|
Auteur |
Bericht |
Goedman
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 23 feb 2009 22:08 Onderwerp: Executoriale titel na beëindiging faillisement |
|
|
Goedenavond allemaal,
Ik kreeg de volgende casus voorgelegd. Een failliet(éénmanszaak)wiens faillissement is beeindigd door een accoord van de slotuitdelingslijst in augustus 2007, wordt momenteel belaagt door een deurwaarder in opdracht van een schuldeiser uit het faillissement. E.e.a. op basis van een executoriale titel die zij heeft verworven in juni 2008
De vraag luidt: heeft een schuldeiser überhaupt nog de mogelijkheid om na beëindiging van het faillissement alsnog een executioriale titel te verwerven?
Alvast mijn dank voor de moeite.
Een vriendelijke groet, |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 2:34 Onderwerp: Re: Executoriale titel na beëindiging faillisement |
|
|
Goedman schreef: | De vraag luidt: heeft een schuldeiser überhaupt nog de mogelijkheid om na beëindiging van het faillissement alsnog een executioriale titel te verwerven? |
Is het faillissement beëindigd doordat de ter verificatie aangeboden schulden zijn voldaan, of is het faillissement beëindigd door de homologatie van een akkoord?
In het eerste geval komen nog openstaande schulden volgens mij niet te vervallen, dus kan een schuldeiser inderdaad alsnog een executoriale titel verwerven.
In het tweede geval is het gehomologeerde akkoord "verbindend voor alle geen voorrang hebbende schuldeisers, zonder uitzondering, onverschillig of zij al dan niet in het faillissement opgekomen zijn" (art. 157 Fw). Het lijkt erop dat schuldeisers die wél voorrang hebben hun nog openstaande vorderingen behouden en daarvoor alsnog een executoriale titel kunnen verwerven.
Heel goed ben ik niet in deze materie thuis, dus wellicht wil iemand mij verbeteren.
Het antwoord doet er praktisch gesproken volgens mij niet heel veel toe, want die executoriale titel is er en het lijkt nu sowieso te laat te zijn om daar nog iets tegen te doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MartinJan
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 8:44 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij verstandig even met die deurwaarder te overleggen, door bijvoorbeeld een regeling voor te stellen, dat haalt de druk eraf en schept tijd om het e.e. uit te zoeken, ook al wil zijn client een zekerheids garantie door beslag te leggen, het ligt er ook aan hoe hoog het bedrag is, en wat de finantieele ruimte is.
Voor hoger beroep is het idd nu te laat, maar wellicht kan naar onderzoek blijken dat e.e.a. vernietigbaar is, of niet. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
|