Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Name Badg...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 11 aug 2025 22:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Diefstal / gijzeling administratie door accountant
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ErikW

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 23:14    Onderwerp: Diefstal / gijzeling administratie door accountant Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enkele jaren heb ik mijn administratie laten doen door een een zzp-accountant en altijd naar volle tevredenheid. Echter is de beste man 2 jaar geleden met pensioen gegaan en heeft zijn klanten overgedragen aan een iets groter accountancykantoor in Utrecht met als voorwaarde dat zijn klanten niet meer gingen betalen dan voorheen. Dit is echter volledig anders gelopen en het accountancykantoor vraagt woekerprijzen. Zo kreeg ik vorig jaar een rekening van 950 euro voor 2 telefoontjes die voor mijn gevoel in totaal nog geen kwartier waren, dus laat het eens een uur zijn geweest (in totaal!). Dit waren ook geen telefoontjes waarbij uitzoek werk moest worden gedaan, maar telefoontjes waarbij direct antwoord gegeven kon worden. Om deze absurde factuur en omdat faxen, e-mails en telefoontjes 9 van de 10x niet eens werden beantwoord heb ik vorig jaar besloten naar een ander accountancykantoor te gaan. De vordering van 950 euro heb ik betwist en gevraagd om een specificatie. Deze specificatie is niet meer dan de data waarop de telefoongesprekken zijn geweest met als onderwerp 'advies' zonder dat erbij staat hoe lang of waarover. Kortom, hierover is een geschil.

Het accountancy kantoor wil echter niet dit geschil uitvechten bij een rechter maar houdt gewoon mijn volledige boekhouding van de laatste 5 jaar achter waar ik nu al een halfjaar om vraag - en nodig heb! Ze reageren niet eens op brieven, e-mails, telefoontjes etc. Inmiddels begint het allemaal erg vervelend te worden omdat er diverse belastingaangiftes moeten worden gedaan door mijn huidige accountant, ik cijfers nodig heb voor de aanvraag van een bedrijfshypotheek etc etc.

Volgens mij is de administratie mijn eigendom en staat dit inprincipe los van een vordering die hun op mij menen te hebben, of deze vordering nu correct is of niet. Klopt dit? Kan ik hier aangifte bij de politie van doen (en zoja, wat is dit dan? Diefstal?)? Zijn er nog andere mogelijkheden die ik kan ondernemen om mijn eigen administratie in handen te krijgen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de voorwaarden van diverse accountancyorganisaties is een retentierecht opgenomen.

Aangifte doen heeft geen zin, maar je zou kunnen overwegen in kort geding afgifte te vorderen, desnoods met het stellen van zekerheid voor de openstaande posten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet weinig (tot niets) van het retentierecht van accountantskantoren maar MKB Servicedesk schrijft hierover;
Quote:
Het retentierecht
Het retentierecht houdt in dat je de afgifte van een zaak kunt uitstellen, totdat je rekening volledig is voldaan. Het wellicht meest bekende voorbeeld is dat van de garagehouder, die jouw auto bij zich mag houden totdat je de rekening van de reparatie van die auto hebt voldaan.

Eisen aan het retentierecht
Om het retentierecht te mogen uitoefenen moet voldaan zijn aan de volgende eisen:
  1. er moet voldoende verband bestaan tussen de vordering en de zaak. In het geval dat er sprake is van een rekening voor het voeren van de boekhouding op het opstellen van de jaarrekening en je administratie (= de zaak) is er dus voldoende verband;
  2. er moet sprake zijn van een opeisbare vordering, d.w.z. er moet sprake zijn van een betalingsverplichting op het moment dat het retentierecht wordt ingeroepen. De uiterste betaaldatum moet dus verstreken zijn;
  3. je boekhouder moet wel de redelijkheid betrachten bij het uitoefenen van het retentierecht. Hij mag dus niet voor een openstaande rekening van € 50,-- je complete boekhouding achterhouden.
  4. je boekhouder mag ook niet je boekhouding achterhouden als hij zelf zijn verplichtingen niet is nagekomen. Hij heeft bijvoorbeeld je jaarrekening niet tijdig gereed gemaakt.
Algemene lijn accountantsorganisaties
De accountants die zijn aangesloten bij het NIVRA (registeraccountants) of NOvAA (accountant-adminstratieconsulent) zijn gebonden aan een gedragslijn wanneer zij het retentierecht mogen hanteren. Als redelijk wordt daarbij beschouwd om het retentierecht toe te passen voor de stukken die de accountant boekhouder in jouw opdracht heeft vervaardigd, zoals de jaarrekening. Datzelfde geldt voor de delen van de boekhouding die door je accountant of boekhouder zijn bijgewerkt, bijvoorbeeld de salarisadministratie.

Het wordt in strijd geacht met de gedragslijn als het gaat om stukken die aan jou toebehoren, maar die je aan de accountant of boekhouder hebt gegeven voor door hem voor jou uit te voeren werkzaamheden. Denk daarbij aan de verkoopfacturen en kasstukken.
Hopelijk helpt dit u enigszins op weg.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds