|
Auteur |
Bericht |
Dizzer
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 12:55 Onderwerp: Werkgever wijzigt CV |
|
|
Geen idee of ik dit topic in het goede subforum heb geplaatst (zou een moderator het anders goed kunnen zetten?).
Mijn werkgever heeft zonder het te overleggen mijn C.V. compleet veranderd en dan met name de werkzaamheden bij de verschillende werkgevers. In sommige gevallen klopt er niets meer van. Hier ben ik eigenlijk best van geschokken. Mag dit zomaar? Lijkt mij niet. Het is via een (zal de naam niet noemen) detacheringsbureau. Wat voor straf kan hierop staan en is dit ergens wettelijk vastgelegd? Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
Loetje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UM Berichten: 74
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 14:08 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag me af met welk doel ze jouw CV hebben aangepast. Jouw CV is namelijk een presentatie van jezelf.
Een mogelijkheid is dat ze op basis van je gegevens een onderzoek hebben gedaan naar je vorige werkgevers. Je werkgever mag informatie vragen over je integriteit en je functioneren. Als ze op basis van deze gegevens en je CV een dossier hebben gemaakt lijkt me dat dit mag, dit zal op een normale manier bespreekbaar en inzichtelijk moeten zijn.
Ik kan me voorstellen dat er pas een probleem naar voren komt wanneer je CV namens jou wordt doorgestuurd naar een potentiele opdrachtgever. In dat geval kan de informatie bedrog zijn.
Wat de gevolgen hiervan zijn weet ik niet, maar wellicht kun je eerst aangeven of dit het geval is? |
|
|
|
 |
Dizzer
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 14:38 Onderwerp: |
|
|
Loetje schreef: | Ik vraag me af met welk doel ze jouw CV hebben aangepast. Jouw CV is namelijk een presentatie van jezelf.
Een mogelijkheid is dat ze op basis van je gegevens een onderzoek hebben gedaan naar je vorige werkgevers. Je werkgever mag informatie vragen over je integriteit en je functioneren. Als ze op basis van deze gegevens en je CV een dossier hebben gemaakt lijkt me dat dit mag, dit zal op een normale manier bespreekbaar en inzichtelijk moeten zijn.
Ik kan me voorstellen dat er pas een probleem naar voren komt wanneer je CV namens jou wordt doorgestuurd naar een potentiele opdrachtgever. In dat geval kan de informatie bedrog zijn.
Wat de gevolgen hiervan zijn weet ik niet, maar wellicht kun je eerst aangeven of dit het geval is? |
Ik vraag mij dus ook af met welk doel. Waarschijnlijk om de boel mooier te laten liljken dan het in werkelijkheid is. Ze hebben niet geïnformeerd bij vorige werkgevers, ze hebben zomaar wat opgeschreven, zelfs informatie die gewoon niet klopt en niet kan kloppen. Zoals toepassen van bepaalde lijsten die ze alleen bij ministeries gebruiken, maar ze hebben het ook gezet bij elke vorige werkgever (waarmee ze dus zichzelf en mij alleen maar voor paal kunnen zetten als ik ergens op gesprek ga bij iemand die dit opmerkt).
Zelfs bij een compleet ander soort functie hebben ze werkzaamheden geplaatst die daar niet eens mogelijk zijn/bij horen. Belachelijk gewoon.
Wat ik verder ook belachelijk vind (maar misschien wel mag) is dat ze zonder eerst met mij te overleggen mijn CV alvast doorsturen naar bedrijven en dan daarna pas contact met mij opnemen over de betreffende vacature (heb er inmiddels al 2 afgewezen).
Maargoed, dat 'aanpassen' van iemands CV zonder overleg gevuld met complete verzinsels lijkt mij niets anders dan fraude. |
|
|
|
 |
Loetje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UM Berichten: 74
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 14:56 Onderwerp: |
|
|
Dizzer schreef: | Wat ik verder ook belachelijk vind (maar misschien wel mag) is dat ze zonder eerst met mij te overleggen mijn CV alvast doorsturen naar bedrijven en dan daarna pas contact met mij opnemen over de betreffende vacature (heb er inmiddels al 2 afgewezen).
|
Het originele CV of het gewijzigde CV? |
|
|
|
 |
Dizzer
|
Geplaatst: di 10 feb 2009 16:20 Onderwerp: |
|
|
De gemanipuleerde versie. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 feb 2009 18:33 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat je op de CV auteursrecht hebt. Ik zou even kijken wat hier in de overeenkomst over staat. Een detacheringsbureau heeft er natuurlijk wel belang bij om jou in een gunstig daglicht te stellen. Maar daar zitten natuurlijk wel grenzen aan.
Ja fraude maar ook inbreuk op je auteursrecht. (kun je ook aangifte van doen)
Quote: | Bij diplomafraude wordt beweerd dat men een titel of diploma heeft terwijl dit niet zo is, of wordt een vals diploma gebruikt. Hieraan verwant is c.v.-fraude: het vermelden van onwaarheden op het c.v. Dit alles geschiedt om de eigen onderneming of positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fraude |
_________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|