Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 12:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beslag laten leggen op gietvloer
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Middelhof

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 27 jun 2009 15:55    Onderwerp: Beslag laten leggen op gietvloer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vloerenbedrijf. Bij een opdrachtgever hebben wij een prachtige industriële vloer geplaatst. De vloer voldoet aan alle eisen waar die aan moet voldoen. Hij is niet 100% vlak, maar dat kan ook niet met een dergelijke vloer, het is handwerk. Alles wat er in zit aan oneffenheden valt binnen de wettelijke tolerantie. De klant wil de vloer niet betalen. Ook de aanbetaling is uitgebleven, mij is steeds voor gehouden dat de aanbetaling van 12000 euro onderweg is, ik ben in goed vertrouwen aan het werk gegaan. Wat mij betreft is de vloer klaar zo. Dus zelfs de eindafrekening kan voldaan worden (bij elkaar 25000 euro). De klant weigert te betalen omdat volgens hem de vloer niet vlak genoeg is (absolute onzin, alles valt onder tolerantie en het is uberhaubt een industriële vloer). Er is overigens nooit iets afgesproken over de vlakheid. Nu komt de klant met het verhaal dat het afschot bij de putten te diep is, dat ze daar niet overheen kunnen rijden met heftrucks,. Maar de oude situatie was ook al zo. De klant zegt dat ik ook een adviserende rol heb. Met andere woorden ; ik moet zeggen dat ze het afschot rondom water afvoerputten weg moeten halen, zodat het water niet meer naar de putten loopt. De klant heeft al maanden een offerte in huis waar mijn werkzaamheden en betalingsvoorwaarden instaan, o.a. 50% vóór aanvang werkzaamheden. Ook heeft de klant een dag of 5 voor aanvang werkzaamheden een opdrachtbev. gehad, met de zelfde voorwaarden als in de offerte. Hij heeft deze niet ondertekend aan mij geretourneerd, maar wel mj via mail en mondeling de opdracht gegeven om te starten. Nu wil hij dus niet betalen. Mij laten opdraaien voor het uitvullen hoote verschil putten (meerwerk) en pas 100 % betalen bij oplevering. Ik wil best wat water bij de wijn doen, maar ik wil eerst die 50%!!! niet meer dan redelijk toch? Ook wil hij geen bindende verklaring van het bedrijfschap of andere onafhankelijke partij. Ook geeft hij mij niet de tijd om een onafhankelijke controle uit te laten voeren. Het is mijn inziens MIJN vloer, gemaakt van de door mij betaalde materialen,... Kan ik beslag op deze vloer laten leggen, en zo in ieder geval de aanbetaling afdwingen? De vloer is een gietvloer en dus vernageld aan het pand!!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 27 jun 2009 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En daarmee is hij door natrekking onderdeel van het onroerend goed geworden. Sad

De voorstellen die jij aan je klant hebt gedaan klinken zeer redelijk. Die jij alvast die 50% wilt ontvangen is ook logisch (dat heb je immers ook vooraf afgesproken). Dat je bereid bent een onafhankelijke derde te laten beoordelen is ook alleen maar top!

Probeer met je klant aan tafel te gaan en dat alsnog voor elkaar te krijgen. Lukt dat niet, dan rest slechts de officiele weg, nl. in gebreke stellen en daarna dagvaarden. Tenzij de algemene voorwaarden die van toepassing zijn arbitrage vermelden, natuurlijk.

Les voor een volgende keer - helemaal in deze tijden - is natuurlijk wel om voortaan niet met het werk te starten voordat die 50% vooraf binnen is.
sabri

sabri

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
En daarmee is hij door natrekking onderdeel van het onroerend goed geworden. Sad

Natrekking betekent dat een kleiner iets onderdeel wordt van een groter geheel. Bijvoorbeeld een binnenspiegel die in een auto wordt bevestigd: op het moment van bevestigen houdt de binnenspiegel als zelfstandig voorwerp op de bestaan en vormt het een geheel met de auto. In dit geval is de vloer onderdeel geworden van het pand, zoals tikSimone aangaf.

Het eigendomsrecht van de binnenspiegel houdt dan ook op de bestaan (toch?).
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 7:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals gezegd: beslag op de vloer kan niet. Je kunt dan andere beslagobjecten zoeken, zoals tegoeden op derden.

Is er in de overeenkomst of algemene voorwaarden iets opgenomen over de bevoegdheid van - bijvoorbeeld - de Raad van Arbitrage voor de Bouw of is de rechtbank gewoon bevoegd?

Ligt er al vast dat ze niet willen betalen of is er alleen mondelinge communicatie? Heb je al schriftelijk aangegeven dat de klachten ongegrond zijn?
Bekijk de homepage
Middelhof

Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 11:00    Onderwerp: bevestiging niet betalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zowel mondeling als per email heeft de klant bevestigd dat ze niet voornemens zijn te betalen. Ze willen pas betalen als de problemen zijn opgelost, maar er zijn geen problemen. Ik heb aangegeven dat alles wat zij nu nog gedaan willen hebben, meerwerk is. Uit coulantie wil ik deze kosten voor mijn rekening nemen, maar ze zullen toch eerst met die 50% over de brug moeten komen. Mijn inziens is die ook opeisbaar geworden.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is hij ook. Zelfs die 100%. Een eventuele schadevergoeding wegens eventuele wanprestatie komt pas later aan de orde. En in dat verband zal er toch wel een deskundige naar moeten kijken.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 12:16    Onderwerp: Re: bevestiging niet betalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Middelhof schreef:
Zowel mondeling...
bedoel je wel of niet 'aan tafel'??; zou in het laatste geval -alsnog en z.s.m.- een afspraak maken voor 'het gesprek tussen vrienden'.

Hebben ze trouwens schriftelijk (of per mail) voldoende gespecificeerd hoe ze het veranderd willen hebben?

M.i. moet je er in een gesprek als bovengenoemd uit kunnen komen en althans ikzelf zou er niet over peinzen om nog een vinger uit te steken voor iemand, die me niet onder vier ogen wil ontvangen voor het bespreken van aanpassingen achteraf.

Mooie website!!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2009 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat er om dat onze vragensteller ook nog eens graag zijn geld wil ontvangen en zo mogelijk daarvoor beslag wil laten leggen. Of aanpassingen nodig zijn (wat iets anders is dan: aan de wensen van deze klant tegemoet komen) valt blijkbaar namelijk te bezien.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals reeds door de overigen gezegd; beslag leggen op de vloer kan niet. Een eigendomsvoorbehoud had overigens ook geen zin gehad.

Wat je wel kan (moet...) doen: De wederpartij aanmanen met het de mededeling dat het geleverde werk betaald dient te worden binnen een bepaalde termijn (bv één week). Indien dat niet gebeurd alsdan de wederpartij in gebreke stellen.

Indien de wederpartij eenmaal in gebreke is, dan kun je bij je bij de rechter nakoming (betaling van de openstaande facturen) vorderen van de wederpartij.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds