|
Auteur |
Bericht |
mackie
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 21:40 Onderwerp: antikraak |
|
|
Hallo allemaal, ik wilde misschien in de toekomst samen met een vriend van mij een antikraak woning huren (beter gezegd een deel ervan) en ik vroeg mij af wat nu de nadelen hiervan zijn. Zou iemand van jullie mij kunnen vertellen wat hier eventueel de (juridische) nadelen van zijn? Alvast bedankt!
gr. mackie |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 22:17 Onderwerp: |
|
|
Geen huurbescherming. Voor wat huurbescherming inhoudt, zie google. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mackie
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 22:55 Onderwerp: |
|
|
Is er dan wel een hoofdhuurder opdat je je kan inschrijven bij de gemeente of niet? Dit in verband met studiefinanciering...
gr. mackie |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 23:04 Onderwerp: |
|
|
Hoofdhuurder? Bedoel je verhuurder?
In ieder geval, voor de GBA maakt het niet uit op welke basis je ergens woont en of dat legaal is. Bij inschrijving gaat het erom dat je kunt aantonen dát je daar woont. De gemeente is verplicht om de GBA zo nauw mogelijk bij de werkelijkheid te laten aansluiten.
De precieze vorm van antikraak kan voor je rechten en plichten van belang zijn. Zie hier voor een aantal mogelijkheden. Voor de mogelijkheid om bij de gemeente in te schrijven is dat verder dus niet van belang. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mackie
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 0:14 Onderwerp: |
|
|
Maar om je in te schrijven bij de gemeente heb je toch een handtekening van de hoofdhuurder/ verhuurder nodig?
gr. mackie |
|
|
|
 |
luukg
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 12:35 Onderwerp: |
|
|
Ik woon zelf ook anti-kraak. Het nadeel is dat je inderdaad minder rechten hebt. Vaak sluit je een bruikleenovereenkomst af. Ik heb zelf eerder problemen ondervonden met de verwarming. Ik heb toen 2 maanden in de kou gezeten en genoot geen huurbescherming.
De opzegtermijnen zijn vaak kort (in mijn geval 14 dagen voor beide partijen) waardoor je op vrije korte termijn op straat kan worden gezet. Als je een alternatieve huisvesting hebt is dat niet zon probleem, dan zit je alleen met de opslag van je spullen. Als de anti-kraak je enige woongelegenheid is wordt het lastiger om binnen 2 weken een nieuwe ruimte te krijgen.
Voordelen zijn wel dat het goed koop is, vaak grotere ruimtes dan waar je normaal huurt. Ik vind het zelf ook leuk dat je meer vrijheid hebt (tenminste waar ik zit). Zo heb ik bijvoorbeeld gister gordijnn voor mn raam gehangen tegen de kou, normaal koop je een rails en hang je die op maar ik heb gewoon een spijker in de kozijn geslagen... bij anti-kraak komt dat vaak allemaal wat minder nauw omdat het vaak toch moet worden opgeknapt of worden afgebroken. Zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen van alternatieve constructies om het wonen aangenamer te maken die je in een normaal huis (of bij moeders thuis) niet moet flikken!
Ik zit via Interveste geplaatst, als je daar iets meer over wil weten kun je me een pm sturen.
Inschrijving van het GBA kan gewoon, ik woon nu ook uitwonend via IB-groep, ze hebben bij de gemeente nooit moeilijk gedaan, ik weet alleen niet meer of ik mijn overeenkomst toen heb moeten mee nemen. |
|
|
|
 |
|