|
Auteur |
Bericht |
KevinKr
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 04 jan 2009 18:54 Onderwerp: Opzegtermijn arbeidsconflict, opzegtermijn volmaken ziekte? |
|
|
De situatie is als volgt:
Mijn vriendin werkt in het weekend bij een winkel als bijbaantje, haar functie is beschreven als "Hulp" en ze heeft een arbeidscontract voor 13 uur per maand.
27-12-2008 heeft ze opgezegd, in het formulier staat dat ze per 31-1 uit dienst is. Na op 3-1 een arbeidsconflict te hebben gehad, waarbij haar manager zei "doe wat ik zeg of ga maar weg", waarop ze reageerde met "prima dan ga ik", wil ze weten hoe nu verder.
Ze is verplicht 13 uur per maand te werken, 28-12 heeft ze 5 uur gewerkt, 2-1 heeft ze 4 uur gewerkt en 4-1 heeft ze ook 4 uur gewerkt. Ze zit nu dus in haar wettelijke opzegtermijn van een maand al aan de 13 uur.
Kan ze nu weigeren tot 31-1 te werken, aangezien ze haar uren al volgemaakt heeft?
Kan ze haar opzegtermijn volmaken door af te bellen met als excuus dat ze ziek is? |
|
|
|
 |
KevinKr
|
Geplaatst: zo 04 jan 2009 18:57 Onderwerp: |
|
|
*edit:
Een bedrag van om en nabij de 200 euro moet ze nog ontvangen, voor de arbeid verricht in de kalendermaand December.
Komt deze betaling in gevaar als ze inderdaad de gehele maand niet meer komt opdagen met als excuus dat ze ziek is? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 0:05 Onderwerp: |
|
|
Ze heeft haar uren niet volgemaakt, want in januari heeft ze maar 8 uur gewerkt (die uren van december mag je niet meetellen; het gaat per kalendermaand).
Als ik haar was zou ik maar als een speer even contact leggen en me beschikbaar stellen voor werk (die resterende 5 uur).
De uren over december moeten natuurlijk gewoon uitbetaald worden. evenals volgende maand die uren voor januari. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
KevinKr
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 0:13 Onderwerp: |
|
|
Ik heb inderdaad nog wat nagekeken, zag zelf later ook dat de opzeggingstermijn pas de eerste van de nieuwe maand ingaat.
Aangezien ze het zo gehad heeft met die zaak en zelf ontslag heeft genomen, is het mogelijk om nu elk weekend ziek te melden? Ik begrijp dat de werkgever recht heeft op die 13 uur per maand, maar als ze afmeldt vanwege ziekte, blijft de eindtermijn van 31 januari gewoon staan.
Als ze zich nu elk weekend ziek meldt en zodoende onder die resterende uren uitkomt (ze werkt op basis van uurcontract, dus geen werk is geen loon) is er dan een probleem? Het is weliswaar niet waar dat ze ziek is, maar kan haar werkgever weigeren het loon van December uit te keren? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 10:45 Onderwerp: |
|
|
Als ze niet ziek is moet ze zich niet ziek melden. Dat is namelijk niet alleen bedrog, maar ook in strijd met art 7:611: werkgever en werknemer zijn verlpicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen. Als je vriendin zich ziek meldt is dat toch niet zo geloofwaardig, dus een controle zit er wel in. Nu de kruitdampen wel wat zullen zijn weggewaaid kan ze beter zichzelf beschikbaar stellen tot het einde van de maand (bevestig dit schriftelijk!!) en ofwel alsnog bij deze werkgever die uren werken de rest van de maand (zeg nu zelf: 5 uren is toch niet onoverkomelijk ook al heb je het niet naar je zin?) of, als de werkgever haar niet meer inzet, toch dat loon voor die 5 uren vorderen (met als stelling dat het niet inzetten anders een oorzaak is die in redelijkheid voor rekening van de werkgever komt, 7:628 BW).
In verband met je vraag schoot me het arrest Westhoff/Spronsen te binnen. Ter verduidelijking hieronder even mijn aantekening daarover:
Quote: | Chauffeur Westhoff zegt in een boze bui tegen de werkgever (Spronsen Transport) dat hij zijn boeltje pakt en niet meer terugkomt. Als Spronsen twee dagen niets meer van Westhoff gehoord heeft stuurt zij hem een brief met de mededeling dat zij het dienstverband als geëindigd beschouwt, omdat Westhoff kennelijk daarop geen prijs meer stelt. Hier speelt de vraag hoe ver de onderzoeksplicht van een werkgever gaat in dit soort gevallen. HR: dat hangt van de omstandigheden/feiten af. Het gaat er om dat de werkgever de werknemer aan het ontslag mag houden wanneer er gerechtvaardigd vertrouwen aan de zijde van de werkgever bestaat dat de werknemer het echt meende (voor hem heeft een ontslag immers grote nadelige gevolgen). Je moet de werknemer ook voldoende kans geven om evt. terug te komen op wat hij wellicht in drift heeft beweerd. Hier 3:35 geillustreerd. |
Ik denk dat dat redelijkheid en billijkheid ook het omgekeerde vereist. De vraag is: in hoeverre mag je vriendin vertrouwen op de mededeling "Doe wat ik zeg of ga maar weg" en in hoeverre mag ze er dan op vertrouwen dat ze later toch niet meer hoeft terug te komen en dat de uren die ze daardoor mist voor rekening van de werkgever komen?
Ik zou stellen dat je vriendin in deze situatie ook een onderzoeksplicht heeft. Daarom: contact leggen en schriftelijk bevestigen.
Praktisch bezien: denk aan de stelling "You always meet twice". Waarom dit niet gewoon netjes afsluiten in plaats van de makkelijke weg kiezen en via een valse ziekmelding toch geld proberen te krijgen? Als zij toch geld wil, werk dan ergens anders. Ziektegeld is er voor mensen die echt ziek zijn. Punt.
V.w.b. je vraag over uitbetaling van wat gewerkt is: nogmaals: daar heeft zij gewoon recht op. Het kan best zijn dat de werkgever niet uitbetaalt en dat ze achter dat geld aan moet. In geval van niet tijdige betaling gaat dat de werkgever extra geld kosten, namelijk de verhoging wegens niet tijdige betaling (7:625 BW) vermeerderd met wettelijke rente (6:119 BW). Zo ver moeten komen levert echter alleen maar stress op, dus laat ze gewoon even dat contact leggen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
KevinKr
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 13:43 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp wat je zegt, ben het er ook mee eens, maar:
"Praktisch bezien: denk aan de stelling "You always meet twice". Waarom dit niet gewoon netjes afsluiten in plaats van de makkelijke weg kiezen en via een valse ziekmelding toch geld proberen te krijgen? Als zij toch geld wil, werk dan ergens anders. Ziektegeld is er voor mensen die echt ziek zijn. Punt. "
ze ontvangt geen ziektegeld en wil niet door middel van het faken van ziekte geld krijgen, waar ze niet voor werkt, als ze niet werkt wordt ze niet betaald. Enige wat ze interessant vindt is het loon van de maand ervoor, waar ze dus wel elke week voor heeft gewerkt. Gaat haar erom dat ze dat ontvangt.
In ieder geval erg bedankt voor de reactie, ik ben zelf ook van mening dat ze het beste die 5 uur even moet vol maken, ook met oog op volgende sollicitaties en komende werkgever, aangezien deze toch navraag zal doen bij de huidige werkgever. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 13:52 Onderwerp: |
|
|
Quote: | ze ontvangt geen ziektegeld en wil niet door middel van het faken van ziekte geld krijgen, waar ze niet voor werkt, als ze niet werkt wordt ze niet betaald. | Dat zou toch wel moeten. Als het contract voor 13 uur per maand is moet de werkgever gewoon die uren betalen, of hij haar nu inzet of niet.
Quote: | Enige wat ze interessant vindt is het loon van de maand ervoor, waar ze dus wel elke week voor heeft gewerkt. | Als ik haar was zou ik me ook maar interesseren voor de uren van januari
V.w.b. het doen van navraag: dat valt gewoonlijk wel mee. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|