Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 5:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

WW inkomen versus reiskosten
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
paultjuh1980

BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009 0:29    Onderwerp: WW inkomen versus reiskosten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik heb een vraag over de WW.

De WW wilt dat ik een baan accepteer dat 50 kilometer van mijn huis ligt. De werkgever heeft te kennen gegeven geen reiskostenvergoeding te geven. De baan bestaat uit 5 dagen per week werken met een gemiddelde van 5 uur per dag. Overigens is dit ook niet gegarandeerd(oproepcontract). Het uurloon is het minimumloon. Dat wordt dan ongeveer 1047,- euro bruto. Daar blijft ongeveer 850,- van over netto. De reiskosten zijn ongeveer 418,- euro.

Moet een baan als deze geaccepteerd worden zoals mijn consulente beweerd? En zijn er bepaalde rekenmodellen die het UWV hanteert in dit soort gevallen? Mijn WW is overigens 800,- euro. Er is dus geen sprake van aanvullen. Ik zou dan 432,- euro overhouden. Dat is niet eens mijn huur. Overigens verdiende ik 1200,- netto toen ik nog mijn baan had. Mijn uitkering is lager omdat ik maar 70 % krijg van dat laatst verdiende loon.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009 7:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De algemeen geaccepteerde norm voor passende arbeid is 60 km.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En per openbaar vervoer zijn de reiskosten deels aftrekbaar.

memolen

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2009 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of u een baan mag weigeren wegens te lange reistijd hangt af van hoe lang u werkloos bent. Bent u minder dan een jaar werkloos, dan mag u een aangeboden baan weigeren wegens te lange reistijd. Daarna niet meer.
Een 'te lange reistijd’ is in het eerste half jaar van uw werkloosheid: meer dan ongeveer twee uur per dag. In het tweede half jaar staat te lange reistijd voor meer dan drie uur per dag. Behalve als u voor uw oude baan langer dan twee of drie uur reisde. Dan geldt die langere reistijd.
Bent u meer dan een jaar werkloos, dan moet u aangeboden werk over het algemeen accepteren. De reistijd doet er dan niet meer toe. Overigens, er zijn ook andere factoren die bepalen of u een baan moet accepteren, of zoals het salaris en het niveau van het werk.
Meer informatie vindt u in de UWV brochure ‘Een WW-uitkering, en nu?’
En kijk eens op www.uwv.nl
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2009 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

memolen schreef:
Bent u meer dan een jaar werkloos, dan moet u aangeboden werk over het algemeen accepteren. De reistijd doet er dan niet meer toe. Overigens, er zijn ook andere factoren die bepalen of u een baan moet accepteren, of zoals het salaris en het niveau van het werk.

En kunnen de reiskosten zo'n andere factor vormen? Of wordt er van je verwacht dat je zo nodig verhuisd?

memolen

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2009 18:28    Onderwerp: Niet van invloed Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het al of niet krijgen van een reiskostenvergoeding doet hier niet aan af.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2009 18:32    Onderwerp: Re: Niet van invloed Reageer met quote Naar onder Naar boven

memolen schreef:
Het al of niet krijgen van een reiskostenvergoeding doet hier niet aan af.

Wat iemand effectief verdient, maakt toch wel iets uit?

Reiskosten kunnen m.i. slechts geen factor zijn als er mag worden verwacht dat je verhuisd. Maar goed, na een voldoende lange werkloosheid telt ook een te lange reistijd niet meer mee, dus blijkbaar mag er worden verwacht dat je verhuisd.

BerichtGeplaatst: di 26 mei 2009 20:59    Onderwerp: Re: Niet van invloed Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ging mij niet om de reistijd maar om de balans tussen inkomen en reiskosten. Stel dat ik een baan als schoonmaker voor 4 uur per dag moet accepteren en daarvoor totaal 50 kilometer per dag moet rijden. Dan verdien je ongeveer 30 euro bruto per dag. Als je daar de reiskosten vanaf trekt dan blijft er niet veel meer over. Inmiddels heb ik een artikel hierover gevonden op het internet via Google Books:

"reiskosten: Er wordt rekening gehouden met te maken reiskosten als deze substantieel van aard zijn en hier geen vergoeding of een hoger salaris tegenover staat" Het artikel is 6.6.5.5.

Er wordt dus wel degelijk rekening gehouden met de reiskosten. De meeste mensen weten dit kenbaar niet en de medewerkers van het UWV zijn of niet goed opgeleid of negeren deze gewoon.
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds