Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 6:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kopen van gekopieerde DVDs (al dan niet op DVD uitgebracht)
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aeon

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 13:36    Onderwerp: Kopen van gekopieerde DVDs (al dan niet op DVD uitgebracht) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey,

Ik heb twee vragen over het kopen van gekopieerde DVDs.

Vraag 1)
Het gaat om een serie die op internet te koop wordt aangeboden. Ik weet (of kan in ieder geval redelijkerwijs vermoeden) dat deze gekopieert zijn. Deze serie is nog niet op DVD uitgebracht en zal vermoedelijk ook nooit op dvd uitgebracht worden. Ze zijn rechtstreeks van TV opgenomen en zo op DVD gebrand. Is het legaal om deze DVDs te kopen? Ze zijn dus niet voor verkoop, maar puur voor privé gebruik

Vraag 2)
Het gaat hier gewoon om over het algemeen gekopieerde DVDs te kopen. Is het legaal om deze te kopen (en dus in te voeren in Nederland). Ze zijn dus niet voor verkoop, maar puur voor privé gebruik!

Alvast bedankt,

Aeon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelet op HR 2 maart 1982, NJ 1982, 446 lijkt dit onder hetzij opzetheling (art. 416 Sr), hetzij schuldheling (art. 417bis Sr) te vallen. (Nu je zelf al verklaart bewust te vermoeden dat het om illegaal gekopieerd materiaal gaat, lijkt er mij te zijn voldaan aan voorwaardelijk opzet, zodat er afgaande op jouw verklaring sprake zou zijn van opzetheling.)

Zie ook deze draad, waarin ik NJ 1982, 446 echter heb gemist. Wat namelijk niet direct duidelijk is, is of een illegaal gekopieerde dvd een "door misdrijf verkregen goed" is. Weliswaar is het illegaal kopiëren een misdrijf, maar wordt zo'n dvd door dat kopiëren "verkregen"? Puur goederenrechtelijk gezien valt daar over te twisten. Aan de andere kant moet in het strafrecht niet al te strak worden vastgehouden aan het goederenrecht.

In NJ 1982, 446 gaat de HR niet expliciet op dit punt in, maar wordt de bewezenverklaarde gedraging
Quote:
dat Free Record Shops BV en Black Record Shops BV op 8 aug. 1979 tezamen en in vereniging in Vlaardingen, Rotterdam en Dordrecht, opzettelijk de op de (als hier ingevoegd te beschouwen) bijlage van deze dagvaarding vermelde, door het begaan van het misdrijf van art. 31 Auteurswet in ieder geval door misdrijf verkregen grammofoonplaten uit winstbejag hebben bewaard in de filialen/verkooppunten van die BV's, althans dat Free Record Shops BV en Black Record Shops BV in Vlaardingen, Rotterdam en Dordrecht op 8 aug. 1979 tezamen en in vereniging de op de (als hier ingevoegd te beschouwen) bijlage van deze dagvaarding vermelde grammofoonplaten, waardoor zij wisten dat inbreuk gemaakt werd op een anders auteursrecht, immers betrof het hier zogenaamd "bootlegs'', grammofoonplaten (opnamen) zonder toestemming van de auteursrechthebbenden vervaardigd en verveelvoudigd, hebben verspreid naar verkooppunten/filialen van die BV's en openlijk te koop gesteld in verkooppunten/filialen van die BV's, hebbende hij, verdachte, toen en daar de feitelijke leiding gegeven aan die verboden gedragingen.

door de HR wel gekwalificeerd als opzetheling (art. 416 Sr). Hmm, nu kun je natuurlijk nog steeds redeneren dat het persen van grammofoonplaten met daarop illegaal materiaal een originaire verkrijging vormt door zaaksvorming, terwijl het branden van een legaal verkregen blanco dvd geen "nieuwe zaak" oplevert en dus geen zaaksvorming en dan ook geen verkrijging oplevert. Maar eerlijk gezegd vermoed ik nu dat de strafrechter niet geïnteresseerd is in de technische aspecten (en de goederenrechtelijke uitwerking daarvan) van het fabricageproces.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De strafwet biedt hier geen soelaas, daar de inbreuken op het auteursrecht niet gezien kunnen worden als 'eenig goed'.

De Auteurswet biedt echter wel soelaas. Artikel 31, 31a en 31b (beroep maken) stellen opzettelijke inbreuken op het auteursrecht strafbaar. Het betreft hier openbaring, verspreiding, verveelvoudiging, invoer, doorvoer etc.

Artikel 16c beschouwt de welbekende thuiskopie niet als een inbreuk, tenzij het betreft computersoftware. Dat betekent wel dat het bij een thuiskopie dient te blijven. Dat is hier duidelijk niet het geval. De DVD's worden aangeboden ter verkoop, hetgeen de handelingen in de sfeer van artikel 31 en 31a van de Auteurswet.

Artikel 33 van de Auteurswet stelt dat de artikelen 31, 31a, 31b, 32 en 32a misdrijven zijn.

Wat betreft uzelf in deze: u zou een misdrijf begaan. Artikel 32 leest zich als volgt:

Hij die een voorwerp waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat daarin met inbreuk op eens anders auteursrecht een werk is vervat,
a) openlijk ter verspreiding aanbiedt;
b) ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft;
c) invoert, doorvoert, uitvoert of;
d) bewaart uit winstbejag
wordt gestraft met geldboete van de derde categorie.

U geeft aan dat u de DVD's wilt invoeren. U weet, of u heeft althans een redelijk vermoeden, dat op de DVD's materiaal aanwezig is dat inbreuk maakt op iemands auteursrecht. Uw handeling komt daarmee in de sfeer van artikel 32 Auteurswet. Dat is een misdrijf.

U zou eventueel wel zelf de tv series mogen downloaden (maar niet uploaden want dat is eveneens strafbaar!) voor eigen gebruik. U behoeft geen toestemming van de rechthebbende te hebben. Dit is niet strafbaar, aldus artikel 16c Auteurswet.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
...... (Nu je zelf al verklaart bewust te vermoeden dat het om illegaal gekopieerd materiaal gaat, lijkt er mij te zijn voldaan aan voorwaardelijk opzet, zodat er afgaande op jouw verklaring sprake zou zijn van opzetheling.)

....

Dit verklaart TS niet. Zij verklaart dat het waarschijnlijk gekopieerd is, maar of dat illegaal is, is de vraag. Ik maak uit TS haar inleiding (1e vraag) op dat het gaat om opgenomen programma's van TV. Is het illegaal om dat te verkopen? Opnemen voor eigen gebruik zal dit in ieder geval niet zijn want anders is een videaorecorder ook illegaak. Het zal misschien wel illegaal zijn, maar dat moeten we dan wel eerst juist vaststellen hier.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MaxForce schreef:
De strafwet biedt hier geen soelaas, daar de inbreuken op het auteursrecht niet gezien kunnen worden als 'eenig goed'.

Waarom is er volgens jou geen sprake van opzetheling of schuldheling? Een DVD is een goed.

Quote:
U geeft aan dat u de DVD's wilt invoeren. U weet, of u heeft althans een redelijk vermoeden, dat op de DVD's materiaal aanwezig is dat inbreuk maakt op iemands auteursrecht. Uw handeling komt daarmee in de sfeer van artikel 32 Auteurswet. Dat is een misdrijf.

Valt invoeren puur voor eigen gebruik ook onder art. 32 sub c Aw? Het zou goed kunnen, maar het is voor mij niet helemaal duidelijk.

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Dit verklaart TS niet. Zij verklaart dat het waarschijnlijk gekopieerd is, maar of dat illegaal is, is de vraag. Ik maak uit TS haar inleiding (1e vraag) op dat het gaat om opgenomen programma's van TV. Is het illegaal om dat te verkopen? Opnemen voor eigen gebruik zal dit in ieder geval niet zijn want anders is een videaorecorder ook illegaak. Het zal misschien wel illegaal zijn, maar dat moeten we dan wel eerst juist vaststellen hier.

Naar de legaliteit van het kopiëren moet inderdaad nog wat beter worden gekeken. Ik denk dat dat afhangt van de auteurswet van het land waar de kopieën zijn vervaardigd. In Nederland zou het branden op DVD met de bedoeling die kopieën te verkopen illegaal zijn, en zelfs een misdrijf (art. 31 Aw). Het kopen van zo'n DVD kan dan onder opzetheling of schuldheling vallen.

Daarnaast is het mogelijk dat de kopieën worden gekocht niet van de brander zelf, maar van iemand die ze op zijn beurt heeft ingevoerd met het oog op verdere verkoop. Dat invoeren is dan waarschijnlijk een misdrijf, zodat ook in deze variant het kopen door Aeon onder opzetheling of schuldheling zou kunnen vallen.

Een interessante vraag is hoe je "door misdrijf verkregen" moet uitleggen als de verkrijging heeft plaatsgevonden in het buitenland. Geldt hier het vereiste van dubbele strafbaarheid, of geldt louter het buitenlandse recht? En is het altijd duidelijk welke buitenlandse strafbare feiten hebben te gelden als "misdrijf"?

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op grond van 32 Aw is er voor TS toch niets aan de hand als zo'n DVD wordt gekocht, ook al zou dat een illegale kopie zijn? (tenzij TS verder wil verspreiden)
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Op grond van 32 Aw is er voor TS toch niets aan de hand als zo'n DVD wordt gekocht, ook al zou dat een illegale kopie zijn? (tenzij TS verder wil verspreiden)

Het idee is art. 32 sub c Aw. De vraag is of er hier sprake zou zijn van invoeren in de zin van die bepaling. Tja, letterlijk natuurlijk wel, maar ik vraag me zomaar af of het niet tevens de bedoeling moet zijn om het ingevoerde verder te verspreiden.

Voorlopig denk ik toch wel dat er van overtreding van art. 31a sub c Aw of art. 32 sub c Aw sprake zou zijn, tenzij de dvd's in het land van vervaardiging zonder inbreuk op het auteursrecht vervaardigd zijn.

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoelde in relatie tot 1
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed dat het in vraag 1) gaat om een buitenlandse TV serie, ook gezien vraag 2) "en dus in te voeren in NL". Aeon kan op dit punt meer helderheid verschaffen.

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gesteld dat de aanbieder in Nederland woont en vanuit hier de DVD aanbiedt, dan is er voor TS toch niets aan de hand?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Gesteld dat de aanbieder in Nederland woont en vanuit hier de DVD aanbiedt, dan is er voor TS toch niets aan de hand?

Dan moet ik aan heling denken. Zie mijn eerste bericht in deze draad in combinatie met mijn antwoord op cia76.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja OK, ik ook. Maar v.w.b. de Auteurswet niet.

Ik keek eens even wat Brein er over zeg en ik kom daar bij de FAQ een mededeling tegen met een wel heel interessante conclusie (vetmarkering van mij):

Brein schreef:
Mag ik op mijn website (hyper-)links naar auteursrechtelijk beschermde werken plaatsen?

Nee. Het aanleggen van een hyperlink is een vorm van openbaarmaking en in het algemeen is het niet toegestaan bestanden te verveelvoudigen en openbaar te maken zonder toestemming van de rechthebbenden. Dit betekent dat zowel het hosten van illegale bestanden als het aanleggen van links naar illegale bestanden niet is toegestaan.

Rolling Eyes
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brein schrijft propaganda en geen juridisch afgewogen artikelen. De rechtspraak die ik ken, betitelt zulke hyperlinks als onrechtmatig maar niet als zelfstandige inbreuk. (Afgezien van een paar vonnissen over inline links van foto's maar dat is een ander soort link).

Arnoud
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doelde op de wonderlijke verwijzing dat een auteursrechtelijk beschermd werk iets later in de tekst als een illegaal bestand betiteld wordt Wink

Het is een beetje een kort door de bocht tekstje.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds