|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 12:47 Onderwerp: Bevoegdheid kantonrechter, even checken |
|
|
93 Rv onder a:
Quote: | Door de kantonrechter worden behandeld en beslist:
a.
zaken betreffende vorderingen met een beloop van ten hoogste EUR 5000, de tot aan de dag van dagvaarding verschenen rente daarbij inbegrepen, tenzij de rechtstitel dat bedrag te boven gaat en die rechtstitel wordt betwist;
|
Klopt dan mijn idee dat de kantonrechter ook bevoegd is als Piet beweert 10.000,- geleend te hebben aan Bert, hij dit bedrag terug wil hebben en Bert roept dat dat een schenking was? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Raymonm
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 15:31 Onderwerp: |
|
|
HOi ik ben geen jurist, maar toevallig hebben wij bij ons op het werk hier een disussie over gehad over een gelijk idee.
Op het moment dat je de vordering zou afromen tot 5000 en de rechten zou behouden op het overige bedrag inclusief rente (geen idee even hoe dit heet) dan kan de vordering door de kantonrechter afgehandeld worden.
Weet niet of je hier iets aan hebt, maar zo hebben wij iets opgelost. |
|
|
|
 |
DannyBoy
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 15:37 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij moet je art. 93 onder a Rv als volgt lezen:
De kantonrechtechter is bevoegd kennis te nemen van vorderingen van ten hoogste 5.000.
De kantonrechter is niet bevoegd kennis te nemen van vorderingen van ten hoogste 5.000 indien de rechtstitel dat bedrag te boven gaat en die rechtstitel wordt betwist.
De uitzondering wordt dus gemaakt t.a.v. vorderingen van ten hoogste 5.000. Als Piet 10.000 vordert dan is dus de kantonrechter per definitie onbevoegd (behoudens het bepaalde onder c en d van genoemd artikel).
In Compendium Burgerlijk Procesrecht, p. 55 wordt als voorbeeld genoemd een eiser die 2.000 als eerste twee opeisbare termijnen van een lening vordert, van in totaal groot 10.000. Als gedaagde niet verschijnt of geen verweer voert, is de kantonrechter bevoegd.
Zie voor een arrest: NJ 1993, 201 (Udo/Toby).
Uit dat arrest komt de bedoeling van die regel naar voren:
Quote: | De bepaling heeft de strekking te voorkomen dat de kantonrechter in een zodanig geval een beslissing zou geven, omdat deze beslissing, al betreft zij slechts een bedrag van niet meer dan f 5000, in verband met het haar toekomende gezag van gewijsde partijen zou binden in een volgende procedure, waarin de verschuldigdheid van het resterende bedrag der vordering voorwerp van geschil zou zijn. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 19:30 Onderwerp: |
|
|
OK dan. Klinkt logisch. Ik zat er al mee in mijn maag, juist omdat er zo vaak strijd is over bijv. wel/niet een overeenkomst.
Soms denk ik te moeilijk.
Bedankt voor de hulp. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 19:42 Onderwerp: |
|
|
DannyBoy schreef: | Volgens mij moet je art. 93 onder a Rv als volgt lezen:
De kantonrechtechter is bevoegd kennis te nemen van vorderingen van ten hoogste 5.000.
De kantonrechter is niet bevoegd kennis te nemen van vorderingen van ten hoogste 5.000 indien de rechtstitel dat bedrag te boven gaat en die rechtstitel wordt betwist. |
Dit klopt uiteraard.
Art. 93 sub a Rv zo lezen dat de kantonrechter voor een vordering van 10.000.000.000,- plots wel bevoegd wordt zodra de rechtstitel het bedrag van 5.000,- te boven gaat en die rechtstitel wordt betwist, is uiteraard fout.
(Of je in het voorbeeld nu 5.001,- of 10.000,- of 10.000.000.000,- neemt kan geen verschil maken.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 19:46 Onderwerp: |
|
|
Wat is het toch fijn om te bedenken dat fouten maken juist goed is, omdat je het zo veel beter leert en onthoudt
Dank voor jullie correctie! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|