptop had nog steeds hetzelfde probleem.
Nu wil ik een brief aan de Toshiba Ombudsman schrijven met het verzoek om mij mijn geld terug te storten of mij een nieuw exeplaar te geven. Ik vind dat ik van Toshiba een degelijk product mag verwachten en dat is dit dus niet. Reparatie wil ik niet meer omdat ik dan weer mijn laptop een tijd (meestal 6 weken) kwijt ben en omdat al mijn bestanden dan weer worden gewist.

Nu is mijn vraag: kan ik een nieuwe laptop of mijn geld terug eisen en wat zijn precies mijn rechten in deze situatie?
En wat moet er zoal in de brief aan de ombudsman komen te staan?

alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 13 aug 2009 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tenzij de laptop direct bij Toshiba is gekocht, is moet u zich wenden tot de verkoper, want Toshiba verleent u alleen een fabrieksgarantie, maar het is de verkoper die - mogelijk - aansprakelijk is wegens non-conformiteit.
Bekijk de homepage
Dr. Phil

BerichtGeplaatst: vr 14 aug 2009 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor uw reactie.

Ik heb de laptop bij Computerland gekocht en bij de eerste reparatie zeiden ze dat het niet uitmaakte of ik de laptop particulier dan wel via hun in reparatie liet. Dat kwam volgens hun op hetzelfde neer.

Dus hoe moet ik dit nou aanpakken?, Moet ik mijn brief aan Computerland of aan Toshiba richten en kan ik uberhaupt wel mijn geld of vervanging van het product eisen?
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 14 aug 2009 1:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dr. Phil schreef:
Moet ik mijn brief aan Computerland of aan Toshiba richten en kan ik uberhaupt wel mijn geld of vervanging van het product eisen?

Als ik StevenK goed begrijp dan moet je je brief richten aan Computerland.

Voor de rest kan ik je niet helpen Embarassed

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 14 aug 2009 6:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dr. Phil schreef:
Moet ik mijn brief aan Computerland of aan Toshiba richten en kan ik uberhaupt wel mijn geld of vervanging van het product eisen?
Mij lijkt het verlangen van een nieuw apparaat niet onredelijk.
Ik zou daar één of meer wetteksten bij proberen te vinden, b.v. in het archief van RF, en die vervolgens eerst met Computerland gaan bespreken.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 14 aug 2009 8:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is, voor zover ik kan zien, sprake van consumentenkoop, dus naast de bepalingen uit boek 6 BW zijn die van boek 7 BW m.b.t. consumentenkoop ook van toepassing. Dit betekent een uitbreiding van de bescherming.

Ten eerste art. 7:17, tweede lid, BW:
"Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten."

Vervolgens art. 7:18, tweede lid, BW:
"Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet."

Hierna art. 7:21 en 22, BW:
Beantwoordt de zaak niet zoals hiervoor is aangegeven, dan heeft een consument het recht in beginsel te eisen:
- aflevering van het ontbrekende;
- herstel (is al twee keer gebeurd);
- vervanging;
Consumenten kunnen zelfs eisen:
- ontbinden (dit heeft terugwerkende kracht, wat betekent dat de laptop nooit is gekocht en de koper dus het gehele bedrag dient terug te krijgen);
- vermindering van de prijs in evenredigheid van de afwijking (kan tot enige discussie leiden denk ik Laughing ).

De laatste twee mogelijkheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn.

Ingevolge art. 7:23, BW, dient de consument binnen 2 maanden na het contstateren van de afwijking dit gemeld te hebben.

Advies:
Ga even om de tafel zitten met iemand van Computerland en leg uit dat de laptop noodzakelijk is voor je studie. Je hebt enkele malen de mogelijkheid geboden de afwijking te laten herstellen. Blijkbaar is dit niet mogelijk dus zou ik vragen om vervanging.
Dr. Phil

BerichtGeplaatst: vr 14 aug 2009 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie tips.

Ik neem de artikelen uit het wetboek even over en ga vervolgens even langs bij Computerland.

Ik hou jullie op de hoogte.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: za 15 aug 2009 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Ten eerste art. 7:17, tweede lid, BW:
"Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten."

Dit houd o.a. in dat het product die prestatie en kwaliteit moet bieden als producten van het zelfde soort.

De laatste twee mogelijkheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn.

Ook wanneer het herstel of vervanging niet zonder ernstige overlast of binnen een redelijke termijn kan plaats vinden. Of wanneer ontbinding veel goedkoper is dan herstel en vervanging.

Ingevolge art. 7:23, BW, dient de consument binnen 2 maanden na het contstateren van de afwijking dit gemeld te hebben.

Eigenlijk moet de consument het binnen een bekwame termijn melden, en twee maanden is altijd een bekwame termijn. Derhalve kan in sommige situaties drie maanden ook op tijd zijn. Sowieso is dit iets waarvan de bewijslast bij de verkoper licht.

BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

goed, ik heb net contact gehad met de vestigingsmanager van Computerland in Haarlem en daar is uitgekomen dat ik maar met de bon en laptop naar hun zaak moest komen zodat ze hem kunnen opsturen naar toshiba en kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn.

oftewel, het komt er op neer dat de laptop dan weer in reparatie gaat. En als ik het hier niet mee eens was dat ik dan een nummer moest bellen die me vervolgens weer terugstuurde naar de vestigingsmanager: een vies spelletje dus.

wat kan ik nu doen?
- rechtsbijstand?
- weer op laten sturen?
-?????

alvast bedankt.
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk ook eens hier:

http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/consument/4541974/__Computerzaken_gaan_zich_aan_garantieregels_houden__.html

en hier: (met voorbeeldbrieven)

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn

Aanvullende informatie over garantie:

Artikel 7:6a BW
1. Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
2. In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
3. De in lid 2 bedoelde gegevens moeten de koper op zijn verlangen worden verstrekt. Dit geschiedt schriftelijk of op een andere ter beschikking van de koper staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager.
4. De aan de koper door de verkoper of de producent in een garantiebewijs toegekende rechten of vorderingen komen hem ook toe indien de zaak niet de eigenschappen bezit die in een reclame door deze verkoper of producent zijn toegezegd.
5. In dit artikel wordt verstaan onder: garantie: een in een garantiebewijs of reclame gedane toezegging als bedoeld in lid 1; producent: de fabrikant van de zaak, degene die de zaak in de Europese Economische Ruimte invoert, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op de zaak aan te brengen.
[url][/url]
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: za 22 aug 2009 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dr. Phil schreef:
wat kan ik nu doen?

In beginsel is het aan jou om te kiezen tussen kosteloos herstel of vervanging. Als je het product hebt laten herstellen via of door de winkel dan kun je m.i. ook de koop ontbinden.

Ik zou de beslissing van de winkel zelf op zwart wit willen hebben. Je kunt rechtsbijstand inschakelen (reken er op dat je slechts een deel van de kosten vergoed zult krijgen), naar de geschillencommissie indien ze daarbij zijn aangesloten of zonder hulp naar de rechter.

BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oke computerland zou de laptop gaan vervangen voor een nieuw exemplaar. In de tussentijd hebben ze mij een leenexemplaar gegeven, die absoluut niet voldoet aan de specificaties van de laptop die ik gekocht heb.
Computerland kan mij trouwens al 6 weken lang geen nieuw exemplaar geven, of een exemplaar dat aan dezelfde of beter specificaties voldoet. En er is voorlopig geen uitzicht op levering van vervanging van mijn laptop.

mijn vraag is nu: kan ik nu de koop ontbinden?, hoe kan ik dat?, hoe gaat dat in zijn werk, en welke voorwaarden zijn daaraan verbonden? qua voorwaarden zit ik te denken aan hoeveel van het aankoopbedrag ik terug zal krijgen?

en of ik een schadeclaim kan indienen, want ik vind dat ik schade heb geleden.
graag advies, bedankt!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds