|
Auteur |
Bericht |
jintendo
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 18:39 Onderwerp: Bezwaar tegen na heroverweging genomen besluit |
|
|
Als iemand in bezwaar gaat kan het bestuursorgaan heroverwegen. Deze heroverweging kan leiden tot een nieuw besluit. Indien de bezwaarde hier niet mee akkoord gaat kan hij in beroep gaan tegen dit nieuwe besluit, maar kan hij ook in bezwaar gaan? |
|
|
|
 |
UsualSuspects
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 55
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 18:48 Onderwerp: |
|
|
Nee, zie 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht. Er staat beroep open bij de bestuursrechter binnen zes weken. |
|
|
|
 |
jintendo
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 18:55 Onderwerp: |
|
|
daar lees ik dat je tegen een besluit in beroep kan gaan, dat veronderstelde ik al, maar de vraag is of je ook de keuze hebt om in bezwaar te gaan of is het zo dat de een het ander uitsluit?
Ik weet dat je tegen een heroverweging niet in bezwaar kan gaan, maar ik toen ik er over na begon te denken zag ik even niet meer waarom eigenlijk niet... |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 19:10 Onderwerp: |
|
|
De bedoeling van de Awb is dat je, alvorens je beroep kunt instellen, je bezwaar moet maken (uitzonderingen daargelaten). Zie artikel 7:1 Awb.
Als je bedoelt dat artikel 7:1 Awb naar de letter niet lijkt uit te sluiten dat je, als je dat zou willen, bezwaar zou kunnen maken tegen een beslissing op bezwaar, dan ben ik dat op het eerste gezicht met je eens. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 19:12 Onderwerp: |
|
|
Art. 7:1 Awb bepaalt wanneer je tegen een besluit in bezwaar kunt gaan. In het geval van een beslissing op bezwaar is de uitzondering onder a van toepassing. Dan kun je dus niet in bezwaar, maar kun je wel direct in beroep.
Ik weet dat art. 7:1 Awb niet expliciet bepaalt dat je tegen een besluit op bezwaar niet in bezwaar kunt, maar het werkt nu eenmaal zoals ik hierboven schrijf. Je moet het zo zien dat het systeem van rechtsmiddelen gesloten is. Je kunt slechts een rechtsmiddel instellen wanneer de wet dat toelaat. Art. 7:1 Awb moet je zo lezen, dat het bepaalt wanneer bezwaar is toegelaten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 22:33 Onderwerp: |
|
|
er is echter een uitzondering en dat is in het geval van een bezwaar en een beroep wegens het niet nemen van een besluit. neemt het bestuursorgaan dan een besluit dient belanghebbende in bezwaar te gaan nu er nog geen primair besluit lag waartegen bezwaar is gemaakt. (dubbele toepassing art 6.2) |
|
|
|
 |
|