|
Auteur |
Bericht |
Aeon
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 13 mei 2008 23:19 Onderwerp: Verkoop van merkkleding, problemen met fabrikant? |
|
|
Heey,
Ik heb sinds kort belangstelling gekregen om een (klein) handel(tje) te beginnen naast mijn studie. Nu ben ik met iemand in contact die een groothandel heeft in China. Hij verkoopt o.a. merkkleding (shirts) Nu weet ik zelf niet of deze nep of echt zijn, maar daar gaat het mij even niet om. Ik had het idee om deze te laten overkomen naar Nederland en ze hier te verkopen.
Als de kleding echt is, is er geen probleem neem ik aan.
Als ze nep zijn en de douane ontdekt het, worden ze natuurlijk in beslag genomen. Maar de vraag waar ik mee zit is of dit illegaal is ten opzichte van de fabrikant van het merk. Handel ik illegaal ten opzichte van hem en kan hij dan t.o.v. mij een schadevergoeding eisen?
Zo ja, kan ik ze dan wel verkopen aan klanten als ik erbij vermeld [i]dat[/b] ze nep zijn (om oneerlijke concurrentie te voorkomen)?
Alvast bedankt,
Patrick |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 13 mei 2008 23:42 Onderwerp: |
|
|
Het is gewoon strafbaar als misdrijf. Vertellen dat het nep is helpt niet, is geen excuus.
Zie art. 337 Sr. Er staat 4 jaar gevangenisstraf op (lid 3).
De merkhouder kan uiteraard zijn schade op je verhalen en de eventueel gemaakte winst opeisen.
Oh ja, dat je niet zou weten dat het nep is zal de strafrechter als volstrekt ongeloofwaardig afdoen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Aeon
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 0:01 Onderwerp: |
|
|
Dan zouden wel heel veel mensen op marktplaats en ebay 4 jaar krijgen...  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 0:05 Onderwerp: |
|
|
Aeon schreef: | Dan zouden wel heel veel mensen op marktplaats en ebay 4 jaar krijgen...  |
Is art. 337 Sr onduidelijk? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 8:30 Onderwerp: |
|
|
hoe denk je dat mensen ontdekt worden die bijv. gekopieerde dvd's verkopen? ook via marktplaats, e-bay e.d., er zijn speciale eenheden voor bij politie/justitie.
er is een grote kans dat het al bij de douane wordt onderschept. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 8:48 Onderwerp: |
|
|
Aeon schreef: | Dan zouden wel heel veel mensen op marktplaats en ebay 4 jaar krijgen...  |
Vier jaar kunnen krijgen. Inderdaad. Maar ons OM treedt niet op tegen elk misdrijf. Zeker bij een eenmalige verkoop van 1 shirt zal het a) niet snel gezien worden door een opsporingsambtenaar en b) snel geseponeerd worden als er aangifte gedaan wordt.
Arnoud |
|
|
|
 |
Aeon
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 10:19 Onderwerp: |
|
|
Ok bedankt jongens. Dan houd ik het maar bij zaken zoals hangertjes, waar geen merk op zit. Ik neem aan dat dat wel gewoon legaal is?  |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 22:26 Onderwerp: |
|
|
als je de inkomsten opgeeft bij de fiscus wel  |
|
|
|
 |
|