Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 14:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

TNT Post
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AramZ

Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 20:22    Onderwerp: TNT Post Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste iedereen,

Ik heb een computer online gekocht bij een betrouwbare zaak, nu is er een probleem.
De computer is opgestuurd via verzekerde post met TNT Post, in het sorteer proces is het pakket echter kwijtgeraakt. Als ontvanger kan je geen onderzoek aanvragen, en dat moet de verzender dan ook doen. Na contact opgenomen te hebben met de leverancier zou deze met TNT contact opnemen. Het antwoordt van TNT was echter niet bevredigend, we moeten namelijk een maand wachten! Ook hebben ze gemeld dat er onbekend is waar mijn colli zich bevindt in het sorteer proces. Ik vermoed dat het pakketje gestolen is.

Het vervelende is dat er vooruit is betaald (€1050) en dat er slechts één van de twee colli is aangekomen. Er is hiervoor getekend door mijn buren, maar ik heb geen briefje in mijn brievenbus ontvangen, wat volgens mij een routine-handeling is voor de postbode. Mijn buren weten echter niet of ze voor twee of één colli getekend hebben, dus ik sta niet erg sterk.

Nu vraag ik jullie advies! Hoe moet ik zoiets aanpakken, kan ik hier aangifte doen voor diefstal? Ik voel mij ernstig gedupeerd, met name omdat het verjaardagscadeau was.

Met vriendelijke groet,
Aram

Laatst aangepast door AramZ op do 18 dec 2008 14:41, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is een colli?

Het risico van de verzending is voor de verzender. De winkel zal een nieuw exemplaar moeten opsturen. De winkel mag het verder met TNT uitzoeken en eventueel je buren uitzoeken.

Dat de buren hebben getekend maakt mijns inziens niet uit, want de buren waren niet bevoegd om namens jou of je ouders te tekenen. (Het is trouwens van de gekke dat TNT de buren laat tekenen, helemaal voor een pakket ter waarde van € 1300. De verzender vraagt toch niet voor niets dat de geadresseerde voor ontvangst tekent?)

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een colli is een pakketje, ik noemde het tot voor kort ook nog gewoon een pakketje. Maar na uren met TNT aan de telefoon te hebben gehangen noem ik het nu ook een colli Rolling Eyes .

De tijd dat dit gaat duren kan ik dus niet beïnvloeden? Uit de algemene voorwaarden werd ik niet veel wijzer, niet echt mijn jargon.

Buren waren inderdaad niet gemachtigd te tekenen, dus dat is de fout van de postbode. Daarboven op komt ook nog eens dat we geen briefje hebben gehad.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat heb jij een slechte postbode zeg!
Zulke dure spullen laat je toch niet achter bij de buren? En helemaal niet als ze geen briefje achter laten. Als ik jou was zou ik sowieso een klacht indienen bij TNT post, want dit kan gewoon niet. TNT post heeft toch verschillende manieren van ontvangstbevestiging? Voor groep A mag iedereen tekenen (dus ook buren), voor B alleen huisgenoten en C alleen de geadresseerde? Iets in die trant. Het lijkt mij dat ze ontzettend gefaald hebben door het bij de buren af te geven.

Met betrekking tot je 2e deel van je computer: aangifte doen van diefstal is niet erg relevant hier. Je moet er maar gewoon vanuit gaan dat het pakketje slechts "kwijt" is (de reden hiervoor maakt niet uit, het blijft het risico van de verzender). Ik kan me voorstellen dat TNT tijd nodig heeft om het pakketje te vinden, zeker als ze niet weten waar het is. Ik kan me voorstellen dat dit erg onbevredigend is, maar het lijkt me niet onredelijk. Zeker gezien de grote drukte rond de kerstdagen.

Dit blijft hoe dan ook een probleem van het bedrijf waar je de computer hebt gekocht. Zij moeten zorgen dat jij je product krijgt, of het nu dezelfde colli is of dat ze een andere sturen, dat maakt verder niet uit. Ik weet alleen niet binnen welke termijn ze moeten leveren. Wat staat er in hun Algemene Voorwaarden? En eventuele leveringsvoorwaarden? Kun je die even linken anders?

Als je hier juridisch iets mee wilt doen, moet je het bedrijf eerst in gebreke stellen (krachtens artikel 6:82 BW). Dat betekent dat je ze een brief stuurt waarin je zegt dat ze alsnog moeten leveren. Hiervoor moet je ze een redelijke termijn geven (ik zou zeggen een week of 2). Als ze niet leveren voor je gestelde datum, zijn ze in verzuim. Zodra ze in verzuim zijn, kun je de overeenkomst ontbinden en moeten ze het geld terug betalen.

Dat je vooruit betaald hebt, maakt overigens niks uit. Het maakt alleen dat het vervelender voelt.
AramZ

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je verhelderende bericht!

Algemene voorwaarden TNT Post
Algemene voorwaarden Azerty.nl

Is het mogelijk om je geld terug te vragen, ook als ze het pakketje al verzonden hebben? Dan moet ik de optie die je daarnet gaf zeker overwegen en van het geld gewoon ergens anders dezelfde onderdelen kopen.

De fouten die de postbode de afgelopen tijd (het zijn meerdere fouten) heeft gemaakt zijn wel ergerlijk! Hij schijnt maar 10 seconden te wachten bij de deur en dan weer weg te lopen, zo is het maar al te vaak gebeurd dat ik niet eens de kans had om naar beneden te gaan. We hebben hierover TNT gebeld en we moesten maar een klachtenformulier invullen op de website. Gedaan, geen reactie op gehad.

Bah, ik baal zo erg!
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AramZ schreef:
De tijd dat dit gaat duren kan ik dus niet beïnvloeden? Uit de algemene voorwaarden werd ik niet veel wijzer, niet echt mijn jargon.

Wat jou betreft is het pakketje nooit verstuurd. Jij kunt eisen dat de winkel zo snel mogelijk een nieuw pakket verstuurd.

Chantalle schreef:
TNT post heeft toch verschillende manieren van ontvangstbevestiging? Voor groep A mag iedereen tekenen (dus ook buren), voor B alleen huisgenoten en C alleen de geadresseerde? Iets in die trant.

Dit weet ik niet. Ik weet wel dat TNT zelf aangeeft dat pakketjes bij de buren kunnen worden afgeleverd, en dat dit kan worden voorkomen door op het pakket "alleen huisadres" te vermelden. Maar als er getekend moet worden kan alleen de geadresseerde dat, lijkt mij... misschien vergis ik me. Zie in ieder geval hier een ook deze draad.

Ik heb trouwens vandaag nog geadresseerde reclame ontvangen bestemd voor een adres in een andere straat (wel met het juiste huisnummer). Systeemfout van TNT, want dit gebeurt en gebeurde met regelmaat op ieder adres waar ik heb gewoond.

Laatst aangepast door bona fides op wo 17 dec 2008 22:11, in totaal 1 keer bewerkt
AramZ

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides, ik heb wel een barcode gekregen. Ik kan je wel even een link geven naar de huidige situatie: klikkerdeklik!!

Is dit een bewijs dat hij verstuurd is? Ik neem aan dat Azerty ook iets heeft als bewijs. Al klinkt jouw plan wel als muziek in mijn oren!
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AramZ schreef:
Bona fides, ik heb wel een barcode gekregen. Ik kan je wel even een link geven naar de huidige situatie: klikkerdeklik!!

Is dit een bewijs dat hij verstuurd is? Ik neem aan dat Azerty ook iets heeft als bewijs. Al klinkt jouw plan wel als muziek in mijn oren!

Maakt niet uit, jij hebt niets ontvangen. Het risico van verzending rust op de winkel (art. 7:11 BW). Misschien druk ik het in mijn vorige bericht minder handig uit, maar zolang jij niets hebt ontvangen kun je van de winkel eisen dat deze ervoor zorgt dat jij die computer in handen krijgt. Van jou uit gezien is de situatie niet anders dan dat het (tweede) pakket nog niet verstuurd is.

Chantalle

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
AramZ schreef:

Maakt niet uit, jij hebt niets ontvangen. Het risico van verzending rust op de winkel (art. 7:11 BW). Misschien druk ik het in mijn vorige bericht minder handig uit, maar zolang jij niets hebt ontvangen kun je van de winkel eisen dat deze ervoor zorgt dat jij die computer in handen krijgt. Van jou uit gezien is de situatie niet anders dan dat het (tweede) pakket nog niet verstuurd is.

Nou ja, en ik krijg geen lof? Dit plan is precies wat ik ook vertelde Razz
Maar misschien gebruikte ik teveel juridische termen.
Quote:
Wat jou betreft is het pakketje nooit verstuurd. Jij kunt eisen dat de winkel zo snel mogelijk een nieuw pakket verstuurd.

Zo snel mogelijk is echter niet helemaal waar. Je moet de winkel wel degelijk een "redelijk termijn" geven. En je moet in je brief ook duidelijk aangeven dat je ze in gebreke stelt. Dat is belangrijk mocht het bedrijf niet willen meewerken. Pas als ze binnen die termijn niet leveren, mag je geld gaan terug vragen (door middel van ontbinding van de overeenkomst). Alleen de waarde van het 2e pakketje trouwens.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelet op de AV van het bedrijf, denk ik dat je ze in elk geval 30 dagen moet geven om te leveren (dit is namelijk hun termijn van levering). Pas na deze 30 dagen kun je ze in gebreke stellen (dit is nodig, aangezien ze aangeven dat de termijn geen fatale termijn is)...
bona fides

BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ingebrekestelling is niet nodig, zie art. 7:46f lid 1 BW:
Quote:
Het verzuim van de verkoper treedt zonder ingebrekestelling in, wanneer de koop op afstand niet uiterlijk binnen dertig dagen, te rekenen van de dag waarop de koper zijn bestelling bij de verkoper heeft gedaan, is nagekomen, behalve voor zover de vertraging de verkoper niet kan worden toegerekend of nakoming reeds blijvend onmogelijk is.

Nu valt misschien wel te verdedigen dat het kwijtraken van een aantoonbaar verzonden poststuk aan de verkoper niet is toe te rekenen. Maar op dit moment heeft de verkoper nog alle tijd om binnen die dertig dagen te blijven, dus zal hij dit ook moeten doen.

Chantalle

BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ingebrekestelling is niet nodig, zie art. 7:46f lid 1 BW:
Quote:
Het verzuim van de verkoper treedt zonder ingebrekestelling in, wanneer de koop op afstand niet uiterlijk binnen dertig dagen, te rekenen van de dag waarop de koper zijn bestelling bij de verkoper heeft gedaan, is nagekomen, behalve voor zover de vertraging de verkoper niet kan worden toegerekend of nakoming reeds blijvend onmogelijk is.

Nu valt misschien wel te verdedigen dat het kwijtraken van een aantoonbaar verzonden poststuk aan de verkoper niet is toe te rekenen. Maar op dit moment heeft de verkoper nog alle tijd om binnen die dertig dagen te blijven, dus zal hij dit ook moeten doen.

Goed punt, ik had dit artikel over het hoofd gezien. Maar gezien het vereiste van toerekenbaarheid is het misschien prettiger om toch die brief te sturen. Better save than sorry lijkt me.

Hopelijk is dit allemaal niet nodig en wordt het pakketje gevonden binnen 30 dagen of stuurt het bedrijf op tijd een nieuwe pc. Helaas gaat dit waarschijnlijk te laat zijn voor de verjaardag en ik ben bang dat je er nu nog niks tegen kunt doen Sad
AramZ

BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hem de 28ste van november besteld, er zijn daarna nog verschillende problemen geweest met leveren ed.. Ik was dan ook behoorlijk blij toen de computer klaar was.

Volgens jullie moet ik dus wachten tot 28 november en moet daarna van de winkel eisen dat ze mijn computer zo snel mogelijk leveren?

Het zal wel allemaal door de kerstdagen komen, dan wordt er altijd veel gestolen. Helaas moet het nu mij overkomen en is de waarde van dit pakketje iets hoger dan de €50,- die oma naar haar kleinzoon stuurt met een kerstkaartje. Mij rest dus niets anders dan afwachten. Ik zal alvast een brief opstellen, moet ik die zo zakelijk mogelijk houden? Ik heb geen flauw idee hoe ik die moet gaan opstellen, om eerlijk te zijn.
bananensjaakie

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat hier gebeurt is is een fout van de post bezorger.

Pakketten met een hand tekening voor ontvangst mogen niet bij buren afgeleverd worden.

ten tweede, als er 2 zendingen zijn moet er normaal gesprokken 2 keer getekend worden, check de website van TNT om te zien voor welk pakket is getekend.
swinny

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Wat heb jij een slechte postbode zeg!
Zulke dure spullen laat je toch niet achter bij de buren? En helemaal niet als ze geen briefje achter laten. Als ik jou was zou ik sowieso een klacht indienen bij TNT post, want dit kan gewoon niet. TNT post heeft toch verschillende manieren van ontvangstbevestiging? Voor groep A mag iedereen tekenen (dus ook buren), voor B alleen huisgenoten en C alleen de geadresseerde? Iets in die trant. Het lijkt mij dat ze ontzettend gefaald hebben door het bij de buren af te geven.

Apart dat je al direct je mening klaar hebt. Wat is er gebeurt met het principe van hoor en wederhoor.
Hoe kan de postbode zien welke waarde het pakket heeft?
En weten we wel zeker dat de verzender het op de juiste manier heeft verstuurd en dat er geen A op de ontvangstbevestiging heeft gestaan?

Het enige dat we weten is dat er geen bericht is achtergelaten dat het pakket bij de buren is afgegeven en zelf dat is nog onzeker. Voor hetzelfde geld is dat bericht tussen de reclamefolders terecht gekomen en zo direct bij het oud-papier.

Ik zou toch echt meer willen weten voordat ik mijn oordeel vorm.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds