Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 8:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Loslaten na zwaaiende beweging met vaas. Opzet of schuld?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nautilus

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 22 nov 2008 19:55    Onderwerp: Loslaten na zwaaiende beweging met vaas. Opzet of schuld? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond,

Ik kom niet verder met de volgende opdracht. Misschien dat jullie me kunnen helpen.

Casus:

A heeft de gehele nacht geluidsoverlast ondervonden van B, die in het ondergelegen appartement woont. Hij gaat naar zijn balkon en roept B. Die komt naar buiten. A doet zijn beklag, maar B reageert laatdunkend. Daarop pakt A een bloempot van zijn balkon en maakt een dreigende zwaaibeweging naar B. Terwijl hij dat doet verliest hij zijn evenwicht en laat de bloempot (per ongeluk) naar beneden vallen. B wordt geraakt en heeft letsel. A wordt vervolgd. De OvJ legt hem "het opzettelijk toebrengen van zwaar lichamelijk letsel" ten laste.

Vraag:

Kan A hiervoor worden veroordeeld?

Mijn antwoord:

Er is hier geen sprake van zuiver opzet (boos of kleurloos). Er is geen zekerheidsbewustzijn, maar wel een waarschijnlijkheidsbewustzijn. De kans dat A tijdens zijn zwaaibeweging de pot zou laten vallen en daardoor letsel zou toebrengen aan B is aanwezig, maar is geen 100%. Ik moet dus kiezen tussen voorwaardelijk opzet en bewuste schuld. Ik twijfel daar sterk tussen. In de casus wordt er niets over gezegd, maar het lijkt mij denkbaar dat A dacht dat de kans dat hij de grip op de vaas zou verliezen verwaarloosbaar klein achtte en niet voor lief nam, zoals bij voorwaardelijk opzet. Hij zal hebben gedacht dat hij B toch niet zou raken.

Ik heb deze casus vergeleken met jurisprudentie, vooral de jurisprudentie over het per ongeluk afgaan van een wapen, maar kon daar niet echt een antwoord in vinden. Kan iemand me verder in de goede richting helpen? Bvd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
GJudge

GJudge

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grofweg heb je hier bij mijn weten het verschil:
Voorwaardelijke opzet= A wilde zijn gedrag uitvoeren, hij wist (of kon weten) wat de gevolgen waren en aanvaardde de aanmerkelijke kans op het gevolg,
bewuste schuld= de kans verwaarloosbaar klein achten.
En dan mag je nu kijken of je de casus op kunt lossen Wink Maar het verschil is sowieso zeer klein. De casus ligt dus meer in de richting van of het een aanmerkelijke kans betreft dat hij B zou raken, denk ik.

Edit: zag dat je het verschil al redelijk door had... beter lezen volgende keer.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nautilus schreef:
Ik kom niet verder met de volgende opdracht. Misschien dat jullie me kunnen helpen.

Waarom laat je na een antwoord op de vraag te geven?

Het lijkt erop dat je denkt dat er geen (voorwaardelijk) opzet van A was, maar je vergeet dat op te schrijven. Op een tentamen zou je daardoor veel punten mislopen.

Quote:
In de casus wordt er niets over gezegd, maar het lijkt mij denkbaar dat A dacht dat de kans dat hij de grip op de vaas zou verliezen verwaarloosbaar klein achtte en niet voor lief nam, zoals bij voorwaardelijk opzet. Hij zal hebben gedacht dat hij B toch niet zou raken.

Je lijkt hier op twee gedachten te hinken. Eerst schrijf je (min of meer) dat A dacht dat hij de vaas niet zou laten vallen. Daaruit zou je direct de conclusie moeten trekken dat A zich niet bewust was van de kans dat hij B zou verwonden (en dat er zonder bewustzijn ook geen opzet is en A dus zal worden vrijgesproken).

Maar in plaats daarvan zeg je dat A zal hebben gedacht dat hij B toch niet zou raken. Ik lees dat als "A zal hebben gedacht dat de vaas B zou missen". Dat is in tegenspraak met je eerdere bewering dat A dacht dat hij de vaas niet zou laten vallen. Als A denkt aan "de vaas gaat missen", is hij er zich duidelijk van bewust dat er wel een kans is dat hij de vaas gaat laten vallen. Je antwoord is dus intern tegenstrijdig.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga voor bewuste schuld in deze casus.

Stel nou dat die man de vaas op het randje van zijn balkon had gezet omdat hij de vaas daar mooi vond staan. Je kunt dan weten dat als je er tegenaan stoot dat die vaas eraf valt en iemand kan raken (geen hek). Wanneer dit gebeurt (prongelijk) is er dan sprake van voorwaardelijke opzet? Hij wist immers dat er een aanmerkelijke kans was dat iemand geraakt zou worden, en heeft deze aanvaard. Of valt dit onder bewuste schuld? Hij schatte de kans verkeerd in.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 nov 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Stel nou dat die man de vaas op het randje van zijn balkon had gezet omdat hij de vaas daar mooi vond staan. Je kunt dan weten dat als je er tegenaan stoot dat die vaas eraf valt en iemand kan raken (geen hek). Wanneer dit gebeurt (prongelijk) is er dan sprake van voorwaardelijke opzet? Hij wist immers dat er een aanmerkelijke kans was dat iemand geraakt zou worden, en heeft deze aanvaard.

Nee, want voordat de vaas kan vallen zal er in jouw voorbeeld en volgens jouw redenering eerst tegen moeten worden gestoten. Tenzij je je ervan bewust bent dat er een aanmerkelijke kans is dat iemand tegen die vaas stoot, is er geen voorwaardelijk opzet.

Overigens lijkt de kans dat iemand gewond raakt door het vallen van de vaas mij niet zo snel aanmerkelijk. Natuurlijk wel als je aan het jongleren bent terwijl er iemand onder staat, maar er zal niet de hele dag iemand onder het balkon staan.

In Rb. Den Bosch 22 februari 2006, LJN AV2129 kwam de rechter dan ook tot een veroordeling voor dood door schuld, al lijkt doodslag niet ten laste te zijn gelegd.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 17 jan 2009 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Ik moet dus kiezen tussen voorwaardelijk opzet en bewuste schuld. Ik twijfel daar sterk tussen

je moet niet kiezen. Kijk naar wat de ovj ten laste legt. De ovj vindt dat (voorwaardelijk) opzet bewezen kan worden, jij niet. De vraag is wel of aannemelijk kan worden dat die persoon inderdaad zijn evenwicht verloor en vervolgens - per ongeluk - de vaas liet vallen.

verder van belang: de aanmerkelijkheid van de kans & is deze kans bewust aanvaard.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds