|
|
| Auteur |
Bericht |
henkbas
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 13:03 Onderwerp: jaarcontract ontslag |
|
|
| Mag/kan iemand, die nooit klachten over zijn functioneren heeft gehad en ook goed werk afleverd met een jaar contract dat nog een half jaar geldig is ontslagen worden? De werkgever moet daarvoor toch een vergunning krijgen van het CWI of de kantonrechter? |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 13:15 Onderwerp: |
|
|
| Ja dat klopt. Ook al staat in het tijdelijk contract dat tussentijds opgezegd kan worden dan kan dat van de kant van de werkgever alleen na toestemming van het CWI. |
|
|
|
|
 |
henkbas
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 13:24 Onderwerp: |
|
|
Hoe "makkelijk" is dit te regelen door een werkgever en daarmee bedoel ik hoe zwaarwegend moeten de redenen zijn voor het CWI om een hier toestemming voor te geven?
Nogmaals, er zijn nooit klachten geweest over functioneren dus dan neem ik aan dat dit niet al te eenvoudig zal zijn. |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 13:38 Onderwerp: |
|
|
| Ik geloof dat een grote meerderheid van de ontslagaanvragen bij CWI wordt gehonoreerd dus als de werkgever redelijke en enigszins objectieve argumenten heeft zal de vergunning waarschijnlijk verkregen kunnen worden. De reden hoeft niet perse over het functioneren te gaan maar kan ook wegen bedrijsfeconomische omstandigheden. Echter gezien de looptijd van de procedure (besluit CWI duurt +/- 6 weken) en de daarna nog in acht te nemen opzegtermijn wordt voor een dienstverband wat nog maar een half jaar loopt denk ik deze procedure niet vaak doorlopen. |
|
|
|
|
 |
henkbas
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 14:29 Onderwerp: |
|
|
Om bedrijfseconomische redenen zal het niet zijn want het bedrijf verkeert (zover we weten) niet in financiele moeilijkheden.
Kan je bij CWI navragen of er zo'n procedure 'tegen' je gestart is? |
|
|
|
|
 |
mcvg
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 14:56 Onderwerp: |
|
|
| Ik weet niet of je het ook kunt navragen maar na indiening van de aanvraag krijgt de werknemer een bericht van CWI en wordt deze in de gelegenheid gesteld om zich als het ware te verdedigen. |
|
|
|
|
 |
henkbas
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 15:07 Onderwerp: |
|
|
Dat is goed om te weten. Ik was bang dat zoiets achter je rug om kan gebeuren en op een gegeven moment ineens een ontslagbrief ontvangt.
Dank tot zover voor de verheldering |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 15:15 Onderwerp: |
|
|
| mcvg schreef: | | Ja dat klopt. Ook al staat in het tijdelijk contract dat tussentijds opgezegd kan worden dan kan dat van de kant van de werkgever alleen na toestemming van het CWI. |
Aangezien het mij niet duidelijk is dát het contract bepaalt dat tussentijds kan worden opgezegd, lijkt het mij goed om dit eerst vast te stellen.
Als het tijdelijke contract niet bepaalt dat het tussentijds kan worden opgezegd, dan kan niet tussentijds worden opgezegd. Een procedure via het CWI heeft dan geen zin.
Ontbinding via de kantonrechter kan nog wel, maar dat zal vermoedelijk prijzig zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
henkbas
|
Geplaatst: do 31 jan 2008 15:21 Onderwerp: |
|
|
| Zover ik weet staat in het contract dat er wederzijds opgezegd kan worden met een opzeg periode van een maand. |
|
|
|
|
 |
|
|