|
Auteur |
Bericht |
ptr_r
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 mei 2009 16:28 Onderwerp: justitiële aantekening en verzekeren |
|
|
Ik zal eerst kort uitleggen wat de situatie is.
In 2007 ben ik door omstandigheden in aanraking gekomen met justitie.
De OvJ achtte het niet nodig mijn zaak voor de politierechter te laten komen omdat men inzag dat er geen kwade opzet in het spel was. Tevens achtte hij de kans op recidive nihil. Vandaar dat er ook een transactievoorstel is gedaan in de vorm van 12 uur dienstverlening. Uiteraard ben ik hier mee akkoord gegaan.
Wat wil nu het geval, binnenkort heb ik een baan waarvoor ik verder moet gaan reizen. Hierdoor ben ik dus genoodzaakt een auto aan te schaffen. Uiteraard moet ik me dan ook verplicht WA verzekeren.
Wanneer je je voor een autoverzekering aan wilt melden volgt ook deze vraag:
Bent u of een andere belanghebbende bij deze verzekering, in de laatste acht jaar, als verdachte of ter uitvoering van een opgelegde (straf)maatregel, in aanraking geweest met politie of justitie.
Uiteraard zal ik deze dan met "JA" moeten beantwoorden.
Natuurlijk zijn verzekeraars commerciële instellingen en willen ze graag alleen mensen binnenhalen met een zo laag mogelijk risico. Hierdoor kan ik er dus haast wel van uitgaan dat het beantwoorden op deze vraag met JA een afwijzing zal betekenen.
Probleem bij een afwijzing van een verzekering is dat je bij toekomstige aanvragen de vraag in de trend van "Is u ooit wel eens een verzekering geweigerd?" ook met JA moet beantwoorden wat de kans op afwijzing ook weer groter maakt. Ofwel, eenmaal een afwijzing = problemen met verzekeren de rest van je leven.
Ik vraag me dan ook af wat ik het beste kan doen in deze situatie. Ik rook niet, ik drink niet, gebruik geen drugs en heb zelfs nog nooit een verkeersboete gehad. Alleen een justitiële notitie voor iets kleins wat totaal niet relevant is voor de aanvraag van welke verzekering dan ook.
Ik heb me de afgelopen week ook wat in de materie verdiept. Want hoe kan een autoverzekeraar uberhaupt bij justitiële aantekeningen komen? Naar mijn weten hebben ze na een schadegeval alleen inzage bij de Stichting Proces Verbaal welke verkeersovertredingen e.d. registreert. Voor processen-verbaal, opgemaakt ter zake van een ander feit, dient men zich te wenden tot de politie of de Officier van Justitie welke de zaak behandelt/heeft behandeld. En ik kan me niet voorstellen dat justitie deze gegevens zomaar vrijgeeft aan een commerciële instelling.
Natuurlijk wil ik hiermee niet impliceren dat ik dan maar NEE invul bij de vraag op het aanvraagformulier van de verzekering. Want wanneer je gelogen hebt bij een aanvraag kunnen de consequenties enorm zijn. Ik wil me dus netjes aan mijn mededelingsplicht houden.
Ik vraag me alleen af, wat kan ik het beste doen in deze? De situatie voorleggen bij een verzekeringsadviseur? Ik wil namelijk niet zomaar een aanvraagformulier invullen en geweigerd worden waardoor toekomtige andere aanvragen ook problematisch kunnen worden. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 01 jun 2009 23:42 Onderwerp: |
|
|
In beginsel hebben verzekeraars geen inzage in de justitiele documentatie. Daar is (voor zover ik weet) volgens de huidige regelgeving slechts een uitzondering op: voor wat betreft ontzeggingen van de rijbevoegdheid (art. 156 Reglement Rijbewijzen).
In principe zal een verzekeraar dan ook geen gegevens over het transactievoorstel op kunnen vragen bij de dienst justitiele documentatie.
Dat let onverlet dat het niet ondenkbaar is dat men langs andere weg informatie ontvangt over het bestaan van antecedenten. In dat geval kan een verzekeringsclaim worden afgewezen op grond van dwaling bij de aanvraag.
De ervaring leert dat voor zaken van geringe ernst men er geen probleem van maakt. Mijn advies zou dan ook zijn om gewoon ja in te vullen met een hele summiere omschrijving, maar vooral wel met de opmerking dat er geen kwade opzet in het spel was. Het is m.i. beter om geweigerd te worden voor een verzekering en elders een iets hogere premie te betalen dan om een eventuele schadeclaim te verliezen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 02 jun 2009 6:43 Onderwerp: |
|
|
Je moet het gewoon invullen en als het goed is zal de verzekeraar dan wel een toelichting vragen. Je kunt die toelichting natuurlijk zelf ook al geven op een apart papier.
Dát je daar ja invult wil helemaal niet zeggen dat men je die verzekering weigert of dat je meteen meer zou moeten betalen. Het gaat de verzekeraar om de inschatting van risico's. Het ene feit zal dus wel van invloed zijn en het andere feit niet. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|