|
|
| Auteur |
Bericht |
Kristal
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 01 jan 2009 16:53 Onderwerp: Concurrentiebeding /relatiebeding ZZP'er en bemiddeling? |
|
|
Hallo,
Mijn beste wensen voor 2009!
Ik ben benieuwd of een concurrentiebeding en/of relatiebeding in een overeenkomst vermeld mag worden tussen een full time ZZP'er en een bemiddelingsbureau (BV). Er is geen sprake van een arbeidsovereenkomst maar van een "overeenkomst". Ik heb laatst begrepen dat dit alleen mogelijk is als er sprake is van een arbeidsovereenkomst! Is dit waar?
Ik lever al jaren mijn diensten aan het bureau en ik verdien mijn inkomen bij het bureau voor zeker meer dan 70%, de rest van 30% bestaat uit hooguit drie kleine opdrachtgevers. Ik heb nooit met een VAR gewerkt en mij is hiernaar ook nooit gevraagd.
Door het niet nakomen van afspraken en ook geen vertrouwensrelatie meer te hebben in het bureau, heb ik besloten om te stoppen. Nu blijkt dat ik mij moet houden aan de overeenkomst m.b.t. het concurrentiebeding/relatiebeding en ook moet ik mij houden aan een opzegtermijn van 6 maanden plus 2 jaar daarna mijn beroep niet meer te kunnen doen vanwege het concurrentiebeding. Er valt met het bureau niet meer te praten.
Ik heb altijd gedacht, hij werkt voor mij, het lijkt nu echter erop dat ik als zelfstandige mij aan zijn regels moet houden, klopt dit?
Omdat er nooit loonheffingen en/of sociale lasten ingehouden zijn, kan ik nergens een beroep doen. Klopt dit? Had er sociale lasten ingehouden moeten worden ondanks door het bureau, ondanks dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst?
Volgende informatie kreeg ik gisteren;
quote;
1. De Belastingdienst enige criterium is dat een ZZP-er die van zijn hoofdinkomsten van één tot maximaal drie grote opdrachtgevers voor minimaal 70% afhankelijk is voor zijn inkomen, er een gezagsverhouding bestaat met de opdrachtgevers. En er op grond hiervan een verkapt dienstverband wordt aangenomen.
2. Op grond van de afhankelijkheid zal een concurrentiebeding en ook de overeenkomst het bij de rechter niet halen, het is namelijk in dit geval vanwege die afhankelijkheid een onevenredig ware bepaling die in strijd is met zowel de wet ( Burgerlijk Wetboek) als de Europese regelgeving. Er is ook een wetsterm voor die mij even niet te binnen wil schieten, de advocaten, juristen en/of FNV-mensen weten dit ongetwijfeld wel. Althans, wordt geacht dit te weten. Er is bovendien een uitgebreide jurisprudentie, je bent niet de eerste die dit meemaakt.
unquote.
M.b.t. bovengenoemde informatie, klopt deze gegevens? Gaarne toelichten aub.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Kristal |
|
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 01 jan 2009 18:20 Onderwerp: |
|
|
| Hé, dit lijkt wel een topic op higherlevel. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 01 jan 2009 19:15 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat punt 1 punt 2 uitsluit.
In algemene overeenkomsten (dus buiten de arbeidsovereenkomst) zijn partijen vrij om te bepalen wat voor de rechtsbetrekking tussen hen geldt. Dat kan dus best een concurrentiebeding zijn.
Hoe staat het verwoord in jouw overeenkomst?
Volgens mij zou je in elk geval wel bij de rechter om buiten werking stelling/vernietiging kunnen vragen op grond van redelijkheid en billijkheid (6:248 lid 2) _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
Kristal
|
Geplaatst: do 01 jan 2009 20:23 Onderwerp: |
|
|
| StevenK schreef: | | Hé, dit lijkt wel een topic op higherlevel. |
Hoi,
Horen, zien en zwijgen! Helaas kan ik geen afbeelding erbij plaatsen.
Groet |
|
|
|
|
 |
Kristal
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 22:28 Onderwerp: |
|
|
Beste Simone,
Bij mij staat concurrentiebeding, de inhoud hiervan is echter een relatiebeding.
Groet,
| tikSimone schreef: | Het lijkt mij dat punt 1 punt 2 uitsluit.
In algemene overeenkomsten (dus buiten de arbeidsovereenkomst) zijn partijen vrij om te bepalen wat voor de rechtsbetrekking tussen hen geldt. Dat kan dus best een concurrentiebeding zijn.
Hoe staat het verwoord in jouw overeenkomst?
Volgens mij zou je in elk geval wel bij de rechter om buiten werking stelling/vernietiging kunnen vragen op grond van redelijkheid en billijkheid (6:248 lid 2) |
|
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: vr 16 jan 2009 2:58 Onderwerp: |
|
|
Een relatie- of concurrentiebeding wordt typisch overeengekomen als onderdeel van een arbeidsovereenkomst, maar er is volgens mij geen reden waarom zo'n beding geen onderdeel zou kunnen zijn van een overeenkomst van opdracht, of wat voor overeenkomst het hier ook precies om gaat.
| Quote: | | Omdat er nooit loonheffingen en/of sociale lasten ingehouden zijn, kan ik nergens een beroep doen. Klopt dit? Had er sociale lasten ingehouden moeten worden ondanks door het bureau, ondanks dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst? |
Alleen als het stiekem toch gaat om een arbeidsovereenkomst (arbeid, loon, gezag). Dat kan ik niet goed beoordelen.
| Quote: | | 1. De Belastingdienst enige criterium is dat een ZZP-er die van zijn hoofdinkomsten van één tot maximaal drie grote opdrachtgevers voor minimaal 70% afhankelijk is voor zijn inkomen, er een gezagsverhouding bestaat met de opdrachtgevers. En er op grond hiervan een verkapt dienstverband wordt aangenomen. |
Grammaticaal klopt deze zin niet en ik begrijp 'm dan ook niet goed. Maar er zou dus inderdaad sprake kunnen zijn van een verkapte arbeidsovereenkomst (dienstverband).
| Quote: | | 2. Op grond van de afhankelijkheid zal een concurrentiebeding en ook de overeenkomst het bij de rechter niet halen, het is namelijk in dit geval vanwege die afhankelijkheid een onevenredig ware bepaling die in strijd is met zowel de wet ( Burgerlijk Wetboek) als de Europese regelgeving. |
Als het om een arbeidsovereenkomst gaat gelden de "normale" eisen die aan een concurrentiebeding of relatiebeding worden gesteld.
Als het niet om een arbeidsovereenkomst gaat, moet denk ik worden teruggevallen op art. 6:248 lid 2 BW. Is een beroep op het beding door de werkgever naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar?
Met Europese regelgeving wordt waarschijnlijk op het mededingingsrecht gedoeld. Art. 6 lid 1 Mededingingswet (Mw) verbiedt concurrentieafspraken tussen ondernemingen, maar het gaat hier waarschijnlijk om een bagatelzaak (art. 7 Mw) waarop art. 6 lid 1 Mw niet van toepassing is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|