Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 13:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ex wil ontkenning vaderschap
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lindajoey

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 22:11    Onderwerp: ex wil ontkenning vaderschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

de ex van mijn huidige vriend zegt nu 3 jaar na de geboorte van hun zoon dat het niet zijn kind is. zij zijn gescheiden 3 maanden na de geboorte omdat zij diverse malen was vreemdgegaan.

Zij hadden een geregistreed partnerschap en hij heeft het kind in de zwangerschap erkend. gedurende 3 jaar is er gewoon een omgangsregeling geweest en heeft hij een goede band met zijn zoon opgebouwd. Wel zijn er diverse pesterijen van haar kant afgekomen omdat zij mijn vriend zijn nieuwe leven niet gunt.

Nu kwam er een brief van de rechtbank dat het kind een bijzonder curator heeft aangesteld gekregen door de rechtbank en het kind om ontkenning van het vaderschap vraagt. (hij is nog geeneens 3 jaar!)

nu begrijp ik dat zijn ex dit zelf niet kan doen omdat dit maar 1 jaar na de geboorte kan.

Mijn vriend heeft nooit ook maar een idee gehad dat dit niet zijn kind is, en is vreselijk bang zijn kind nooit meer te zien, als blijkt dat zijn ex hem toendertijd ook heeft bedrogen en dit zijn kind helemaal niet is!!

Het kind heeft zelf al 3 jaar een eigen plaatsje in ons gezin, samen met mijn zoon. Het kind weet ook dat mijn vriend zijn papa is en noemt hem ook zo. Kan hem dit zomaar na 3 jaar ontnomen worden????
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onjuiste info, dus post verwijderd.
arizona

BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet maakt onderscheid tussen de situatie dat de man en vrouw getrouwd waren (zodat de man "automatisch" de vader werd van het tijdens het huwelijk geboren kind) en de situatie dat de man door erkenning vader is geworen.

Het lijkt erop dat er in jouw geval sprake is van situatie 2 (omdat je spreekt over geregistreerd partnerschap en erkenning). In dat geval heet het geen "ontkenning van het vaderschap" maar "vernietiging van de erkenning". Dit kan de moeder alleen eisen als zij (in het kort) misleid of gedwongen is om aan de erkenning mee te werken. De kind kan een verzoek indienen binnen drie jaar nadat hij bekend is geworden met de omstandigheid dat zijn vader niet zijn biologische vader is, of (als hij dan nog minderjarig is) tot drie jaar nadat hij meerderjarig is geworden. Ik weet niet of in dit geval een curator namens het kind kan handelen tijdens zijn minderjarigheid.

Cruciaal is in elk geval (ook) dat de vernietiging alleen kan, op de grond dat je vriend niet de biologische vader is, dus dat zal dan eerst moeten worden bewezen.

Mocht (toch) sprake zijn van situatie 1 (man is door het huwelijk met de moeder vader geworden), dan is het in zoverre anders, dat de moeder in beginsel wél om ontkenning kan vragen, maar inderdaad uiterlijk tot 1 jaar na de geboorte. (In je mail ga je er dus blijkbaar vanuit dat sprake is van situatie 1).
lindajoey

BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona, bedankt voor je snelle reactie,

Er is hier sprake van een huwelijk gesloten in amerika tijdens vakantie(1998), wat in Nederland niet was ingeschreven.

Zonder daar nog acht op te slaan en in de veronderstelling dat dit geen rechtsgeldig huwelijk was, is er een geregistreerd partnerschap aangegaan na de erkenning.

Door middel van een flitsscheiding is het geregistreerd partnerschap ontbonden. De ex van mijn vriend heeft na ontbinding van het partnerschap alsnog een echtscheidingprocedure opgestart omdat zij van mening was dat het huwelijk geldig was. De echtscheiding is door gerechtelijke uitspraak bekrachtigd. Feitelijk kun je dus stellen dat het kind zowel in situatie 1 alsmede in situatie 2 behoort.

Er is inderdaad een bijzonder curator aangesteld. de vraag is nu, wat is de taak van de curator, en is dit wel rechtsgeldig gezien het kind in principe binnen het huwelijk is geboren aangezien het huwelijk zwaarder wordt gewogen dan een geregistreerd partnerschap. Bovendien was dit huwelijk als 1e rechtsgeldig.

onze vraag is eigenlijk, wat zijn de taken van de curator, en wordt er ook gekeken naar de gezinssituatie die zich al 3 jaar voordoet, als hij dus inderdaad niet de vader is.
lindajoey

BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nog even toevoegen:

Het KIND heeft dus om ontkenning van het vaderschap gevraagd (via de moeder uiteraard, want het kind is op dit moment 2 jaar oud (bijna 3 jaar) dus de moeder kan dit zelf niet meer doen, vandaar dat ze dit doet via het kind.

is dit sowiezo mogelijk op deze jonge leeftijd? sorry voor de vele vragen, maar is best moeilijk het weekend doorkomen, zonder te weten wat er ongeveer gaat gebeuren.

alvast bedankt voor reacties.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 02 aug 2008 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lindajoey schreef:
nog even toevoegen:

Het KIND heeft dus om ontkenning van het vaderschap gevraagd (via de moeder uiteraard, want het kind is op dit moment 2 jaar oud (bijna 3 jaar)

is dit sowiezo mogelijk op deze jonge leeftijd?.

Het lijkt me vrij onmogelijk dat het kind zelf tot die beslissing heeft kunnen komen, dat zul je zelf ook al bedacht hebben want anders stelde je de vraag niet.
Maar ik heb geen idee of de curator dat uit naam van het kind kan doen.

BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2008 7:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lindajoey schreef:
Er is hier sprake van een huwelijk gesloten in amerika tijdens vakantie(1998), wat in Nederland niet was ingeschreven.

Als de huwelijksvoltrekking naar Amerikaans recht rechtsgeldig heeft plaatsgevonden, wordt het huwelijk in Nederland erkend. Tenminste, zo lees ik art. 5 Wet conflictenrecht huwelijk.

Inschrijving van het huwelijk in Nederland is mogelijk (art. 1:25 BW) en misschien ook wel verplicht (ik zie alleen niet waar dit verplicht wordt gesteld), maar is volgens mij niet beslissend voor de erkenning van het huwelijk in Nederland.

Quote:
Zonder daar nog acht op te slaan en in de veronderstelling dat dit geen rechtsgeldig huwelijk was, is er een geregistreerd partnerschap aangegaan na de erkenning.

Als je getrouwd bent, mag je geen geregistreerd partnerschap aangaan (art. 1:80a lid 2 BW). Het geregistreerde partnerschap kan dan op verzoek van onder meer de partners zelf worden nietigverklaard (art. 1:80a lid 7 jo. 1:69 BW).

Quote:
Door middel van een flitsscheiding is het geregistreerd partnerschap ontbonden.

Een flitsscheiding zou ik dit niet noemen, maar ik begrijp dat het geregistreerde partnerschap is ontbonden. Het in Amerika voltrokken huwelijk is dan nog wel geldig, volgens mij.

Quote:
De ex van mijn vriend heeft na ontbinding van het partnerschap alsnog een echtscheidingprocedure opgestart omdat zij van mening was dat het huwelijk geldig was. De echtscheiding is door gerechtelijke uitspraak bekrachtigd.

Lijkt mij de juiste stap.

Quote:
Feitelijk kun je dus stellen dat het kind zowel in situatie 1 alsmede in situatie 2 behoort.

Begrijp ik het goed dat het kind tijdens het huwelijk is geboren? Dan is je vriend op grond van art. 1:199 sub a BW de juridische vader.

Het is mij onduidelijk of ook de erkenning tijdens de zwangerschap nog effect heeft gehad. (Ik denk het niet, maar vreemd genoeg zegt de wet niet dat de erkenning van het kind van een zwangere getrouwde vrouw nietig is. Wellicht moet dit uit art. 1:204 lid 1 sub f BW volgen ("erkenning is nietig, indien zij is gedaan terwijl er twee ouders zijn"), maar tijdens de zwangerschap heeft een kind volgens mij nog geen vader, terwijl een erkenning gevolg heeft vanaf het tijdstip waarop zij is gedaan (art. 1:203 lid 2 BW). Of heeft het kind tijdens de zwangerschap al een vader op grond van art. 1:199 sub a BW? Maar wat als de ouders vervolgens nog voor de geboorte scheiden?)

In ieder geval is je vriend op grond van art. 1:199 sub a BW vader. Of je vriend daarnaast ook op grond van art. 1:199 sub c BW (door erkenning) vader is, en of dit verder nog iets uitmaakt, weet ik dus niet (maar waarschijnlijk niet).

Vaderschap op grond van art. 1:199 sub a BW kan worden ontkend door de vader, de moeder of het kind op de grond dat de juridische vader niet de biologische vader is. Moeder moet dit binnen een jaar na de geboorte doen. Vader binnen een jaar nadat hij ermee bekend is geworden dat hij vermoedelijk niet de biologische vader is. Het kind kan dit tot drie jaar nadat hij meerderjarig is geworden.

Quote:
Er is inderdaad een bijzonder curator aangesteld. de vraag is nu, wat is de taak van de curator, en is dit wel rechtsgeldig gezien het kind in principe binnen het huwelijk is geboren aangezien het huwelijk zwaarder wordt gewogen dan een geregistreerd partnerschap. Bovendien was dit huwelijk als 1e rechtsgeldig.

In zaken van afstamming wordt een minderjarig kind altijd vertegenwoordigd door een bijzondere curator (art. 1:212 BW), dus dat is normaal.

Quote:
onze vraag is eigenlijk, wat zijn de taken van de curator, en wordt er ook gekeken naar de gezinssituatie die zich al 3 jaar voordoet, als hij dus inderdaad niet de vader is.

De curator komt op voor de belangen van het kind.

Ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat een bijzondere curator voor een kind van 3 jaar besluit om een verzoek tot ontkenning van het vaderschap in te dienen. Ik zie niet in hoe dat de belangen van het kind zou dienen, zeker niet als het kind op dit moment gewoon een goede band met zijn vader heeft. Het kind kan hier later altijd nog zelf een beslissing over nemen.

Echter:
Quote:
Het KIND heeft dus om ontkenning van het vaderschap gevraagd (via de moeder uiteraard, want het kind is op dit moment 2 jaar oud (bijna 3 jaar) dus de moeder kan dit zelf niet meer doen, vandaar dat ze dit doet via het kind.

Ik vind het maar vreemd. Het kind heeft een bijzondere curator toegewezen gekregen (dat is op zich normaal), maar die curator heeft ondanks de leeftijd van het kind ook echt ontkenning aangevraagd? Heeft die curator daarover contact gehad met de vader? Is de curator ervan op de hoogte dat er goed contact is tussen kind en vader?

En weet je toevallig of de moeder van het kind intussen een relatie heeft met de persoon die mogelijk de biologische vader is? In dat geval kan ik me er nog wel iets bij voorstellen.

Dat ontkenning van het vaderschap door een heel jong kind (via de curator) mogelijk is, blijkt uit HR 31 oktober 2003, NJ 2004, 315, LJN AJ3261 (zie ook dit bericht). De Hoge Raad zegt hier echter wel bij:
Quote:
3.6 Er kunnen zich omstandigheden voordoen waarin het belang van een zeer jeugdig kind meebrengt dat over de ontkenning van het vaderschap niet wordt beslist voordat het kind zelf zich daarover een weloverwogen oordeel kan vormen.

In die zaak werd het kind echter opgevoed door moeder en biologische vader, en had de juridische vader geen bezwaar tegen de ontkenning. Daarom deden dergelijke omstandigheden zich niet voor, zodat op het verzoek moest worden beslist.

Hoewel art. 1:200 BW eigenlijk geen belangenafweging meer toelaat (zodra het verzoek eenmaal is gedaan en vaststaat dat de juridische vader niet de biologische vader is), lijkt het erop dat de rechter het kind (vertegenwoordigd door de bijzondere curator) nog wel niet-ontvankelijk kan verklaren, nl. wanneer het belang van het kind vereist dat gewacht wordt tot het kind er zelf over kan oordelen.

In Hof Den Haag 22 november 2006, LJN AZ4493 wordt het op een andere manier opgelost. Het is duidelijk dat het Hof (net als de rechtbank) ontkenning niet in het belang van het kind vindt, vooral niet omdat de biologische vader verder niet in beeld is. Het Hof lijkt om die reden te oordelen dat niet bewezen is dat de juridische vader niet de biologische vader is, zodat het verzoek kan worden afgewezen.

Voorlopig zou mijn advies zijn:
- misschien is het mogelijk om contact op te nemen met die bijzondere curator (als er nog geen contact is geweest), hem/haar jullie kant van het verhaal te doen, en hem/haar vragen het verzoek in te trekken?
- lukt dat niet, dan is het de vraag of het duidelijk is dat je vriend gewoon de vader is (bijv. wanneer zijn kind duidelijk op hem lijkt). In dat geval is het misschien het eenvoudigst om mee te werken aan een DNA-test.
- zo niet, dan kun je je op het standpunt stellen dat het verzoek van het kind via de curator niet-ontvankelijk dient te worden verklaard omdat het kind er belang bij heeft later zelf te kunnen kiezen. Geef daarbij aan dat er een goed contact is tussen vader en kind.
- lukt dat niet, dan is het m.i. verstandig om niet aan een afstammingsonderzoek mee te werken. De rechter geeft dan hopelijk ook geen opdracht tot het doen van een DNA-test. Geeft de rechter echter wel zo'n opdracht, werk daar dan niet aan mee. De rechtbank zal dan vermoedelijk wel het verzoek toekennen, maar daartegen kun je dan in hoger beroep. Het Hof is je dan hopelijk gunstiger gezind.

Wat er ook gebeurt, er lijkt mij wel sprake te zijn van 'family life' tussen kind en vader, zodat ook bij een eventuele gegrondverklaring van het verzoek om ontkenning een recht op omgang zal blijven bestaan.

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de ruime uitleg....

de curator heeft het nog niet aangevraagd, maar hebben alleen de beschikking binnen waarin staat dat er een curator is toegekend.

wij kunnen hier nog bezwaar tegen maken, maar wat onze vraag is, wat is daar de consequentie van? wordt er dan een andere curator aangesteld, of is er een mogelijkheid dat het proces dan gestopt wordt?

alvast bedankt
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lindajoey schreef:
wij kunnen hier nog bezwaar tegen maken, maar wat onze vraag is, wat is daar de consequentie van? wordt er dan een andere curator aangesteld, of is er een mogelijkheid dat het proces dan gestopt wordt?

Goede vraag. Ik denk dat er toch wel een bijzondere curator zal komen en dat het er nu om gaat of je bezwaar hebt tegen de specifieke persoon die nu is aangesteld. In dat geval heeft het weinig zin om bezwaar te maken, tenzij er reden is om te denken dat deze persoon partij kiest voor de ex.

Dat de bijzondere curator ertoe zal besluiten om een verzoek tot ontkenning van het vaderschap in te dienen staat dus nog niet vast. Tenzij de biologische vader (mocht dat niet je ex zijn) een rol in de opvoeding wil spelen lijkt het mij onwaarschijnlijk.

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 12:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

we hebben net even contact gehad met de bijzondere curator, en de moeder heeft in maart een verzoekschrift ingediend.

Daarin stelt zij dat de broer van mijn vriend de bio vader is en dat er ook omgang plaatsvindt tussen die 2. (weten wij totaal niets van!)

de broer/bio wil het kind ook erkennen. wij wisten totaal niets van dit traject en de curator zei ook dat dit niet normaal is. en dat de gehele situatie zowieso onmenselijk is. Zij wacht nu tot de tijd voor bezwaar maken voorbij is en dan zullen er gesprekken gaan plaatsvinden met ons en met haar en de volgens haar bio vader. Naar aanleiding daarvan zal zij een rapport overdragen naar de rechter toe.....

stel nu dat ze inderdaad mijn vriend toendertijd heeft bedrogen, en de broer is de bio vader, dan kan hij dus eigenlijk de afgelopen 3 jaar weggooien.... ik vind het zo zielig, dat doe je toch niemand aan.....

nu is het ook nog zo dat de moeder het kind indoqtrineerd... dan zegt hij, mama zegt dat papa mij niet lief vind, en het is niet leuk he bij papa slapen,...... hoezo in het belang van het kind.........
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lindajoey schreef:
Zij wacht nu tot de tijd voor bezwaar maken voorbij is en dan zullen er gesprekken gaan plaatsvinden met ons en met haar en de volgens haar bio vader. Naar aanleiding daarvan zal zij een rapport overdragen naar de rechter toe.....

Dit lijkt mij de correcte gang van zaken. Ik denk niet dat het veel zin heeft om bezwaar te maken tegen de benoeming. Dat iemand gaat uitzoeken wat nu het beste is voor het kind is uiteindelijk toch in het belang van het kind.

Dat moeder naar haar zeggen contact heeft met de biologische vader en dat die twee samen het kind willen opvoeden maakt de kans wel wat groter dat de bijzondere curator een verzoek om ontkenning zal indienen. Maar hoe het zal lopen is afwachten, natuurlijk.

Quote:
stel nu dat ze inderdaad mijn vriend toendertijd heeft bedrogen, en de broer is de bio vader, dan kan hij dus eigenlijk de afgelopen 3 jaar weggooien.... ik vind het zo zielig, dat doe je toch niemand aan.....

Niet leuk nee... Ik neem aan dat moeder nu met een DNA-test zal proberen aan te tonen dat de broer de biologische vader is. Als dat zo blijkt te zijn, zal je vriend (samen met jou) moeten beslissen wat hij wil, want het zou wel eens kunnen dat zijn stem dan de doorslag zal geven (zolang het kind nog niet oud genoeg is om zelf een keuze te kunnen maken). Voorlopig is het daar nog te vroeg voor natuurlijk.

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik neem aan dat moeder nu met een DNA-test zal proberen aan te tonen dat de broer de biologische vader is.

En ik vermoed dat om dit aan te tonen ook het DNA van je vriend nodig is. Immers, als het DNA van het kind lijkt op dat van de broer van je vriend, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat die broer de vader is: zijn genen lijken immers waarschijnlijk sterk op die van je vriend.
lindajoey

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het is hoe dan ook de bedoeling van mijn vriend om het vaderschap te behouden! , ook al zou uiteidelijk blijken dat hij niet de bio vader is.

hij heeft de gehele zwangerschap en de geboorte meegemaakt en de laatste drie jaar een intensieve band met zijn zoontje opgebouwd.

zijn zoontje noemt hem dan ook papa en de veronderstelde bio vader bij zijn voornaam.

als ik het goed begrijp wordt er door de curator rekening gehouden met family life , welnu de situatie is dat zijn zoontje en zijn moeder geen eigen woonruimte hebben en inwonen bij haar ouders. de zogenaamde bio vader (niet mijn vriend dus) woont op kamers en zit in een schuldsanerings traject.

daartegenover staan wij met een stabiel gezinsleven ( ik heb zelf ook een kind dat liefdevol door mijn vriend wordt opgevoed) vaste inkomens en een zeer ruime woning naast een speeltuin, waar beide kinderen hun eigen kamer hebben , deze kinderen zijn de afgelopen drie jaren als broertjes opgegroeid.

een weldenkend mens zou in deze situatie een moederschaps ontkenning aanvragen..Smile

in hoeverre is het nu haalbaar om een uitstel van ontkenning te verkrijgen tot het kind een aanvaardbare leeftijd heeft bereikt om hier zelf over te beslissen?
lindajoey

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het DNA van mijn vriend zal inderdaad sterk lijken op dat van de veronderstelde bio vader, het zijn immers broers. Maar werkt het bij DNA niet zo dat bij een onderzoek met bv een uitkomst van 93% voor de ene en 94.7 % voor de andere kandidaat degene met de hoogste uitkomst automatisch als degene wordt aangewezen als "met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" ..... waar liggen hier de grenzen / toleranties? wanneer geeft een DNA onderzoek aan dat er geen uitsluitsel gegeven kan worden?
is dat bij 0.1 % verschil? ,bij 10% verschil? zijn hier uitspraken over?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om te beginnen, het lijkt mij een reële mogelijkheid dat de bijzondere curator zal weigeren een verzoek om ontkenning van het vaderschap in te dienen. En dient zij wel zo'n verzoek in, dan kan ik mij nog goed voorstellen dat de rechtbank zal weigeren het verzoek in behandeling te nemen gelet op de leeftijd van het kind en wens van de vader. Maar helemaal zeker is dat allemaal niet.

Wat betreft het DNA-onderzoek, volgens mij is de uitkomst van zo'n onderzoek bij een match meestal dat iemand met iets als "99,998% zekerheid" de vader is. Vermoedelijk hangt de nauwkeurigheid af van de kwaliteit van het DNA-materiaal. In dit geval is de kwaliteit van het materiaal geen probleem, omdat zowel van kind als van de zogenaamde biovader vers DNA-materiaal kan worden verkregen.

Quote:
waar liggen hier de grenzen / toleranties? wanneer geeft een DNA onderzoek aan dat er geen uitsluitsel gegeven kan worden?
is dat bij 0.1 % verschil? ,bij 10% verschil?

Lastig te zeggen. Tolerantie lijkt me trouwens de betere term. Er is altijd verschil tussen het DNA van vader en kind, maar (zoals ik het begrijp) de mate van verschil/overeenkomst geeft een indicatie of er een vader/kind-relatie is of een verder verwijderde relatie.

Als de broer de vader niet is, dan zal de uitslag van het DNA-onderzoek waarschijnlijk zijn dat de broer met zekerheid de vader niet is (want als het DNA niet lijkt, is dat geen toeval).

Als de broer de vader wel is, dan zal de uitslag van het DNA-onderzoek zijn dat de broer met grote waarschijnlijkheid de vader is (want als het DNA wel lijkt, kan dat nog toeval zijn, en zeker nu het om broers gaat).

Als de broer de vader niet is, is er dus een kleine kans (hoe klein weet ik niet) dat de uitslag van het DNA-onderzoek foutief aangeeft dat de broer waarschijnlijk de vader is.

Het is dus de vraag of de rechter bij een uitslag die aangeeft dat de broer waarschijnlijk de vader is, het nog nodig vindt om die kleine kans uit te sluiten (door te verlangen dat je vriend meewerkt aan een DNA-test). Ik weet het niet. Ik kan op internet ook niet zo snel vinden hoe groot of klein die kans is.

Als je vriend en zijn broer een eeneiïge tweeling vormen wordt het helemaal interessant...

edit: deze pagina bevestigt dat het bij twee broers als potentiële vader nodig is om hetzij beide broers bij de test te betrekken, hetzij extra tests uit te voeren. (Maar zonder je vriend kan een normale test m.i. nog steeds goed uitwijzen dat de broer de vader niet kan zijn.)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds