|
Auteur |
Bericht |
Durrr
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 26 mei 2009 13:14 Onderwerp: Definitie Algemene competentie |
|
|
Hallo,
kan iemand mij kort en krachtig uitleggen wat het begrip "algemene competentie" inhoudt? Ik kom zelf niet veel verder dan "welke instantie is bevoegd?" maar dit is natuurlijk de definitie van absolute competentie..
alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 26 mei 2009 14:15 Onderwerp: |
|
|
Zijn dit niet twee termen voor hetzelfde begrip? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Durrr
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 26 mei 2009 14:39 Onderwerp: |
|
|
Dacht ik ook, maar op sheets van college zie ik staan:
Algemene competentie:
• Algemene bestuursrechtspraak
• Bijzondere bestuursrechtspraak
Absolute competentie:
• Welk gerecht, binnen een systeem van bestuurs- rechtspraak dat hoger beroep kent, is bevoegd in eerste aanleg en welk gerecht in appel?
Relatieve competentie:
.......
Moet ik hier uit opmaken dat de algemene competentie alleen toeziet op wat voor soort bestuursrechtspraak en absolute competentie toeziet op welk gerecht? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 mei 2009 16:26 Onderwerp: |
|
|
Ok, dus algemene competentie is "met wat voor soort zaken kun je naar de bestuursrechter". Absolute competentie is "wie van rechtbank, gerechtshof of bijzondere rechters speelt voor bestuursrechter". Relatieve competentie is "bij welke rechtbank of bij welk gerechtshof moet je zijn, gegeven de woonplaats van belanghebbende en de vestigingsplaats van het bestuursorgaan". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 mei 2009 16:38 Onderwerp: |
|
|
En kennelijk wordt de vraag of een specifieke bestuursrechtelijke zaak onder algemene bestuursrechtspraak of onder bijzondere bestuursrechtspraak valt onder "algemene competentie" geschoven. Die vraag zou je m.i. ook goed onder "absolute competentie" kunnen brengen.
De eerste vraag is: kom je op tegen een besluit waartegen administratieve rechtsbescherming open staat? Zo ja, bestuursrechtspraak. Zo nee, civiele rechter.
De tweede vraag is: is het besluit genomen op basis van wetgeving die een (bijzondere) bestuursrechter aanwijst? Zo ja, bijzondere bestuursrechtspraak. Zo nee, algemene bestuursrechtspraak.
De derde vraag is: in welke fase zit je? Bezwaar, beroep, hoger beroep (en cassatie in belastingzaken)? (In de bezwaarfase kun je uiteraard (nog) niet bij de bestuursrechter terecht.) Op basis hiervan kom je uit op rechtbank (sector bestuursrecht), gerechtshof, of één van ABRvS, CRvB, CBb, CBHO, HR. In sommige gevallen hoef je deze vraag niet te stellen, omdat de bijzondere administratieve rechtsgang maar één rechterlijke instantie kent, bijv. alleen de ABRvS in milieuzaken.
De vierde vraag is: bij welke rechtbank of bij welk gerechtshof. (Welk arrondissement of ressort.) Voor de andere gerechten hoef je deze vraag niet te stellen, omdat er steeds maar één van is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|