Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 13:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bouwvergunning 1ste fase en sloopvergunning
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
claudia2

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 16 apr 2008 23:02    Onderwerp: bouwvergunning 1ste fase en sloopvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Mijn buren hebben een veleende bouwvergunning in de eerste fase gekregen per 14 april maar de sloopvergunning is pas op 7 april aangevraagd en nog niet verkregen dus. Nu ben ik zelf tegen de bouw en ben nog bezig met de gemeente en toch krijgen de al een bouwvergunning eerste fase???
Ik vindt deze gang van zaken erg vreemd want het lijkt mij dat ondanks dat de provincie toestemming heeft geven dat je pas na alles voor en tegen als gemeente zijnde eerste als je bv je ja geeft dat je eerst een sloopvegunning aanvraagd en dan de bouwvergunning. En wat betekend de eerste fase van een bouwvegunning?
groetjes claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 16 apr 2008 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen idee, maar als je tegen bent maak dan bezwaar.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 17 apr 2008 7:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bouwvergunning kan in twee fasen worden verleend. Er volgt dan later nog een bouwvergunning tweede fase.

Van de site van VROM:
Quote:
In de eerste fase wordt bekeken of er ruimtelijke en welstandstechnische bezwaren zijn. In de tweede fase wordt het bouwerk getoetst op de bouwtechnische aspecten. Op deze manier worden geen onnodige kosten gemaakt als blijkt dat het bouwplan ruimtelijk niet past. Elke fase kan zes weken duren en beide fasen zijn eenmalig met zes weken te verlengen.

Je kunt inderdaad altijd bezwaar maken tegen de verleende vergunning, en wel binnen zes weken nadat die is verleend. Je kunt - als je wilt voorkomen dat ze alvast beginnen met bouwen (want dat mag, tenzij ze daarvoor natuurlijk eerst die sloopvergunning nodig hebben) - bij de rechtbank een voorlopige voorziening treffen die bepaalt dat ze daarmee moeten wachten tot na het bezwaar (en beroep).

Ik denk dat het wel vaker voorkomt dat eerst een bouwvergunning wordt verleend en dan een sloopvergunning. Is dat heel erg? Ze kunnen de eerste toch pas gebruiken als de tweede is verleend, en als de tweede nooit wordt verleend, dan hebben ze niets aan die eerste.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 17 apr 2008 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente is verplicht om binnen zes weken na aanvraag een bouwvergunning eerste fase af te geven of te weigeren. Het feit dat u het er niet mee eens bent, wil nog niet zeggen dat de gemeente daarom de vergunning niet af mag geven, dat ligt aan uw argumenten.

De eerste fase betreft de ruimtelijke aspecten van het bouwplan, de tweede fase de bouwtechnische aspecten. De splitsing heeft als voordeel dat eerst getoetst wordt of een dergelijk gebouw / ontwerp op die plaats, met die functie, mogelijk is, zonder dat het volledige plan technisch uitgewerkt hoeft te worden.

Als u vindt dat de gemeente ten onrechte een vergunning heeft verleend dan kunt u, nadat u bezwaar hebt ingediend, een kort geding aanspannen en vragen om de vergunning te schorsen.
Bekijk de homepage
arizona

BerichtGeplaatst: do 17 apr 2008 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eh... ja, dat zei al, althans iets van die strekking Wink
claudia2

BerichtGeplaatst: do 17 apr 2008 22:09    Onderwerp: bouwvergunning 1ste fase en sloopvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik ben bezig met bezwaren en heb al verschillende brieven terug gehad dus eigenlijk zo het zo moeten zijn dat eerst alles rond moet zijn ook met bezwaarmakers en dan pas een vergunning of heb ik het fout?
groetjes claudia
Verstuur e-mail
arizona

BerichtGeplaatst: do 17 apr 2008 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat heb je inderdaad fout. Althans, "bezwaar" kan in het algemeen spraakgebruik natuurlijk allerlei betekenissen hebben, maar juridisch kan je maar op één moment "officieel" bezwaar maken, d.w.z. protesteren tegen een vergunning en dat is (in een "standaard" procedure, zoals die voor een bouwvergunning wordt doorlopen) nádat de vergunning is verleend.
Je kunt dan binnen zes weken bezwaar maken bij de gemeente. De gemeente moet dan n.a.v. je bezwaar kijken of de vergunning terecht is verleend. Als de gemeente erbij blijft dat de vergunning kan worden verleend, kun je vervolgens beroep instellen bij de rechtbank.

Het is wel zo, dat de wet precies bepaalt wanneer een bouwvergunning wel of niet kan worden verleend, dus je bezwaar (of beroep) maakt alleen kans als je buurman echt niet aan die eisen voldoet. (Aanvulling: dat is dus wat StevenK ook al zei denk ik.)
claudia2

BerichtGeplaatst: za 14 jun 2008 22:43    Onderwerp: bouwvergunning 1ste fase en sloopvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Dinsdag aanstaansde is er een hoorzitting waarvoor wij ook zijn uitgenodigt. Dus we mogen ons woord doen. Alleen is het zo dat onze twee agrumenten volgens kenners niet zo sterk zijn. Wij vinden het plan nl nogal groot er worden in totaal zeven huizen bij gebouwd op een doodlopende weg. En voor het te realiseren van vier huizen moet er een sloot worden gedempt omdat er te weinig ruimte is om te bouwen. Ook omdat deze sloot word gedemt komen wij in de problemen omdat onze afwateringsgeul hierin uitkomt. Dat heb ik al gemeld aan de gemeente maar die doet er niets mee en het waterschap pas als er gebouwt mag worden. Ook het feit dat ik in een oude boerderij woon die schade gaat ondervinden vanwege het bouwen [ scheuren enzo] word niet naar geluisterd. Ik heb geschreven dat alle schade die ik krijg aan mijn huis zal verhalen dmv de verzekering. Zijn dit nu sterke of zwakke argumenten?
claudia
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds