|
Auteur |
Bericht |
cognition
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 05 mei 2008 19:09 Onderwerp: nakomen na vordering van ontbinding bij de rechter |
|
|
Hallo,
Ik heb een vrij simpel vraagje, maar ik weet niet meer precies hoe dit ook alweer geregeld is. Als ik mijn schuldenaar meerdere keren heb gevraagd om na te komen en daarna stuur ik hem een ingebrekestelling waarop hij ook niet reageert. Ik vorder vervolgens ontbinding bij de rechter en de schuldenaar komt dan na als hij de dagvaarding al heeft ontvangen. Kan dit? Of is hier een speciale regeling voor?
alvast bedankt |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 20 mei 2008 20:36 Onderwerp: |
|
|
Een overeenkomst kan middels een schriftelijke verklaring of door tussenkomst van de rechter worden ontbonden, tenzij anders bepaald (bijv. huur of bij overeeenkomst). In casu geldt dat een (de ontbinding betreffende) constitutieve uitspraak van de rechter wordt verlangd. De schuldenaar is het gestelde in de ingebrekestelling niet nagekomen en is daarmee in verzuim. Verzuim kan thans worden gezuiverd zolang er nog geen verdere actie (waaronder ontbinding) is ondernomen door de schuldeiser. Ontbinding door de rechter is in ieder geval nog niet aan de orde*. Voor wat betreft het zuiveren van het verzuim door de schuldenaar moet naar mijn verwachting wel de kanttekening worden gemaakt dat de rechter alsnog zou kunnen oordelen dat ontbinding gerechtvaardigd is. Of dat het geval is zal sterk afhankelijk zijn van de in geschil zijnde toestand van (en omtrent) de overeenkomst.
Naast de gevallen waarbij voor ontbinding rechterlijke tussenkomst is vereist, zou ik voornamelijk bij onzekere toestanden gebruik maken van de mogelijkheid om ontbinding via de rechter te bewerkstelligen. Indien het mogelijk en wenselijk is om bij niet nakoming bij het ingaan van verzuim, de overeenkomst te ontbinden dan kan daar reeds op worden geanticipeerd. Dit door zulks te expliciteren in de ingebrekestelling.
* "Onzeker is, vanaf welk moment de ontbinding werking heeft: vanaf het moment waarop het vonnis wordt gewezen dan wel het moment waarop het kracht van gewijsde heeft." (De Jong, Verbintenissenrecht Algemeen) |
|
|
|
 |
cognition
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 20:29 Onderwerp: |
|
|
Een helder antwoord. Mijn dank daarvoor. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 01 jun 2008 15:52 Onderwerp: |
|
|
Graag gedaan.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 01 jun 2008 16:05 Onderwerp: |
|
|
Je had na het intreden van het verzuim ook meteen zelf kunnen ontbinden i.p.v. bij de rechter ontbinding te vorderen. Dan zou zuivering niet meer mogelijk zijn geweest. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|