Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 14:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

servicekostenafrekening geliberaliseerde huurwoning en wet
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Zana

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 20:43    Onderwerp: servicekostenafrekening geliberaliseerde huurwoning en wet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik huur een appartement in een flatgebouw. Enkele jaren geleden is het beheer van de appartementen overgegaan op een ander bedrijf. Wij hebben in het begin één keer een servicekostenafrekening over het jaar 2002 gekregen, maar daarna niet meer. Wij hebben wel maandelijks onze servicekosten betaald, maar deze werden niet verhoogd nog werd er een afrekening aan ons getoond.

In juni 2008 kregen wij dan opeens een hele stapel brieven met de afrekeningen sinds 2003. Een jaar zouden wij een klein bedrag terug krijgen en de andere jaren nabetalen. Het gehele bedrag werd via de automatische machtiging voor de huur enkele dagen later afgeboekt.

Ik was het niet eens dat ze het bedrag via automatische machtiging hebben afgeboekt, verder stonden er ook kosten in voor een lifttelefoon dat sinds ik hier woon niet heeft gewerkt. Dus heb ik het bedrag in zijn geheel terug laten boeken en het bedrijf via e-mail hiervan op de hoogte gesteld. In december 2008 werden wij door de huurdervereniging erover geïnformeerd dat de lifttelefoon uit de afrekeningen wordt gehaald, maar de rest van het bedrag blijft staan.

Ik heb geprobeerd op internet te vinden, of ik verplicht ben deze nabetalingen te voldoen. Volgens mijn contract moet de verhuurder mij elk jaar een afrekening over het vooraangaande jaar sturen (er staat: Verhuurder verstrekt huurder elk jaar een rubrieksgewijs overzicht van de kosten van de leveringen en diensten, met vermelding van de wijze van berekening daarvan en van, voor zover van toepassing, het aandeel van huurder in die kosten. Het overzicht betreft steeds een tijdvak van maximaal 12 maanden sinds het eind van het tijdvak waarop het vorige overzicht betrekking had. …). De afrekening van de servicekosten uit de jaren 2003, 2004, 2005 en 2006 hadden dus niet pas in juni 2008 naar mij mogen gestuurd worden.

Ook werden in de brieven met de huurprijsverhoging uit 2003, 2004, 2005, 2006 en 2007 de servicekosten niet aangepast. Er staat de zin: “Voor zover een wijziging van het voorschot servicekosten noodzakelijk wordt geacht, is dit voorschot tevens aangepast.” en ik heb tegenover de verhuurder nu aangeven dat daardoor bij mij de indruk werd gewekt, dat het genoemde bedrag voldoende was om de lopende servicekosten te deken.

De verhuurder heeft aangeven (pas in juni 2008) problemen met de facturatie van nota’s van Nuon gehad te hebben en daarom niet op tijd de servicekostenafrekeningen hebben kunnen versturen. Volgens mij had de verhuurder gezien de lange periode, mij hiervan al veel eerder op te hoogte kunnen brengen, een gedeeltelijke afrekening kunnen sturen of mij erop kunnen wijzen dat voor de betreffende periode 2003 - 2006 nog een bijbetaling wordt verwacht.

De verhuurder vindt dat ik gewoon maar moet betalen, omdat er geen consequenties aan het te laat opsturen van de afrekening zijn verbonden. Over de afrekening van het jaar 2007 zijn wij het inmiddels eens, maar over de afrekeningen uit de jaren 2003-2006, die ik naar mijn mening veel te laat heb ontvangen, verschillen wij nog steeds van mening.

Als ik met mijn verhuurder er niet uitkom, wat zijn de volgende stappen die hij of ik kan ondernemen, want huurcommissie is geen optie bij een geliberalisierte woning. Ik heb ook op www.rechtspraak.nl gekeken en kwam twee zaken tegen die "vergelijkbaar" zijn, maar ik weet niet precies of dat voor geliberaliseerde woonruimte is ...en de uitkomst is nogaal tegenstrijdig.

LJN: AU3641,Sector kanton Rechtbank Dordrecht , 159650 CV EXPL 05/713

LJN: BB8814,Sector kanton Rechtbank 's-Gravenhage , 637491 \ RL EXPL 07-774

Op huurgeschil.nl ( http://www.huurgeschil.nl/index.php?page=servicekosten.php ) staat alleen maar dit:
"Voor deze (geliberaliseerde) huurovereenkomsten geldt geen wettelijke bescherming, zoals die voor bovengenoemde categorie woningen geldt. Voor de over en weer aangegane verplichtingen kan alleen de huurovereenkomst als uitgangspunt worden genomen.
Als er in de huurovereenkomst geen termijnen zijn genoemd voor het kenbaar maken van de servicekosten, of er als wel termijnen zijn genoemd, maar deze termijnen worden door de verhuurder niet gehanteerd, dan is het zinvol op grond van de redelijkheid en billijkheid en/of op basis van rechtsverwerking verweer te voeren tegen de door de verhuurder ingediende nota’s. Verder is het uiteraard mogelijk om op kosten van de huurder door middel van een ingeschakelde expert de onjuistheid van de rekening van de verhuurder aan te tonen. Door een analoge redenering kan de huurder aan proberen te tonen dat de verhuurder onredelijke acties in het kader van de servicekostenafrekening heeft ondernomen. De huurder kan niet terugvallen op een wettelijke regeling, zodat het altijd onzeker is of de rechter de redenering naar analogie van de wettelijke regeling zal volgen."

Sorry voor het lange verhaal. Iemand die mij een tip kan geven? Of kan ik ergens nog uitspraken vinden van vergelijkbare gevallen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Zana

BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

niemand die hier iets over weet of is het verhaal gewoon te lang/ niet duidelijk, want het onderwerp werd gewoon bekeken?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 2:44    Onderwerp: Re: servicekostenafrekening geliberaliseerde huurwoning en wet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zana schreef:
De verhuurder vindt dat ik gewoon maar moet betalen, omdat er geen consequenties aan het te laat opsturen van de afrekening zijn verbonden.

Hij heeft m.i. gelijk dat aan het te laat opsturen niet direct consequenties zijn verbonden.

Quote:
Als ik met mijn verhuurder er niet uitkom, wat zijn de volgende stappen die hij of ik kan ondernemen, want huurcommissie is geen optie bij een geliberalisierte woning.

Hmm, ik dacht eigenlijk dat het voor servicekosten wel kon, maar uit art. 7:247 BW volgt dat art. 7:260 BW niet van toepassing is op huur van geliberaliseerde woonruimte. Dus het kan inderdaad niet (en verschillende websites bevestigen dit).

Quote:
Ik heb ook op www.rechtspraak.nl gekeken en kwam twee zaken tegen die "vergelijkbaar" zijn, maar ik weet niet precies of dat voor geliberaliseerde woonruimte is ...en de uitkomst is nogaal tegenstrijdig.

LJN: AU3641,Sector kanton Rechtbank Dordrecht , 159650 CV EXPL 05/713

Uit LJN AU3641:
Quote:
5. (...) Zoals partijen zelf onderkennen, gaat het ‘slechts’ om een instructietermijn en bevat de wet geen sanctie op het te laat verstrekken van het overzicht.

6. Enkel tijdsverloop levert geen rechtsverwerking op, daarvoor zijn bijzondere omstandigheden vereist als gevolg waarvan bij de wederpartij het gerechtvaardigd vertrouwen is gewekt dat de gerechtigde zijn aanspraken niet meer te gelden zou maken of dat de wederpartij in zijn positie onredelijk zou zijn benadeeld indien de gerechtigde zijn aanspraak alsnog te gelde zou maken. Zulks is niet gesteld of gebleken. Evenmin is duidelijk op welke grond [gedaagde] meent dat sprake is van verval van recht.

Het beroep op rechtsverwerking slaagt dus niet. Er is meer nodig dan het enkele te laat zijn. Lijkt mij juist.

Quote:
LJN: BB8814,Sector kanton Rechtbank 's-Gravenhage , 637491 \ RL EXPL 07-774

Deze uitspraak is interessant. Aangezien art. 7:260 BW blijkbaar van toepassing is, gaat het om huur van niet-geliberaliseerde woonruimte. Het lijkt me dat de motivering van deze uitspraak niet van toepassing is op huur van geliberaliseerde woonruimte.

Quote:
Op huurgeschil.nl ( http://www.huurgeschil.nl/index.php?page=servicekosten.php ) staat alleen maar dit:
"Voor deze (geliberaliseerde) huurovereenkomsten geldt geen wettelijke bescherming, zoals die voor bovengenoemde categorie woningen geldt. Voor de over en weer aangegane verplichtingen kan alleen de huurovereenkomst als uitgangspunt worden genomen.
Als er in de huurovereenkomst geen termijnen zijn genoemd voor het kenbaar maken van de servicekosten, of er als wel termijnen zijn genoemd, maar deze termijnen worden door de verhuurder niet gehanteerd, dan is het zinvol op grond van de redelijkheid en billijkheid en/of op basis van rechtsverwerking verweer te voeren tegen de door de verhuurder ingediende nota’s.

Voor geliberaliseerde huurovereenkomsten geldt wel art. 7:259 BW, dus het overzicht van de servicekosten moet ieder jaar vóór 1 juli worden verstrekt (al staat daar dus geen echte sanctie op).

Een beroep op rechtsverwerking werd in de eerste uitspraak verworpen. Voor een geslaagd beroep moeten er normaal gesproken omstandigheden worden aangevoerd op basis waarvan je het vertrouwen mocht ontlenen dat er geen extra bedrag aan servicekosten meer in rekening zou worden gebracht. (Of je moet aangeven waarom je door het tijdsverloop in een ongunstige bewijspositie bent geraakt, maar dat is vermoedelijk niet het geval.)

Ik vind nog een noot bij de eerste uitspraak (gepubliceerd als PRG 2005, 189):
Quote:
De kantonrechter heeft aan het overschrijden van de termijn ex art. 7:259 lid 2 BW voor verhuurder geen negatieve gevolgen willen verbinden, omdat naar haar mening de wetgever die termijn slechts als een instructietermijn heeft bedoeld en huurder zich niet op bijzondere omstandigheden heeft beroepen, die een negatief gevolg wel wettigen.
Gedaagde had ook kunnen wijzen op art. 7:260 lid 2 BW, dat bepaalt dat een verzoek tot vaststelling van de betalingsverplichting van de huurder met betrekking tot servicekosten binnen 24 maanden nadat de termijn van art. 7:259 lid 2 BW is verstreken, moet worden ingediend bij de huurcommissie. Toen huurder de afrekening bij brief van 27 december 2002 ontving, was de termijn van indiening van een verzoek tot vaststelling van de servicekosten in de periode 1-7-1998 t/m 30-6-1999 door de huurcommissie overschreden. Dat betekent dat de verhuurder betaling verlangde van kosten, waarbij van het grootste deel der vordering de grootte niet meer op door de wetgever voorgeschreven wijze kon worden gecontroleerd. M.i. had de kantonrechter dit ook ambtshalve kunnen overwegen, hetgeen aan het geding een andere uitkomst had gegeven.

Maar art. 7:260 BW is dus niet van toepassing op geliberaliseerde huur van woonruimte.

Op basis van de huidige jurisprudentie zou ik zeggen dat je niet veel kunt met de te late verstrekking van de servicekostenoverzichten. Maar er lijkt eigenlijk maar 1 uitspraak te zijn waaruit dat zou volgen, en wie weet ziet een andere rechter het weer anders..

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 8:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu kan verwachten.
Het gaat om een bedrag van rond de 180 €.
Volgens mij kan de verhuurder mij nu dagvaarden en het laten voorkomen bij de kantonrechter. Of hij laat het open en verrekend het bij toekomstige afrekeningen ( bijvoorbeeld servicekosten of borg), zodat ik alsnog "moet" betalen (of het dan mijn probleem is, hoe ik dat geld terug krijg.

In het stukje van huurgeschil staat dat ik het beste verweer kan voeren op basis van redelijkheid en billijkheid of rechtsverwerking ( maar ik kan dus niet gewoon maar zeggen, ik wil niet bijbetalen, omdat het te laat is opgestuurd.) Kan mij iemand kort uitleggen wat dit is?
Eigenlijk wil ik namelijk geen gezeur aan mijn hoofd, maar voor mijn "gevoel" zit de verhuurder hier ook een beetje fout.

Oh ja, misschien nog een vraag. Als (een deel) van de huurwet niet voor geliberaliseerde woningen geldig is, op basis waarvan neemt een rechter dan zijn besluit? Bestaat niet zo iets als een "algemene betaaltermijn" van 5 jaar?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zana schreef:
In het stukje van huurgeschil staat dat ik het beste verweer kan voeren op basis van redelijkheid en billijkheid of rechtsverwerking ( maar ik kan dus niet gewoon maar zeggen, ik wil niet bijbetalen, omdat het te laat is opgestuurd.) Kan mij iemand kort uitleggen wat dit is?

Als je zegt "ik wil niet bijbetalen, omdat het te laat is opgestuurd", dan zal de rechter dat vermoedelijk opvatten als een beroep op rechtsverwerking. Ik denk alleen niet dat het zal slagen.

Rechtsverwerking is grof gezegd het prijsgeven van je recht door je eigen doen of laten. "Enkel stilzitten" is normaal gesproken niet voldoende voor rechtsverwerking. Maar lange tijd zonder goede reden niets doen terwijl de wederpartij keer op keer vraagt of er nog eens een afrekening komt zou wel kunnen leiden tot een geslaagd beroep op rechtsverwerking.

Quote:
Oh ja, misschien nog een vraag. Als (een deel) van de huurwet niet voor geliberaliseerde woningen geldig is, op basis waarvan neemt een rechter dan zijn besluit?

De regels die bepalen welke kosten als servicekosten in rekening kunnen worden gebracht gelden op zich wel. De rechter kan die regels toepassen, maar dan moet je wel aangeven wat de verhuurder volgens jou verkeerd heeft gedaan in zijn berekening.

Quote:
Bestaat niet zo iets als een "algemene betaaltermijn" van 5 jaar?

Er bestaat een verjaringstermijn van (meestal) 5 jaar. Die termijn kan worden "gestuit" (waarna je weer van nul begint met tellen) door een (tijdige) brief van de verhuurder waarin hij aangeeft nog aanspraak te maken op betaling. Het is een beetje de vraag wanneer die termijn is gaan lopen. Dat zou kunnen zijn (pas) op het moment dat het servicekostenoverzicht is verstuurd, omdat het bedrag op dat moment pas opeisbaar werd... Dit weet ik niet precies.

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zelf niet om de afrekeningen gevraagd in de laatste jaren, dat is mijn fout. Ik ben ook lid van de huurderbelangenvereniging en ook daar kwam het wel eens ter sprake, maar onder het noemer van "geen slapende honden wakker maken" werd er volgens mij niets mee gedaan.

Aan de ander kant kan een verhuurder zo "ongestraft" de rekeningen laten oplopen en kan je als huurder weinig aan gaan doen en wordt je opeens opgeschept met hoge kosten ( tja- elk jaar om de afrekening vragen, dat had ik moeten doen, maar daar is het nu te laat voor).

Kan ik het niet verhogen van de servicekosten (inclusieve de bijbehorende zin uit de brieven: “Voor zover een wijziging van het voorschot servicekosten noodzakelijk wordt geacht, is dit voorschot tevens aangepast.” ) voor mijn verweer gebruiken? Want de verhuurder mag de servicekosten ook niet verhogen zonder de vorige afgerekend te hebben (of geldt dat artikel ook alleen maar voor niet- geliberaliseerde woningen)....

Wat moet ik onder redelijkheid en billijkheid verstaan? (bijvoorbeeld het oplopen van servicekosten over de jaren en dat ik mijn gebruik niet erop kan aanpassen als ik niet weet wat de echte kosten zijn? of dat ik vind dat de verhuurder mij al eerder hierover had moeten informieren, dat hij problemen heeft met Nuon en zo ook mij geen afrekening kon sturen)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds