|
Auteur |
Bericht |
Bartaz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 58
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 16:51 Onderwerp: Verhouding arresten pre-contractuele aansprakelijkheid |
|
|
Kan iemand mij uitleggen hoe de arresten Plas/Valburg, VSH/Shell en CBB/JPO in verhouding tot elkaar staan? Ik heb ze al een aantal keren doorgelezen, maar toch kom ik er niet uit.
Degene die mij hierbij wil helpen ben ik zeer dankbaar (morgen tentamen ) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 17:34 Onderwerp: |
|
|
Hier even mijn uittrekseltje van destijds:
Quote: | Plas Valburg:
Vergoeding na afgebroken onderhandelingen wegens strijd met r & b. Gerechtvaardigd vertrouwen over en weer dat ovk tot stand zal komen.
Precontractuele fase: 3 fasen
1. afbreken zonder meer geoorloofd (geen vergoeding)
2. afbreken geoorloofd, maar negatief contractsbelang (bepaalde door
wederpartij gemaakte kosten) moet worden vergoed
3. afbreken in strijd met r&b, positief contractsbelang vergoeden |
Quote: | VSH/Shell:
Vervangt de over en weer-maatstaf gerechtvaardigd vertrouwen van Plas/Valburg door “van de wederpartij”. Onderhandelingen kunnen worden afgebroken, tenzij dat o.g.v. gerechtvaardigd vertrouwen van de wederpartij niet gerechtvaardigd zou zijn. |
Quote: | CBB/JPO:
Tijdens onderhandelingen gedrag mede laten bepalen door elkanders gerechtvaardigde belangen. Ieder van de onderhandelende partijen is vrij de onderhandelingen af te breken, tenzij dit o.g.v. het gerechtvaardigd vertrouwen van de wederpartij in het tot stand komen van de ovk of i.v.m. andere omstandigheden van het geval (bijv. onvoorziene omstandigheden) onaanvaardbaar zou zijn.
Kortom: vrijheid om onderhandeling af te breken houdt op wanneer dit gelet op omstandigheden van het geval onaanvaardbaar zou zijn, maar dit mag niet te snel worden aangenomen.
Vgl. voor onvoorziene omstandigheden De Ruiterij/MBO. HR lijkt de tweede fase uit Plas/Valburg te schrappen. |
Krijg je een beetje het plaatje?
1. vertrouwen over en weer
2. vertrouwen van de wederpartij
3. niet alleen vertrouwen, maar ook andere omstandigheden, die dan wel onaanvaardbaar moeten zijn
Het is dus uitbreidend. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Bartaz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 58
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 18:47 Onderwerp: |
|
|
Mijn dank is groot! Het is me nu een stuk duidelijker  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 20:25 Onderwerp: |
|
|
Succes met je tentamen. Komt goed! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|