Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 22:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Incassobureau voor iets wat ik niet wil/niet weet wat het is
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Moongoat

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 23:37    Onderwerp: Incassobureau voor iets wat ik niet wil/niet weet wat het is Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik had een vraagje over incasso recht, en wat te doen. dit is de situatie;

eind december 2008 volgde ik een opleiding op een school, en schoolboeken moest je bestellen bij het bedrijf lisette.nl. dat had ik in het 1e jaar van mijn studie gedaan (2003~4 ofzo), en daarna niet meer. Toen kreeg ik eind december 2008 zomaar uit het niets een rekening van 80 euro, met de beschrijving "Bijdrage stichting praktijk leren". (en verschillende klasgenoten hadden deze rekening ook gekregen.) Op de achterkant stond een e-mail adres, dus ik vroeg ze waar het om ging.

Als reactie op mijn mail stuurden ze terug:

Quote:
Alle leerlingen betalen een bijdrage aan Stichting Praktijkleren. Dit heeft te maken met het leveren van lesmateriaal en lesinformatie door deze Stichting. Onze sector maakt daar gebruik van zodat wij dat doorberekenen aan de leerlingen. Het is een verplichte bijdrage en ik verzoek je dan ook zo spoedig mogelijk dit bedrag over te maken.

Nou ja, daar schiet ik natuurlijk nog niets me op, dus terug gemailt en gevraagt: Om dat voor "lesmateriaal en lesinformatie" gaat dit specifiek?
Ook vertelde ik dat ik 4 dagen in de week op stage was, en in febuari (2009) al klaar was met mijn studie, en dus nog maar 3 of 4 dagen op school zou zijn, en daarom geen gebruik zou maken van deze "lesmateriaal en lesinformatie"

Toen werd ik doorverwezen om het aan iemand anders te gaan vragen, een (afdelings coördinator ofzo) dus had ik de vorige mails doorgestuurd naar hem, en het nog eens gevraagd.
Als enige antwoord kreeg ik iets van 3 regels tekst waar hij mij vertelde dat dit echt verplicht was om te betalen, maar niets over de inhoud van waar het om ging.

Dus toen had ik hem nog maar weer gemaild, en verteld dat ik het niet erg vond om te betalen, als hij mij maar uit kon leggen om wat voor "lesmateriaal en lesinformatie", en wanneer ik daar gebruik van had gemaakt.
Op die mail had ik totaal geen antwoord gehad, dus ik dacht dat ze het wel zouden laten zitten.

3 maanden later (half maart 2009) kreeg ik een herinnering dat ik die rekening nog moest betalen, dus toen heb ik ze maar weer gemailt, en opnieuw gevraagd waar het om gaat. Ook op die mail had ik totaal geen reactie terug gekregen.

Eind juni 2009 kreeg ik weer een herinnering dat ik nog moet betalen, en vermelden ze er ook bij dat ze 12,50 administratie kosten erbij gerekend hebben. Ook zeiden ze dat ik binnen 14 dagen moet betalen, omdat ze anders een incasso bureau in zouden schakelen.
Ook na deze brief heb ik ze weer gemailt, en gevraagd waar het gaat, maar weer totaal geen reactie op gekregen.

Ik vroeg me dus af of een incasso bureau dit serieus kan aanpakken? Ik las al dat als die langs zouden komen, ik ze gewoon weg kon sturen, en dat ze mij dan maar aan moesten klagen om aan hun geld te komen, maar dat gaat mij allemaal onnodig veel tijd kosten, en heb ik eigenlijk niet veel zin in.
Ook vroeg ik me af of, als zij kunnen aantonen dat ik echt gebruik heb gemaakt van die "lesmateriaal en lesinformatie" ik die 12,50 extra echt moet betalen, naar mijn mening is het hun eigen schuld dat ik te laat ben met betalen, hadden ze mij maar moeten vertellen waar het om ging...

Wat moet ik met deze situatie?

Alvast bedankt voor jullie hulp Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2009 4:25    Onderwerp: Re: Incassobureau voor iets wat ik niet wil/niet weet wat het is Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moongoat schreef:
Quote:
Alle leerlingen betalen een bijdrage aan Stichting Praktijkleren. Dit heeft te maken met het leveren van lesmateriaal en lesinformatie door deze Stichting. Onze sector maakt daar gebruik van zodat wij dat doorberekenen aan de leerlingen. Het is een verplichte bijdrage en ik verzoek je dan ook zo spoedig mogelijk dit bedrag over te maken.
Nou ja, daar schiet ik natuurlijk nog niets me op, dus terug gemailt en gevraagt: Om dat voor "lesmateriaal en lesinformatie" gaat dit specifiek?
Het lijkt mij te gaan om een algemene bijdrage, die ze voor het door jou gevolgde lesprogramma niet zullen gaan specificeren.

Maar ze kunnen er natuurlijk sowieso niet achteraf mee aan komen zetten.
Ik zou ze z s m aangetekend vragen je per omgaand te laten weten bij welke gelegenheid je bent geinformeerd over die E 80 en waarom zij menen, dat je je daarmee akkoord verklaard hebt.
En, dat je bij uitblijven van voldoende informatie de claim afwijst.

Edit: moet natuurlijk zijn: dat je die E 80 bij akkoordbevinding meteen zal voldoen, maar de claim afwijst, zolang dat niet het geval is.

Laatst aangepast door cvb op vr 17 jul 2009 9:44, in totaal 1 keer bewerkt
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2009 8:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als alle leerlingen de bijdrage betalen, zegt dat niets over de verplichting tot betaling. Daar is of een wet of een overeenkomst voor nodig. Degene die een bedrag vordert moet dat dan kunnen aantonen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2009 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op hun website zie ik helemaal niets over algemene voorwaarden, maar sowieso lijkt het me zot als je door een eenmalige aankoop van boeken aan zo'n soort bijdrage vast zou zitten (tenzij je er voor getekend zou hebben).

Leg de situatie eens voor bij je school en vraag maar of zij je even kunnen laten weten waarom jij hiertoe verplicht zou zijn.

Op het bedrijf zelf zou ik zelf verder niet meer reageren. Als ze jou geen duidelijke uitleg kunnen geven noch een overeenkomst met jou of iets tussen jou en je opleidingsinstituut kunnen laten zien dan kunnen ze best een incassobureau inzetten, maar ze hebben dan gewoon geen schijn van kans.
Moongoat

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@cvb, denk je dat het echt nodig is om het ze met een aangetekende brief te vragen? Op de achterkant van hun rekeningen / herinnering staat elke keer iets als "heb je bezwaar of vragen, mail dan naar [...]" Dus een mail met mijn vraag zou dan toch genoeg moeten zijn?

@WimWest, ja, volgens hun is de bijdrage verplicht, en ze wezen mij er ook op dat als je vanaf nu (december 2008 ongeveer) op hun site aangeef dat je voor het eerst boeken bestel, deze "bijdrage" automatisch toegevoegd wordt aan de bestelling.
Maar in mijn geval heb ik voor het eerst in 2004(?) boeken bij hun besteld, en toen was die bijdrage er nog helemaal niet.

en @tikSimone, Tja, maar ik zit al helemaal niet meer op die school. Zoals ik in mijn 1e bericht al aangaf, in februari 2009 was ik al klaar met mijn opleiding, dus ik ben na die brief bijna niet op die school geweest.
Ook staan er meestal 2 e-mail adressen op die brieven (een @horizoncollege adres (mijn oude school) en een @lisette.nl adres) en na die 2 herinneringen heb ik mijn vraag naar beide gemailt, maar geen antwoord op gehad.

edit: Oh trouwens, wat ik me ook af vroeg, als ze me lastig blijven vallen met een irritante brieven / bedreiging ivm incasso bureaus, kan ik ze dan zelf nog aanklagen ofzo? (zonder zelf heel veel kosten te hebben). Ik kan waarschijnlijk claimen dat hun rekeningen me stress bezorgen, en dat ze mijn (kostbare) tijd verspillen Razz
Of hebben zij gewoon het recht om zomaar willekeurige rekeningen te sturen naar mensen die ooit wat bij hun besteld hebben?
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 6:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moongoat schreef:
Ook staan er meestal 2 e-mail adressen op die brieven (een @horizoncollege adres (mijn oude school) en een @lisette.nl adres) en na die 2 herinneringen heb ik mijn vraag naar beide gemailt, maar geen antwoord op gehad.
Zou in de aangetekende brief zetten, dat je die stuurt i v m uitblijven van reaktie op die en die mails.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 7:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een school mag alleen de wettelijke bijdrage verplicht stellen. Alle andere bedragen zijn op vrijwillige basis, maar worden het karakter van verplicht gegeven.

Lisette BV factureert slechts in opdracht van de school, dus je zal de school moeten aanspreken.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
ze wezen mij er ook op dat als je vanaf nu (december 2008 ongeveer) op hun site aangeef dat je voor het eerst boeken bestel, deze "bijdrage" automatisch toegevoegd wordt aan de bestelling.

Ik ben maar eens even gaan "bestellen" en er komt wel voor de boekenlijst dat als je voor de eerste keer bestelt dat er dan verplichte artikelen worden toegevoegd. Die "artikelen" (die dus niet omschreven worden) bevinden zich echter niet in mijn winkelmandje, zelfs niet nadat ik mij als gebruiker heb aangemeld en de winkelwagen nog eens compleet in beeld komt om de bestelling af te ronden. Ook in de algemene voorwaarden zie ik niets over zo'n bijdrage.

Kortom: de groeten met die bijdrage!

Mocht jouw school zo'n soort bijdrage opleggen en die via dat bedrijf factureren, dan zou dat in een of ander reglement moeten staan. Mede daarom: doe navraag bij je school.

Maar ik vermoed zo dat het een soort "vrijwillige bijdrage" betreft.
En nogmaals: zolang het bedrijf jou niets kan laten zien (overeenkomst) heeft men geen poot om op te staan.

Aangetekende brieven hoef je echt niet te versturen, mede nu het bedrijf zelf aangeeft dat correspondentie wel via email kan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds