Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 13:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurrecht
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mackenzie1235

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 22:43    Onderwerp: Huurrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal, ik huur een kamer bij een hospita in (huur)huis. Ik woon al drie jaar bij haar en ze heeft me gisteren verteld dat ze mij officieel gaat opzeggen omdat ze weer een tijdje alleen wilde wonen en ze niet normaal kan leven omdat wij een tegengestelde levensritme hebben. Ik ben verder een voorbeeldig huurder in de zin dat ik altijd netjes de huur betaald heb, vrijwel geen overlast heb bezorgd en ook geen rotzooi heb gemaakt. Op zich heb ik zelf ook wel behoefte om te verhuizen, want ik kan bijna niks bij haar omdat niet heel veel mag en ga dus zoeken naar een kamer in een studentenhuis.
Wat ik mij echter afvroeg is of zij eigenlijk wel in haar recht staat in deze? Mag zij mij zomaar opzeggen? Ze had het over dat ik officieel drie maanden de tijd heb om een nieuwe kamer te zoeken, maar dat ik voor elk jaar dat ik bij haar woonde, een extra maand kreeg. Oftewel ergens in de zomer moest ik toch echt wel weg...Wat denken jullie hiervan? Alvast bedankt!

gr. mackenzie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MaxForce

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Krachtens artikel 7:228BW eindigt de huur voor bepaalde tijd wanneer die overeengekomen tijd is verstreken. Huur aangegaan voor onbepaalde tijd eindigt door opzegging.

Kennelijk is hier sprake van huur aangegaan voor onbepaalde tijd. Dan geldt dus dat de huur beëindigt kan worden door opzegging. Dit is geregeld in artikel 7:228 lid 2 BW juncto 7:271 BW. In lid 2 zien we dat beide partijen, dus zowel huurder als verhuurder, de huur kunnen opzeggen. Uit lid 3 volgt dat opzegging slechts geschied door middel van exploot of aangetekende brief. Een mondelinge toezegging is derhalve ongeldig.

De verhuurder moet de gronden vermelden die hebben geleid tot de opzegging. Deze gronden staan vermeld in 7:274 lid 1 BW. Alles op straffe van nietigheid. Het ziet er naar uit dat zij zich beroept op sub f van dat artikel: het gehuurde maakt deel uit van het hoofdverblijf van de verhuurder en deze laatste maakt aannemelijk dat zijn belangen bij beëindiging van de huur zwaarder wegen dan die van de huurder bij voortzetting daarvan.

Uit lid 5 blijkt dat bij opzegging door de verhuurder de volgende termijnen in acht genomen dienen te worden: een termijn niet korter dan 3 maanden, en voor elk jaar dat de huurder krachtens overeenkomst ononderbroken het gehuurde in gebruik heeft gehad, verlengd met één maand tot ten hoogste 6 maanden.

Wat betreft de termijnen heeft zij het bij het rechte eind. Zij mag ook de huur opzeggen. Zij moet zich echter wel beroepen op de gronden zoals vermeld in artikel 7:274 lid 1 BW. Deze moet zij vermelden bij de opzegging, die dient te geschieden bij exploot of per aangetekende brief. Gebeurt dat niet, dan is de opzegging nietig.

Wat betreft de grondslag voor opzegging: dat is haar belang tegen uw belang. Zij stelt dat ze niet meer normaal kan leven met u in huis. Dat komt door uw tegengestelde levensritme. Aan de andere kant merk ik dat u zelf reeds de huurruimte wilt verlaten, daar u zich niet meer kunt verenigen met de voorwaarden. U wilt vrijer leven en bent op zoek naar een nieuwe huurruimte.

U kunt een rechter vragen te oordelen over deze belangenafweging. Hij zal dan uw beider belangen afwegen, en oordelen welk belang het zwaarst weegt. Met andere woorden: of de huurovereenkomst al dan niet opgezegd wordt. Een en ander hangt af van de omstandigheden van het geval. Hoe ernstig is de situatie voor mevrouw. Het door haar gestelde moet wel reëel zijn. Dat mag ook wel, anders zou een huurovereenkomst om niets kunnen worden opgezegd. Maar u kunt dat wellicht zelf beter beoordelen dan ik.

Laatst aangepast door MaxForce op wo 14 jan 2009 23:20, in totaal 1 keer bewerkt
MSN messenger ICQ nummer
mackenzie1235

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel hartelijk bedankt voor uw antwoord!

gr. mackenzie
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MaxForce schreef:
Krachtens artikel 7:228BW eindigt de huur voor bepaalde tijd wanneer die overeengekomen tijd is verstreken. Huur aangegaan voor onbepaalde tijd eindigt door opzegging.

Dat geldt niet voor huur van woonruimte, zie art. 7:271 lid 1 BW.
Huur van woonruimte overeengekomen voor bepaalde tijd kan niet worden opgezegd voor het einde van die bepaalde tijd, en gaat na het verstrijken van de bepaalde tijd over in huur voor onbepaalde tijd (en eindigt dus niet). Voor de vraag van mackenzie1235 maakt het verder niet uit.

Quote:
Wat betreft de termijnen heeft zij het bij het rechte eind. Zij mag ook de huur opzeggen. Zij moet zich echter wel beroepen op de gronden zoals vermeld in artikel 7:274 lid 1 BW. Deze moet zij vermelden bij de opzegging, die dient te geschieden bij exploot of per aangetekende brief. Gebeurt dat niet, dan is de opzegging nietig.

Inderdaad. Verder geldt dat als de huurder na opzegging door de verhuurder niet schriftelijk toestemt met de beëindiging, de verhuurder de rechter zal moeten vragen een tijdstip vast te stellen waarop de huurovereenkomst zal eindigen (art. 7:272 BW). Daarbij zal de rechter ook toetsen of de belangen van de verhuurder inderdaad zwaarder wegen dan die van de huurder (art. 7:274 lid 1 sub f BW), al vermoed ik dat de rechter hierbij niet al te streng zal zijn voor de kamerverhuurder. Het is dus niet zo dat de huurder het initiatief moet nemen om een eventueel geschil aan de rechter voor te leggen.

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Inderdaad. Verder geldt dat als de huurder na opzegging door de verhuurder niet schriftelijk toestemt met de beëindiging, de verhuurder de rechter zal moeten vragen een tijdstip vast te stellen waarop de huurovereenkomst zal eindigen (art. 7:272 BW). Daarbij zal de rechter ook toetsen of de belangen van de verhuurder inderdaad zwaarder wegen dan die van de huurder (art. 7:274 lid 1 sub f BW), al vermoed ik dat de rechter hierbij niet al te streng zal zijn voor de kamerverhuurder. Het is dus niet zo dat de huurder het initiatief moet nemen om een eventueel geschil aan de rechter voor te leggen.

Inderdaad. Samenvattend: als de huurder het er niet mee eens is, moet de verhuurder naar de rechter om de huurder eruit te krijgen.
En als toevoeging: je kunt ook samen in overleg ("met wederzijds goedvinden") je huurovereenkomst beëindigen, dan gelden de opzegtermijnen niet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds