|
Auteur |
Bericht |
JosJoskens
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 12:31 Onderwerp: Hypothese |
|
|
Stel dat ik een compleet nieuwe gemeenschap uit de grond wil stampen. Daarmee bedoel ik dat we met een aantal mensen naar het buitenland gaan en daar een in de ongerepte natuur een dorp beginnen en leven van de natuur. Verafgelegen van de beschaving zoals wij die kennen. Stel dat we over de financiele middelen beschikken om zoiets echt uit te voeren. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als dat dorp ontdekt wordt? Of beter nog, is er juridisch een manier mogelijk om zoiets te verdoezelen? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 13:31 Onderwerp: |
|
|
Wat is er op tegen dat anderen weten waar je uithangt? Meestal laten buitenstaanders zo'n hechte gemeenschap voor wat het is, afgezien van misschien een scheef oog en af en toe een diestalletje. Als de gevoelens van omwonenden erg agressief zijn, kan je beter een andere plek opzoeken.
Het zal overigens niet meevallen zo'n plek te vinden is, die geheel afgesloten en self-supporting kan zijn.
Hoe dan ook, je kan juridisch niet regelen dat je niet aan de wetten van het versitigingsland hoeft te voldoen ofzo. Wat je verder zou willen regelen om je aanwezigheid te 'verdoezelen' daar kan ik me niets bij voorstellen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
JosJoskens
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 13:32 Onderwerp: |
|
|
Dus jij zegt dat het volledig legaal is om je zomaar in een land te gaan vestigen? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 13:35 Onderwerp: |
|
|
Nee dat bedoel ik niet.
Je kan natuurlijk niet zomaar emiigreren, daar gelden allerlei regels en procedures voor. Als je die netjes volgt is je vestiging automatisch legaal, ja. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
JosJoskens
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 13:38 Onderwerp: |
|
|
Je mag toch niet zomaar een stuk land gaan impalmen? En wat met belastingen? Ik bedoel dus echt midden in de natuur ergens beginnen werken met wat je hebt, een woonst bouwen een dorp stichten, schapen hoeden,... |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 13:43 Onderwerp: |
|
|
Nee natuurlijk niet. Dat snap je zelf toch ook wel? Je moet dat allemaal regelen volgens de wetten en regels van dat land.
Ik neem aan dat je deze discussie niet gestart bent om dat soort algemeenheden te horen.
Wat is nou precies je vraag? Je eerste bericht spreekt over je aanwezigheid verdoezelen. Wat wil je bereiken? Waar wil je gaan wonen? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
JosJoskens
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 13:49 Onderwerp: |
|
|
Stel nu dat ik alles wat beschaving is wil achterlaten en wil emigreren naar een land binnen de EU. Op welke manier doe ik dat dan best? Hoe zou zoiets in zijn werk gaan. Maar dan echt met het doel een verborgen gemeenschap op te richten. Niet om daar een huis te gaan kopen.
Als je de film The Beach gezien hebt, of beter nog The Village, beetje vergelijkbaar. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 14:13 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Stel nu dat ik alles wat beschaving is wil achterlaten en wil emigreren naar een land binnen de EU. (...) Maar dan echt met het doel een verborgen gemeenschap op te richten. | Knappe jongen als je dat lukt.
Je zonder toestemming in een ander land vestigen is altijd illegaal, trouwens. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 14:32 Onderwerp: |
|
|
JosJoskens schreef: | Stel nu dat ik alles wat beschaving is wil achterlaten en wil emigreren naar een land binnen de EU. Op welke manier doe ik dat dan best? Hoe zou zoiets in zijn werk gaan. Maar dan echt met het doel een verborgen gemeenschap op te richten. Niet om daar een huis te gaan kopen.
Als je de film The Beach gezien hebt, of beter nog The Village, beetje vergelijkbaar. |
Je kan ook gewoon op een kunstmatig eiland in het IJsselmeer gaan zitten. Maar ik denk niet dat dat onopgemerkt blijft.
Dat wat je voor ogen hebt zal je niet heel erg snel lukken denk ik, zeker niet binnen de EU. De grond die je in bezit neemt voor je project is altijd van iemand (privaat danwel publiek), dus je zal altijd (los van het emigreren en vestigen op zich) toestemming nodig hebben voor het gebruik van de grond. Ik denk ook niet dat een staat zit te wachten op een gemeenschap die eigen regels hanteert en daarmee misschien wel de openbare orde ondermijnt.
groet,
jacq |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 14:40 Onderwerp: |
|
|
Maar als je je gewoon aan de wet van dat land houdt, niets doet om de openbare orde te ondermijnen en je verder met je eigen zaken bemoeit, zie ik niet wat er formeel op tegen is om zo een gemeenschap te stichten.
Ik denk alleen dat je niet kunt verwachten dat je als het ware van de aardbodem verdwijnt en je schuil kunt houden voor de rest van de wereld. In erg onherbergzame gebieden op de wereld lukt dat misschien nog, maar binnen de EU kan je dat denk ik wel vergeten. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 14:45 Onderwerp: |
|
|
Ineens herinner ik me dat er een man was die een booreiland heeft gekocht en via allerlei rechtszaken daar een eigen staat van heeft gemaakt met eigen economie ed. Met even googlen heb ik deze link gevonden. Het eiland blijkt ook in de verkoop te zijn (geweest?). Misschien leuk om even te lezen.
groetjes,
jacq |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 16:08 Onderwerp: |
|
|
Als het gebied waar je je wilt vestigen anders is dan niemandsland dan gelden de regels van het land waar je je in vestigt. Eigen regels / wetten en of eigen belastingstelsels etc. kan dan alleen wanneer het betreffende land genegen is om het gebied af te staan en het gebied als het ware onafhankelijk zou verklaren lijkt mij. Hoe dit dan precies in zijn werk gaat weet ik niet. De vraag over "hoe houd ik me verborgen om dit alles te omzeilen" zie ik niet als een juridische vraag. Dit zou het wellicht kunnen worden als je je vraag specificeert. |
|
|
|
 |
JosJoskens
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 16:36 Onderwerp: |
|
|
De Indianen in Amerika bv. Die zijn zogezegd inheems dus hebben zij recht op bepaalde stukken land. Of ben ik mis? |
|
|
|
 |
Gertje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 19:29 Onderwerp: |
|
|
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat je van plan bent
Wat betreft de indianen, die waren er al (inheems dus), daarom hebben zij dat recht. Maar als je nieuw komt, is dat heel wat anders. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 13 jan 2008 19:30 Onderwerp: |
|
|
Als je je in een gebied van een bestaande staat vestigt, zal het stuk land dat je in bezit neemt al eigendom zijn van een ander (overheid of particulier). Ik denk dat in de meeste landen een verjaringstermijn zal gelden, dus als je lang genoeg ongezien blijft word je vanzelf eigenaar van dat stuk land. In Nederland zou je 20 jaar geduld moeten hebben. De wetten van de staat zullen gewoon gelden. Na verloop van honderden jaar zou het volk dat hierdoor is ontstaan een vorm van zelfbestuur kunnen claimen op grond van het recht op (interne) zelfbeschikking. Een recht op uitroeping van een eigen staat zal echter niet ontstaan, althans volgens het huidige internationale recht komt het recht op externe zelfbeschikking slechts aan volkeren toe die waren onderworpen aan kolonisatie of aan een buitenlandse bezettingsmacht.
Als je je vestigt in een gebied dat niet onder een bestaande staat valt, zou je kunnen proberen je eigen staat uit te roepen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|