jorinde1976
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 14 mrt 2009 21:19 Onderwerp: Heffingsvrij vermogen met behoud van toevoeging |
|
|
Behalve bij straf- en vreemdelingenrechtzaken wordt bij het einde van de zaak bekeken of op basis van het financiële resultaat de rechtzoekende geacht moet worden zelf de kosten van rechtsbijstand te dragen. Daarnaast wordt bekeken of de kosten van rechtsbijstand kunnen worden verhaald op een derde. Als een van deze situaties zich voordoet, kan de toevoeging worden ingetrokken. De regel is dat als de rechtzoekende bij het einde van de zaak een geldsom ontvangt of een vordering krijgt ter hoogte van tenminste 50% van het heffingsvrije vermogen (per saldo ruwweg € 10.000,--, maar dat kan individueel verschillen), de toevoeging wordt ingetrokken. De vraag welk heffingvrij vermogen van toepassing is, wordt bepaald aan de hand van de leefsituatie van de rechtzoekende op het moment van beëindiging van de zaak.
[b?
Nu is mijn vraag mag ik tijdens een schikking ook akkoord gaan met minder geld om zo onder mijn heffingsvrij vermogen te blijven, zodat ik mijn toevoeging behoud. Kan iemand mij hier antwoordt op geven? |
|