Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 10:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Veroordeling uitsluitend op DNA-bewijs
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bartaz

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 21:45    Onderwerp: Veroordeling uitsluitend op DNA-bewijs Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit in een discussie met iemand waar we beiden een andere mening hebben over het veroordelen van een verdachte uitsluitend op DNA-bewijs.

Ikzelf denk dat het niet snel zal gebeuren, maar dat het wettelijk gezien wel mogelijk is, ik kan namelijk nergens in het Wetboek van Strafvordering iets vinden over het feit dat het níet kan. (wel over anonieme getuigen en 'een getuige is geen getuige', maar niets over DNA)

De ander denkt dat het nooit mogelijk is om iemand te veroordelen op puur DNA materiaal dat is gevonden. Na wat zoeken heb ikzelf deze link gevonden die ergens in het midden onder een afbeelding even aanhaalt dat het inderdaad niet mogelijk is. Mijn eigen probleem daarmee is: er staat geen verwijzing naar een bron bij én de website kennislink.nl opzichzelf ook niet echt een goede bron om dat aan te nemen.

Wie helpt me verder?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het antwoord op je vraag is afhankelijk van hoe je de vraag precies uitlegt.

Als je kijkt in het Wetboek van Strafvordering moet je eerst weten wat je zoekt. Het lijkt mij dat DNA-bewijs in de praktijk neerkomt op een deskundigenverklaring (art. 339 lid 1 onder 4 Sv) of een deskundigenverslag (art. 339 lid 1 onder 5 jo. art. 344 lid 1 onder 4 Sv).

Er is dacht ik geen bewijsregel die zegt dat één deskundigenverklaring of één deskundigenverslag niet voldoende kan zijn voor het bewijs (zoals dat wel geldt voor één getuigenverklaring, art. 342 lid 2 Sv). Dus in die zin is het mogelijk dat iemand op alleen DNA-bewijs wordt veroordeeld.

Maar wat zegt zo'n deskundigenverklaring nu precies? Alleen dat een bepaald DNA-profiel overeenkomt met het DNA van een bepaald persoon, laten we zeggen de verdachte. Dat zegt op zichzelf genomen helemaal niets. Het materiaal waarop het profiel is aangetroffen moet nog wel in verband worden gebracht met de misdaad (en er zal bewijs moeten zijn dat er überhaupt een misdaad is gepleegd). Dus er zal in ieder geval een proces-verbaal moeten zijn waarin een rechercheur heeft opgeschrijven waar hij het materiaal heeft aangetroffen, bijv. op de plaats van de misdaad. Dus in deze zin is het eigenlijk niet mogelijk dat iemand op slechts één bewijsstuk, zijnde DNA-bewijs, wordt veroordeeld. Volgens mij is dit wat de door jou gevonden pagina bedoelt.

Maar als ik nu probeer te bedenken wat een leek zal bedoelen met de vraag of iemand kan worden veroordeeld uitsluitend op DNA-bewijs, dan denk ik dat die persoon zich afvraagt of iemand kan worden veroordeeld op het feit dat zijn DNA op een plaats van de misdaad is aangetroffen. Het antwoord op die vraag is ja. Weliswaar sluit het feit dat je DNA ergens is aangetroffen niet uit dat (bijv.) een ander jouw DNA daar heeft achtergelaten, maar als je dat niet aannemelijk kunt maken en de rechter is van jouw schuld overtuigd, dan kan hij je veroordelen (als verder alle stukjes van de delictsomschrijving kunnen worden bewezen).

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Maar als ik nu probeer te bedenken wat een leek zal bedoelen met de vraag of iemand kan worden veroordeeld uitsluitend op DNA-bewijs, dan denk ik dat die persoon zich afvraagt of iemand kan worden veroordeeld op het feit dat zijn DNA op een plaats van de misdaad is aangetroffen. Het antwoord op die vraag is ja. Weliswaar sluit het feit dat je DNA ergens is aangetroffen niet uit dat (bijv.) een ander jouw DNA daar heeft achtergelaten, maar als je dat niet aannemelijk kunt maken en de rechter is van jouw schuld overtuigd, dan kan hij je veroordelen (als verder alle stukjes van de delictsomschrijving kunnen worden bewezen).

Een leuke truc in dit verband is het putje in de douche van je lokale zwembad of sportschool leeghalen. Al die haren strooi je rond op de plaats delict. De meesten zullen nog DNA in de kern hebben. Wiens DNA moet je dan gebruiken?

Arnoud
Verstuur e-mail
Bartaz

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat bedoelde ik dus ook, ik had dezelfde artikelen gevonden als jij aanhaalt en ook al geconcludeerd dat het onder deskundigenverklaring zou vallen en dat het dus mogelijk is om iemand puur daarop te veroordelen. Dat dat niet waarschijnlijk is dat iemand alleen op DNA wordt veroordeeld, is ook duidelijk, maar het is niet wettelijk uitgesloten dus...

Verder zal de ander waarschijnlijk niet bedoelen dat er een procesverbaal nodig is van het feit dat er DNA is gevonden op een bepaalde plaats, hij is immers een leek en heeft er waarschijnlijk niet zover inzicht in.

In ieder geval bedankt voor je reactie, het bevestigt mijn eigen bevindingen nog eens, aangezien ik ging twijfelen toen de ander zeker wist dat hij het had gelezen maar geen bron kon geven.
Bekijk de homepage
DannyBoy

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Er is dacht ik geen bewijsregel die zegt dat één deskundigenverklaring of één deskundigenverslag niet voldoende kan zijn voor het bewijs (zoals dat wel geldt voor één getuigenverklaring, art. 342 lid 2 Sv). Dus in die zin is het mogelijk dat iemand op alleen DNA-bewijs wordt veroordeeld.

Op basis van art. 299 lid 1 Sv twijfel ik hier aan. In de praktijk zal er (hoogst waarschijnlijk) nooit sprake zijn van alleen maar één deskundigenverklaring of één deskundigenverslag.

Een geval waarin een dader 'uitsluitend' werd veroordeeld op basis van een vergelijkend DNA-onderzoek voor een overval, gepleegd in vereniging biedt LJN AE6863

Ten eerste stelt het Hof dat de kans dat het aangetroffen DNA op de plaats delict van iemand anders is dan verdachte zo klein is (1:53.000.000) dat het Hof ervan overtuigd is dat verdachte de overval heeft (mede)gepleegd.
Ten tweede stelt het Hof dat uit het dossier (omstandigheden van het geval) kan volgen dat toch nader onderzoek vereist is "of de identificatie die op grond van het resultaat van het DNA-onderzoek voor de hand ligt, gerechtvaardigd is".

Misschien dat het medeplegen ook nog een rol speelde. Bij medeplegen kunnen immers de bestanddelen worden verdeeld over de medeplegers.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DannyBoy schreef:
bona fides schreef:

Op basis van art. 299 lid 1 Sv twijfel ik hier aan. In de praktijk zal er (hoogst waarschijnlijk) nooit sprake zijn van alleen maar één deskundigenverklaring of één deskundigenverslag.

Je zou inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben dat art. 342 lid 2 Sv op grond van art. 299 lid 1 Sv ook van toepassing is op deskundigenverklaringen. Hoe dan ook maakt het voor de praktijk weinig verschil.

Quote:
Een geval waarin een dader 'uitsluitend' werd veroordeeld op basis van een vergelijkend DNA-onderzoek voor een overval, gepleegd in vereniging biedt LJN AE6863

DNA als enig verdachte aanwijzend bewijsmiddel. Dat is dus waar de vraag echt over gaat.

Quote:
Misschien dat het medeplegen ook nog een rol speelde. Bij medeplegen kunnen immers de bestanddelen worden verdeeld over de medeplegers.

Ik denk niet dat dit veel uitmaakt. Er hoeft maar één bewijsmiddel te zijn dat de persoon van de verdachte aanwijst. DNA zal niet voldoende zijn om ook de overige bestanddelen te bewijzen, maar daar kunnen andere bewijsmiddelen voor worden gebruikt (die verder niet de verdachte aanwijzen).

Het arrest is in ieder geval een mooi voorbeeld van wat ik eerder schreef, nl. dat DNA voldoende kan zijn om op veroordeeld te worden als je niet aannemelijk kunt maken dat je DNA daar op een andere manier terecht is gekomen.

Leeftijd: 69
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dames en Heren juristen in-spe. Ik zou zeer voorzichtig zijn met DNA.

Van een spoor ter grootte van een pingpong balletje maakt men in een lab tegenwoordig een Mount Everest van DNA, om de verhoudingen even weer te geven. Simpel. Men neme een paar DNA molecuul clusters en vermenigvuldigt deze. Er hoeft dus maar een piepklein foutje in de hele bemonstering, opslag, processing of analyse te zijn en boem we hebben persoon X in het vizier.

Contaminatie. Breng bewijsstuk A in contact of zelfs maar in dezelfde ruimte als bewijsstuk B. Bemonster B maar vaak genoeg en je zult het DNA vinden.

Tijd. DNA degenegeert in tijd maar kan toch heel lang nog worden geanalyseerd. Archeologie in Eindhoven is zo'n voorbeeld. Aanwezigheid van DNA zegt dat -ooit- iemand ergens in contact is geweest, verder niets.

Kleur, figuurlijk dan. DNA analyse is niet zwart-wit, het is licht grijs. De analyse geeft bij een arbitraire piek-ondergrens een bepaald aantal plaatsen (loci) die al dan niet in bepaalde mate overeenkomen met een beschikbaar (volledig) profiel van een verdachte. Het resultaat is altijd en bepaalde kans. DNA onderzoek geeft -nooit- een 100 procent zekere uitslag.

Scoringsdrift. Het is voor een lab verleidelijk tijdens een DNA onderzoek overeenkomstige piekjes te noteren en minder welgevallige even weg te laten. De managers willen scoren nietwaar. Men vergeet dat een niet-overeenkomstige piek wel eens de verdachte totaal kan ontlasten. Vraag dus de DNA basisgegevens op. Laat de interpretatie eventueel elders controleren. Laat het lab de basis gegevens publiceren. U heeft toch niets te verbergen?

Dus. DNA zal -altijd- aanvullend moeten zijn. Als uw juridische waarheid niet overeenkomstig is, als uw boeken anders lezen, dan is het nu aan u om deze aan te (laten) passen. Het is tijd.

Ref.: deventermoordzaak
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zucht, de dames en heren hier zijn wetgever noch rechter.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds