|
Auteur |
Bericht |
snellejelle12
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 jul 2008 13:59 Onderwerp: Valse naam bij correcte verkoop spullen via internet |
|
|
Casus is aslvolgt:
Persoon verkoopt spullen via internet en laat het geld overschrijven naar zijn bankrekening. Hierbij gebruikt hij wel een andere naam maar het geld komt desondanks aan en hij levert de goederen. Is dit dan strafbaar en zo ja welke kwalificatie is het dan? |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 02 jul 2008 14:02 Onderwerp: |
|
|
Ik zie het probleem niet. Er is besteld, er is geleverd, er is betaald. Iedereen blij toch?
Als hij zich uitgeeft voor een ander, dan kan het mogelijk een oneerlijke handelspraktijk of economisch delict zijn. Maar het is niet strafbaar om jezelf een mooie handelsnaam te geven ipv je eigen naam.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
snellejelle12
|
Geplaatst: wo 02 jul 2008 14:13 Onderwerp: |
|
|
Wat wordt verstaan onder een eerlijke handelspraktijk en wat onder een economisch delict. Persoon in kwestie heeft een andere achternaam gebruikt. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 02 jul 2008 15:14 Onderwerp: |
|
|
Over beide onderwerpen zijn hele boeken geschreven. Laat ik het omkeren. Welk praktisch probleem zie jij met de valse achternaam? Heeft dat hinder opgeleverd, ben je benadeeld op enige manier?
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
snellejelle12
|
Geplaatst: wo 02 jul 2008 18:34 Onderwerp: |
|
|
Er is niemand benadeeld. Wel is er melding van gemaakt bij de bank door een derde die er ook niet door benadeeld is maar er wel melding van heeft gemaakt. |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 jul 2008 19:36 Onderwerp: |
|
|
Een 'andere' naam hoeft nog geen valse naam te zijn. Realiseer je het
volgende. Als Jan Jansen is getrouwd met Eva Pietersen, dan mag hij zich noemen:
Jan Jansen
Jan Pietersen
Jan Jansen - Pietersen
Jan Pietersen Jansen.
Geen van deze namen levert 435 lid 4 Sr (valse naam) op. Het Burgerlijk wetboek is op dit punt namelijk veranderd. In de praktijk zal een opsporingsambtenaar ook altijd naar een identiteitsbewijs vragen, waarmee hij zeker de juiste (eigen) naam verkrijgt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 02 jul 2008 22:16 Onderwerp: |
|
|
snellejelle12 schreef: | Er is niemand benadeeld. Wel is er melding van gemaakt bij de bank door een derde die er ook niet door benadeeld is maar er wel melding van heeft gemaakt. |
Begrijp je dat wij (of in ieder geval ik) geen idee hebben waarom iemand zich hier druk over zou maken? Als ik een brood koop weet ik de naam van de verkoper meestal helemaal niet.
Kun je uitleggen waarom het in jouw geval een probleem zou zijn? Waarom zou je je "gepakt" voelen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 jul 2008 19:19 Onderwerp: |
|
|
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Als het brood bedorven is weet je de bakker wel weer te vinden. Welke medewerker dat brood verkocht is niet zo boeiend. Als je, laten we zeggen een stereotoren, (nieuw) koopt en het ding is bij aankomst al kapot is het wel handig dat je de verkoper kan traceren. |
|
|
|
 |
|