Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 23:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

rechten?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sam2

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 16:02    Onderwerp: rechten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

6 jaar geleden huis gekocht met oprit en carport. Na enige tijd bleek een deel van de oprit niet bij het perceel te horen. De oprit is als zodanig op dit moment al ruim 20 jaar in gebruik. De vorige eigenaar verhuurde het huis.

Na overleg met buren besloten een en ander formeel te regelen, ik zou alle kosten betalen voor het opnieuw meten door kadaster en notaris. Kadaster is geweest, rekening betaald.

Ineens wilden de buren een fikse som geld hebben voor de strook, wat ik niet op wil brengen. Ook de buren waren in eerste instantie niet op de hoogte van de kadastrale grenzen. (Tekening kadaster is beetje vreemd, staan nog gebouwen over de erfgrens heen die er al lang niet meer zijn waardoor verwarring ontstaat).

Maar welk recht heb ik inmiddels? Kan ik recht van overpad of iets dergelijks claimen? Of wegens verjaring aanspraak maken op de grond? Mag ik de oprit beklinkeren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MartijnSUB

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp behoort het deel van de oprit waar u kennelijk geen eigenaar van bent tot de buren.

Allereerst zou ik de registers raadplegen dmv een notaris. Wellicht dat er al een recht van erfdienstbaarheid rust op het stuk grond (In het verleden was het immers geregeld tussen de vorige bewoners en de buren). Indien dit het geval is dan kunt u hier rechtstreeks een beroep op doen want een dergelijk recht gaat niet teniet door verkoop.
sam2

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen recht op gevestigd. De vorige bewoners hebben wel een mondelinge overeenkomst gesloten met de vorige buren. De toenmalige eigenaars van het buurpand vonden het prima dat de oprit 'verdeeld' werd zodat de bewoners van mijn huis een volledige oprit tot hun beschikking hadden en een carport konden plaatsen.
Maar die mondelinge overeenkomst is dus ook nergens beschreven.
MartijnSUB

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. is het goed mogelijk dat op grond van art. 5: 72 BW krachtens verjaring een erfdienstbaarheid is ontstaan.

Na 10 jaar ontstaat een erfdienstbaarheid indien dit te goeder trouw geschiedt. Is dit niet het geval dan ontstaat een erfdienstbaarheid na 20 jaar.

Dit zijn overigens vuistregels die in de jurisprudentie zijn ontwikkeld en niet als zodanig in de wet staan.

Quote:
Of wegens verjaring aanspraak maken op de grond?

Het gaat hier dus niet om aanspraak maken op grond in de zin dat u er eignaar van bent geworden. Er is slechts wellicht een erfdienstbaarheid ontstaan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een recht van overpad kan (nog) niet door verjaring zijn ontstaan. Het oude recht (van voor 1 januari 1992) kende alleen verjaring van voortdurende en zichtbare erfdienstbaarheden. Het recht van overpad is niet zo'n erfdienstbaarheid. De verjaringstermijn van 20 jaar is daarom pas op zijn vroegst op 1 januari 1992 gaan lopen, en loopt dus op zijn vroegst af op 31 december 2011.

Als er echter sprake is van "bezit" van de strook grond, dan kan de verjaring van dat bezit (ook 20 jaar) al wel zijn voltooid. In dat geval zou de strook nu eigendom zijn van sam2. Maar voor bezitneming is min of meer een afpaling van de grond nodig.

Verder begrijp ik dat er ooit toestemming is gegeven om de oprit te gaan gebruiken. Dan is er eigenlijk per definitie geen sprake van verjaring, omdat de toestemming de rechtsgrond is voor het gebruik. En die toestemming kan weer worden ingetrokken. Verjaringstermijnen gaan lopen vanaf het moment dat de buren aangeven dat er (na een redelijke termijn te hebben gegeven) geen toestemming meer is voor gebruik van de oprit, en het gebruik wordt voortgezet.

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De oprit en verder naar achter de tuin in, is afgescheiden van de buren door achter een (afgesloten) schutting, dan een muur van de schuur, vervolgens een houten afscheiding tot aan het trottoir voor. De buren kunnen dus niet via de achtertuin bij betreffende strook grond komen, alleen via de oprit.

Als ik uit ga van de wat bonafides zegt dan zou dat betekenen dat de strook als 'bezit' kan worden gekenmerkt door afpaling. Wat kan ik hier nu mee?

Indien dit niet voldoende is dan begrijp ik dat ik moet wachten tot 2011 om eventueel recht van overpad te vestigen.

Blijft over: mag ik de oprit, waar nu grind ligt, beklinkeren?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sam2 schreef:
De oprit en verder naar achter de tuin in, is afgescheiden van de buren door achter een (afgesloten) schutting, dan een muur van de schuur, vervolgens een houten afscheiding tot aan het trottoir voor. De buren kunnen dus niet via de achtertuin bij betreffende strook grond komen, alleen via de oprit.

Als ik uit ga van de wat bonafides zegt dan zou dat betekenen dat de strook als 'bezit' kan worden gekenmerkt door afpaling. Wat kan ik hier nu mee?

Dan zou er inderdaad sprake kunnen zijn van bezit. Maar als blijkt dat er een (mondelinge) overeenkomst aan het gebruik van die strook grond ten grondslag ligt, dan is er dus juist geen sprake van bezit.

Quote:
Blijft over: mag ik de oprit, waar nu grind ligt, beklinkeren?

Alleen als de oprit jouw eigendom is.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds