Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 22:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtmatig gehandeld?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tijdelijk

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 10:04    Onderwerp: Rechtmatig gehandeld? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of er rechtmatig gehandeld is in mijn zaak, die mogelijk nog voor moet komen.
Om mijn identiteit vast te stellen is mijn GSM ongeveer anderhalve maand afgetapt, toen ik bij een vriend langsging stonden er twee agenten in uniform aan de deur, zij vroegen of het goed was als ze binnen kwamen, die vriend van me heeft gezegd dat dat goed was waarna de agenten mijn ID vroegen aangezien er geluidsoverlast was (er was heel de dag nog geen muziek gedraait) mag er zo ook bewijs verzameld worden? Aangezien ik bij iemand thuis zat en er geen reden was om mijn ID te vragen?

Toen ik een paar dagen later opgepakt werd thuis, heb ik een formulier om het huis te laten doorzoeken ondertekend en heb aangegeven dat ik alleen mijn slaapkamer wilde laten doorzoeken, dit heb ik gedaan door naast het hokje huis er met pen achter te zetten slaapkamer (woon nog bij mijn ouders). Vervolgens is er in de kamer daarnaast een GSM meegenomen die ze gingen gebruiken als bewijs, mag dat wel?

Laatst aangepast door Tijdelijk op zo 21 sep 2008 9:31, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uhmm, hoe zit het chronologisch nu in elkaar?

Eerst ben je aangehouden, waarbij er in huis is rondgekeken en nadat je weer was vrijgelaten ben je naar een vriend gegaan waar de politie ook langskwam om het huis te doorzoeken? Ik snap het verhaal niet helemaal.

Maar van sommige dingen kan ik wel iets zeggen. Je hebt toestemming gegeven om je slaapkamer te doorzoeken. Er bestaat een verschil tussen doorzoeken en zoekend rondkijken. Ze hebben waarschijnlijk rondgekeken en zonder dat ze een kastje o.i.d. hoefde te openen de gsm zien liggen. Als ze een redelijk vermoeden van schuld hebben, mogen ze voorwerpen in beslag nemen die de waarheid aan het licht kunnen brengen.
wat ook nog van belang is, of bij de aanwezige agenten misschien een officier van Justitie of een Rechter-commissaris aanwezig was, die hebben meer bevoegdheden.

Waarschijnlijk hebben ze rechtmatig gehandeld, maar ik kan het moeilijk uit de door jouw genoemde feiten halen.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 16:56    Onderwerp: Re: Rechtmatig gehandeld? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tijdelijk schreef:
...waarna de agenten mijn ID vroegen aangezien er geluidsoverlast was (er was heel de dag nog geen muziek gedraait) mag er zo ook bewijs verzameld worden?

Als het politie-onderzoek gestart was dan lijkt mij dat op die wijze informatie verzamelen wel mag.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 19 sep 2008 17:28    Onderwerp: Re: Rechtmatig gehandeld? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tijdelijk schreef:
Het begon toen ik 's ochtends opgepakt werd thuis, ik heb een formulier om het huis te laten doorzoeken ondertekend en heb aangegeven dat ik alleen mijn slaapkamer wilde laten doorzoeken (woon nog bij mijn ouders). Vervolgens is er in de kamer daarnaast een GSM meegenomen die ze gingen gebruiken als bewijs, mag dat wel?

Het is mij niet duidelijk of de politie misschien toch al een machtiging had om het huis te doorzoeken, of dat alles op basis van jouw toestemming gebeurde. Verder lijk je ervoor te hebben getekend dat het hele huis mag worden doorzocht. Mogelijk (ik zeg: mogelijk) heeft de politie niet juist gehandeld, maar dan wordt het in ieder geval moeilijk om dat aan te tonen. Maar zelfs als je dat kunt aantonen lijkt de kans mij niet groot dat je gsm niet meer voor het bewijs mag worden gebruikt (wel zou het dan een reden kunnen zijn voor strafvermindering).

Quote:
Om mijn identiteit vast te stellen is mijn GSM ongeveer anderhalve maand afgetapt, toen ik bij een vriend langsging stonden er twee agenten in uniform aan de deur, zij vroegen of het goed was als ze binnen kwamen, die vriend van me heeft gezegd dat dat goed was waarna de agenten mijn ID vroegen aangezien er geluidsoverlast was (er was heel de dag nog geen muziek gedraait) mag er zo ook bewijs verzameld worden? Aangezien ik bij iemand thuis zat en er geen reden was om mijn ID te vragen?

De grote vraag is waarom men binnen een kijkje wilde nemen. Er moet inderdaad een soort van aanleiding zijn om naar iemands ID te mogen vragen. Als die er echt niet was, dan heeft de politie opnieuw niet juist gehandeld. Voor wat betreft de strafvervolging zie ik echter niet hoe het vragen naar je ID je zou kunnen hebben geschaad. In dat geval heeft het hoogstwaarschijnlijk geen gevolg voor de strafzaak. Maar hoe dan ook vermoed ik dat men een gerechtvaardigde aanleiding had om een kijkje te willen nemen, en dat die aanleiding ook het vragen naar je ID rechtvaardigt.

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb het verhaal even in de juiste chronologische volgorde gezet.
Wat betreft de vragen,
Ze hebben mijn hele kamer doorgezocht, lades geopend en dergelijke, er was volgens mij wel een officier van rechter commissaris bij.
Volgens mij was er geen aanleiding om daar naar mijn ID te vragen aangezien die vriend niets met de zaak te maken had.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds