|
|
| Auteur |
Bericht |
Judith Ankermans
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 02 mrt 2008 17:25 Onderwerp: Kan ik als CAO-gebonden-werkgever ook nog eigen regeling? |
|
|
Dag allemaal.
Mijn naam is Judith Ankermans en zoals het er nu uitziet zullen mijn man en ik in juni onze droom verwezenlijken en een restaurant openen in Noordwijk. Wij zijn nu bezig met het werven en selecteren van personeel, maar wij hebben helaas niet heel veel verstand van de rechterlijke regels die er gelden en hadden gehoopt dat iemand ons kan helpen met het volgende:
Wanneer wij, als werkgever, eenmaal gebonden zijn aan een CAO, bestaan er dan nog mogelijkheden om eigen regelingen met werknemers op bedrijfsniveau te treffen?
Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen.
Vriendelijke groet, Judith |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: zo 02 mrt 2008 20:48 Onderwerp: |
|
|
Het antwoord op die vraag is een beetje ingewikkeld en het ligt er ook nog maar aan of de CAO zelf ruimte biedt om er van af te wijken. Wat ook een rol speelt is of de CAO algemeen verbindend verklaard is en zo niet, dan is weer van belang of de werknemer die het betreft gebonden is aan de CAO (lid is van een vakbond.)
In ieder geval zult u zelf begrijpen dat het niet de bedoeling is dat u als werkgever gebonden bent aan de CAO en aan de andere kant er van af kunt wijken (tenzij de CAO bepaalt dat dit mag). Belangrijkste artikel in dit kader is wellicht art. 14 Wet CAO, wat bepaalt dat een gebonden werkgever ook aan ongebonden werknemers de arbeidsvoorwaarden uit de CAO dient aan te bieden.
Als u met uw vraag trouwens bedoeld of het nog mogelijk is om regelingen met werknemers te treffen over onderwerpen die niet in de CAO zijn geregeld dan is dit uiteraard mogelijk. |
|
|
|
|
 |
Dvanes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 17
|
Geplaatst: di 04 mrt 2008 11:58 Onderwerp: |
|
|
Ik raad je aan even te kijken in de cao voor het horeca- en aanverwante bedrijf. Dit is een minimum-cao. Werkgevers en werknemers moeten zich ten minste aan deze cao-bepalingen houden. Afwijken ten voordele van de werknemer is hierbij toegestaan.
Er komt waarschijnlijk binnenkort een algemeen verbindend verklaring van deze cao. Dit houdt in dat deze cao gedurende een bepaalde periode zal gelden voor de gehele horeca-sector. |
|
|
|
|
 |
|
|