Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 11:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen reistijd, dus meer werken?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freak

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 9:38    Onderwerp: Geen reistijd, dus meer werken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds vijf jaar werk ik met veel plezier bij een non-profitorganisatie. Het hoofdkantoor is in Haarlem, ik heb kantoor aan huis en hoef alleen voor algemene vergaderen en speciale projectafspraken aanwezig te zijn op het hoofdkantoor.
Bij het aangaan van het werkverband, heb ik een aanstelling gekregen voor 32 uur.
Daarbij is er gesproken over het feit dat het voordeel van thuis werken is dat ook te maken afspraken vanuit de thuissituatie worden gemaakt en bezocht. Er is behoorlijk vaak sprake van afspraken die in de avond plaats vinden en ook in het weekend.

Nu er steeds meer projectmatig wordt gewerkt, is het urenplaatje ook weer in beeld gekomen. De werkgever doet de suggestie dat mensen met een concract van 32 uur, die vier dagen per week vanuit huis werken, nu maar vier uur extra moeten werken. Immers zij hebben geen probleem met de reistijd...
Dit lijkt mij geen logische gang van zaken. Kan een werkgever vier uur extra per week vragen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
soekkha

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij, en even uit mijn hoofd, kan een werkgever wel die 4 uur extra vragen maar kun jij aangeven het er wel/niet mee eens te zijn.
Vervolgens maken jullie afspraken over de wijziging in de arbeidsovereenkomst. 32 uur wordt dan 36 uur toch? Het lijkt mij dat er voor die extra uren dan ook betaald gaat worden.

"Immers zij hebben geen probleem met de reistijd... "

Dit argument van de werkgever begrijp ik niet.
Freak

BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem is dat mijn moeder (voor haar was het bovenstaande bericht) 32 uur in haar contract heeft staan, hier blij mee is, en zeker niet meer wilt gaan werken.

Quote:
"Immers zij hebben geen probleem met de reistijd... "

Dit argument van de werkgever begrijp ik niet.

Dat staat er inderdaad ook niet helemaal duidelijk Embarassed . Het komt er op neer dat de werkgever suggereert dat werknemers die van huis uit werken (zoals afgesproken is toen het contract gesloten werd) geen reistijd hebben, waar andere werknemers die wel hebben.Nu suggereert de werkgever dat omdat zij deze reistijd niet hebben, ze eigenlijk maar meer moeten werken, omdat zij in totaal minder lang voor hun werk bezig zijn dan werknemers die niet van uit huis werken.

Nu lijkt het mij pure contractschennis indien de werkgever plotseling verwacht van mensen dat ze op vaste basis 4 uur extra per week gaan werken. Klopt dat, en zo ja, is er iets om dat mee te onderbouwen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor de duidelijkheid: is de werkgever wel van plan om voor die extra te werken uren te betalen?

BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ga ik even navragen, kom ik op terug...
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat hij zelf ook beseft dat hij voor extra uren zal moeten betalen.

Je schrijft dat de werkgever wil dat mensen op vaste basis 4 uur extra per week gaan werken. Het gaat dus niet om incidenteel overwerken, maar om een wijziging van de arbeidsovereenkomst.

Hij kan dit uiteraard vragen, maar het lijkt mij dat een werkgever dit vrijwel altijd mag weigeren. Ten eerste is een uitbreiding van de arbeidstijd nogal ingrijpend. Ten tweede heeft een werknemer in principe recht op deeltijdarbeid.

Als het zou gaan om een acuut en tijdelijk tekort aan arbeidskrachten, dan kan ik me voorstellen dat de werkgever gedurende een beperkte periode werknemers tot (betaald) overwerk kan verplichten, afhankelijk van de persoonlijk situatie van de werknemers.

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het komt er op neer dat de werkgever suggereert dat werknemers die van huis uit werken (zoals afgesproken is toen het contract gesloten werd) geen reistijd hebben, waar andere werknemers die wel hebben.Nu suggereert de werkgever dat omdat zij deze reistijd niet hebben, ze eigenlijk maar meer moeten werken, omdat zij in totaal minder lang voor hun werk bezig zijn dan werknemers die niet van uit huis werken.

Als ik het goed begrijp uit bovenstaande en vorige mails is er een werknemer met een aovk voor 32 uur.

Afgesproken is dat tijdens die uren vanuit de eigen woning wordt gewerkt. Er is geen reistijd.

De suggestie zoals deze werkgever nu doet lijkt het doen voorkomen alsof hij de reistijd van andere werknemers als arbeidstijd ziet.

Verder suggereert hij dat degenen die geen reistijd hebben daarom minder lang (minder dan 32 uur?) met hun werk bezig zouden zijn.

Die suggestie lijkt mij enigszins vooringenomen.
Kan hij aantonen dat thuiswerkers minder lang (alweer: minder dan 32 uur?) met hun werk bezig zijn?
jelle v

jelle v

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2008 2:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een werkgever kan het altijd vragen natuurlijk, maar als hij het ook echt wilt doorvoeren heeft hij de instemming van je moeder nodig. Je moeder werkt namelijk al 5 jaar 32 uur en niet 36 uur, dus als de werkgever wil dat je moeder 36 uur gaat werken, komt dat neer op een wijziging.

Als hij (eenzijdig) wil wijzigen moet hij op grond van de (recente) jurisprudentie een beroep doen op het goed werknemerschap (ik neem aan dat er geen eenzijdig wijzigingsbeding in het contract van je moeder staat?). Daarvoor zal hij moeten aantonen dat er sprake is van gewijzigde omstandigheden op het werk die redelijkerswijs aanleiding hebben kunnen geven om een (redelijk) voorstel tot wijziging van het aantal uren aan je moeder voor te leggen. Als dat zo is, dan heeft je moeder daar in beginsel positief op in te gaan, tenzij dat redelijkerwijs niet van haar gevergd kan worden.

Het is wat summiere info over je moeders werk, maar om een lang verhaal kort te maken:

Ik denk niet dat het feit dat in de organisatie steeds meer op projectbasis gewerkt wordt, een redelijke aanleiding is om je moeder te vragen om 36 uur te gaan werken. Ik zie het verband niet moet ik zeggen op basis van wat je hier vertelt dus daar houdt het in mijn ogen voor de werkgever al bij op.
Loetje

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie twee mogelijkheden, de uitspraken van de werkgever verwerpen met gelijksoortige argumenten. (er vanuitgaande dat de baas de extra uren niet wil betalen)

- Telewerkers zijn uitgerust als ze beginnen met werken.
- Ze drinken geen koffie op kosten van de baas.
- Ze maken geen gebruik van kantoorartikelen en schrijven daardoor minder af.
- De kans op te laat komen door files en pech onderweg is kleiner.
Ze zouden eigenlijk minder lang moeten werken! Wink

Als tweede mogelijkheid lijkt mijns inziens de algemene wet gelijke behandeling (AWGB) toepasbaar, immers ga je telewerkers anders behandelen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds