Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 0:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontbinden onbepaalde tijd overeenkomst
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
javert23

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 15:14    Onderwerp: Ontbinden onbepaalde tijd overeenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

In oktober 2008 ben ik in dienst getreden bij een groot bedrijf in Amsterdam. Bij mijn indiensttreding heb ik niet vermeld dat ik verdachte ben in een proces welke nu in hoger beroep loopt. Een collega kwam hier achter e heeft via de ethics officer van ons kantoor een melding gemaakt.

Wat volgde was en gesprek tussen HR de Ethics officer en mijzelf.
Dit gesprek was niet aangekondigd, ik kwam op kantoor voor gesprek me de arboarts en moest daarna door naar HR. Hangende een onderzoek ben ik vrijgesteld van mijn werkzaamheden en in de 2de week van januari heb ik een gesprek over de uitkomst van het onderzoek.

Ik heb angegeven dat ik vind dat hetgeen er speelt onder mjn recht op privacy valt en het niet relevant is voor de functie die ik heb. Tijdens de aanname is ook nimmer gesproken over een contact met politie of justitie, tevens is niet om een verklaring omtrent gedrag gevraagd.

Nu is mijn vermoeden dat mijn contact ontbondn gaat worden maar kunnen ze zomaar zeggen op 10 januari, bedankt maar we betalen je niet meer en ontbinden het contactract? Ik had een onbepaalde tijd contact ingaande 1 oktober 2008 2 maanden proeftijd.

Groetjes en dank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je proeftijd is al voorbij, en het lijkt me nu in ieder geval al te laat voor een ontslag op staande voet (mocht daar al reden toe zijn geweest). Wil men van je af, dan zal dat via een normale ontslagprocedure moeten.

Als er niet naar is gevraagd en het ook niet duidelijk relevant is voor je functie, dan valt jou m.i. niet verwijten dat je het niet op eigen initiatief hebt vermeld. (Wel kan ik me indenken dat het relevant is voor het bedrijf als je straks de gevangenis in moet, bijvoorbeeld.)

Wil men echt van je af, dan zal dat waarschijnlijk wel gaan lukken via een ontbindingsverzoek bij de kantonrechter. Ook als de rechter het strafproces geen reden vindt voor ontslag, zal er al snel sprake zijn van een "onherstelbaar verstoorde arbeidsrelatie".

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 16:15    Onderwerp: Dank Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor uw reactie!
Maar een rechter gaat dan sowiezo gewoon over tot ontbinding?
Er is gezegd dat er een onderzoek plaatsvind maar weet ook niet wat dit allemaal in gaat houden.

Er is geen sprake van een gevangenisstraf.
In eerste aanleg is een werkstraf opgelegd maar de zaak loopt al 4 jaar en HB is een aantal keer van de rol gehaad door het OM (HB op verzoek van mij)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 16:51    Onderwerp: Re: Dank Reageer met quote Naar onder Naar boven

javert23 schreef:
Maar een rechter gaat dan sowiezo gewoon over tot ontbinding?

Het ligt er denk ik aan hoe de werkgever het precies brengt, maar in de praktijk ontbinden kantonrechters volgens mij zodra het erop lijkt dat de arbeidsrelatie onherstelbaar is verstoord. Dan krijg je wel een ontslagvergoeding, maar gelet op de korte tijd dat je in dienst bent zal dat geen heel hoge vergoeding opleveren.

Maar het is nu natuurlijk nog wel wat vroeg om te concluderen dat je je baan kwijt bent. Misschien concludeert je werkgever straks gewoon dat er geen reden is om maatregelen te nemen.

Quote:
In eerste aanleg is een werkstraf opgelegd maar de zaak loopt al 4 jaar en HB is een aantal keer van de rol gehaad door het OM (HB op verzoek van mij)

Als het om een feit gaat van zo lang geleden lijkt het me wat vreemd om daar nu nog een punt van te maken. Het feit dat je in hoger beroep bent gegaan en dat dat nog steeds loopt kan jou mijns inziens niet kwalijk worden genomen. Gezien de lange duur van het proces zal je straf bovendien naar alle waarschijnlijkheid minimaal worden verminderd.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds