|
Auteur |
Bericht |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 13:48 Onderwerp: Fout tentamenvraag? |
|
|
ik heb net het tentamen ARW achter de rug en m.i. klopt het antwoord dat in de sleutel staat niet volledig.
Het gaat om de volgende vraag:
Wat is ONjuist? een beschikking
a. wordt altijd door een bestuursorgaan genomen;
b. is altijd een rechtshandeling;
c. is een besluit gericht op een idividueel geval;
d. is altijd op schrift gesteld.
Het antwoord dat de sleutel vermeld is B. M.i. is ook antwoord A onjuist omdat een beschikking ook door de rechter kan worden genomen.
Ik heb het tentamen uiteraard wel gehaald, mede dankzij Bonafides zijn posts op dit forum:P maar graag zou ik willen weten wat jullie hier van vinden. BVD |
|
|
|
 |
msteeman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 14:19 Onderwerp: |
|
|
Is een rechter geen bestuursorgaan? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 15:46 Onderwerp: |
|
|
zie 1:1 lid 2 sub c Awb.
En: scheiding der machten, weet u nog?  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
msteeman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 16:48 Onderwerp: |
|
|
Het was inderdaad een nogal... eh... 'bijzondere' (lees: domme) vraag van me. |
|
|
|
 |
jona32
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 54
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 17:10 Onderwerp: |
|
|
we hebben de betreffende docent weten te overtuigen van ons gelijk, dus hoogstwaarschijnlijk krijgen we het punt gewoon toegekend
Ook voldoende gehaald gelukkig. Mede dankzij de altijd wijze raad van onze vriend Bona Fides.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 17:19 Onderwerp: Re: Fout tentamenvraag? |
|
|
MartijnSUB schreef: | Ik heb het tentamen uiteraard wel gehaald, mede dankzij Bonafides zijn posts op dit forum:P maar graag zou ik willen weten wat jullie hier van vinden. BVD |
Haha, graag gedaan.
Ligt eraan hoe je de vraag leest. Een beschikking in de zin van art. 1:3 lid 2 Awb, of wordt hier de term "beschikking" in een ruimere zin gebruikt?
Als het om een tentamen bestuursrecht ging zou het duidelijk zijn. Maar ARW betekent blijkbaar Algemene Rechtswetenschap, en dat helpt niet om vast te stellen wat hier wordt bedoeld. Gezien de antwoorden vermoed ik dat er toch gedacht moet worden aan beschikking in de zin van art. 1:3 lid 2 Awb. In dat geval lijken A, B en D mij juist. Misschien zou je kunnen stellen dat C onjuist is, omdat een besluit dat niet van algemene strekking is, nog niet noodzakelijk gericht is op een (één?) individueel geval? Beetje gezocht, maar goed. Ik begrijp niet waarom B onjuist zou zijn: een beschikking in de zin van art. 1:3 lid 2 Awb is (ook) een besluit in de zin van art. 1:3 lid 1 Awb, en houdt dus een publiekrechtelijke rechtshandeling in. Of is het idee dat een beschikking ook de afwijzing van een aanvraag kan zijn, en dat zo'n afwijzing op een bepaalde manier bekeken geen rechtshandeling is?
Als je "beschikking" ruim neemt, is A inderdaad onjuist.
In ieder geval weer zo'n geval waar niet primair kennis wordt getest, maar de aanwezigheid van een merkwaardig soort inzicht in de psychologie van de opsteller van het tentamen. Of zulk inzicht van iemand een betere jurist maakt vraag ik mij af. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Wenro
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 20:00 Onderwerp: Re: Fout tentamenvraag? |
|
|
bona fides schreef: |
In ieder geval weer zo'n geval waar niet primair kennis wordt getest, maar de aanwezigheid van een merkwaardig soort inzicht in de psychologie van de opsteller van het tentamen. Of zulk inzicht van iemand een betere jurist maakt vraag ik mij af. |
Wat herken ik dit goed zeg! Mooi verwoord ook... Wel goed om te weten dat dit soort vragen niet enkel worden gesteld door de instelling waarbij ik studeer. |
|
|
|
 |
jona32
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 54
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 21:01 Onderwerp: |
|
|
Quote: | k begrijp niet waarom B onjuist zou zijn: een beschikking in de zin van art. 1:3 lid 2 Awb is (ook) een besluit in de zin van art. 1:3 lid 1 Awb, en houdt dus een publiekrechtelijke rechtshandeling in. Of is het idee dat een beschikking ook de afwijzing van een aanvraag kan zijn, en dat zo'n afwijzing op een bepaalde manier bekeken geen rechtshandeling is? |
Zo wordt het inderdaad bekeken. De afwijzing kan zonder rechtshandeling geschieden, omdat er in wezen meestal geen rechtsgevolg is verbonden aan de afwijzing van een aanvraag. Dus puur o.g.v. dit is B onjuist. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 17 dec 2008 21:08 Onderwerp: |
|
|
jona32 schreef: | Quote: | k begrijp niet waarom B onjuist zou zijn: een beschikking in de zin van art. 1:3 lid 2 Awb is (ook) een besluit in de zin van art. 1:3 lid 1 Awb, en houdt dus een publiekrechtelijke rechtshandeling in. Of is het idee dat een beschikking ook de afwijzing van een aanvraag kan zijn, en dat zo'n afwijzing op een bepaalde manier bekeken geen rechtshandeling is? |
Zo wordt het inderdaad bekeken. De afwijzing kan zonder rechtshandeling geschieden, omdat er in wezen meestal geen rechtsgevolg is verbonden aan de afwijzing van een aanvraag. Dus puur o.g.v. dit is B onjuist. |
Ik heb even geen zin om mijn studieboek erbij te pakken, maar dit wordt toch standaard vermeld wanneer de beschikking van de Awb wordt behandeld? |
|
|
|
 |
|