Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 7:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[Huurrecht] Verhuurder wil pand vervreemden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Orange

Orange

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 23:48    Onderwerp: [Huurrecht] Verhuurder wil pand vervreemden Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verhuurder wil één van de panden die hij in zijn bezit heeft vervreemden omdat hij verkeert in ernstige financiële problemen. De relatie tussen verhuurder en huurders is goed. De koper van het pand wil het pand graag hebben maar dan zonder de huurders (studenten). Dit is een probleem en de vraag is dan ook wat de beste oplossing is voor de verhuurder.

In beginsel is het zo dat bij de overdracht van een pand aan een ander dit geen gevolgen heeft voor de kernbedingen van de huurovereenkomst die geldt tussen verhuurder en huurder.

De volgende toewijzingsgronden ex art. 7:274 lid 1 BW zijn iig mijns inziens niet van toepassing op deze casus:
a = huurderschap is goed,
b = nvt hier onbepaalde tijd,
d = nieuw aanbod wordt niet gedaan,
e = nvt
f = nvt

Mogelijkheid 1:
De enige toewijzingsgrond die ik in aanmerking vind komen is die onder sub c, dringend eigen gebruik.

De vraag is echter of je voldoende aannemelijk kunt maken dat er inderdaad een dringende reden voor eigen gebruik bestaat. Nu het uiteindelijke doel is het vervreemden van het pand, wat juist uitdrukkelijk niet wordt bedoeld met de mogelijkheid gegeven onder sub c. In jurisprudentie (HR 25 november 1983, NJ 1984, 347), deze kan ik helaas niet raadplegen, zou worden gesteld dat in uitzonderlijke gevallen de financiële belangen van verhuurder kunnen prevaleren. Ik heb het idee dat het hier gaat om een zeer strenge toetsing.

De dringende reden is al moeilijk om die aannemlijk te maken. Van eigen gebruik kan ook moeilijk sprake zijn omdat de verhuurder er zelf geen gebruik van gaat maken maar het verkoopt.

Mogelijkheid 2:
In onderhandeling treden met de huurders zeker gezien het feit dat er een goede onderlinge verhouding bestaat. Op deze manier proberen tot een akkoord te komen.

Welke mogelijkheden zijn er voorts nog?

Edit: Ondertussen wel een beschrijving gevonden van het arrest.
Edit 2: Bij mij is de lay-out niet veranderd na plaatsing link maar zal hem even verkleinen Link naar Google Books

Laatst aangepast door Orange op vr 04 jan 2008 3:22, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je de link verkleint of verwijdert wil ik je vraag wel lezen. Nu past het niet in mijn scherm.

Orange

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als je de link verkleint of verwijdert wil ik je vraag wel lezen. Nu past het niet in mijn scherm.

Ik heb de link verkleind Smile.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Orange schreef:
bona fides schreef:

Ik heb de link verkleind Smile.

Heel mooi! Ik vind het persoonlijk niet prettig om beeldschermbrede regels te moeten lezen, dus ik browse niet fullscreen. Gevolg is dat ik in deze draad steeds naar rechts/links zou moeten scrollen wat helemaal onprettig is. (Het zou overigens mooi zijn als het forum de weergave van lange urls automatisch zou afbreken, maar dat is voor een andere draad.)

Orange schreef:
In jurisprudentie (HR 25 november 1983, NJ 1984, 347), deze kan ik helaas niet raadplegen, zou worden gesteld dat in uitzonderlijke gevallen de financiële belangen van verhuurder kunnen prevaleren.

In dit arrest gaat het om een verhuurder die ivm financiële problemen zelf in de verhuurde woning wil gaan wonen. Het "eigen gebruik" is dus echt eigen gebruik: de verhuurder wil de woning zelf gaan gebruiken. Uit het arrest volgt dat financiële belangen ertoe kunnen leiden dat dit eigen gebruik voldoet aan het criterium "dringend". Het arrest lijkt me niet relevant voor de vraag of er sprake kan zijn van eigen gebruik wanneer de verhuurder de woning wil verkopen. (Het antwoord daarop kan, helemaal gezien de wetstekst, m.i. alleen maar "nee" zijn. Aan de vraag of voldaan is aan "dringend" kom je dan niet meer toe.)

Als je het juridisch netjes wilt spelen, zie ik eigenlijk alleen mogelijkheid 2. Wat in theorie ook valt te proberen is opzeggen en bij de rechter aanvoeren dat het beroep van de studenten op de wettelijke huurbescherming naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid in de gegeven omstandigheden onaanvaardbaar is (art. 6:248 lid 2 BW).

Leeftijd: 75
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 22:51    Onderwerp: vervreemde pand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In jurisprudentie (HR 25 november 1983, NJ 1984, 347), deze kan ik helaas niet raadplegen, zou worden gesteld dat in uitzonderlijke gevallen de financiële belangen van verhuurder kunnen prevaleren.

Toevallig heb ik dit artikel voor me. [Huurrecht 1959/2005].
Ik ben een leek in deze materie.
De HR stelt wijst het middel eigengebruik in deze van de hand omdat het feitelijk de grondslag mist.

Het is een vraag omtrent de objectiviteit van het begrip "eigen gebruik". Wanneer is het dan wel van toepassing.
Orange

Orange

BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 1:09    Onderwerp: Re: vervreemde pand Reageer met quote Naar onder Naar boven

hellmunts schreef:
Quote:

De HR stelt wijst het middel eigengebruik in deze van de hand omdat het feitelijk de grondslag mist.

Het is een vraag omtrent de objectiviteit van het begrip "eigen gebruik". Wanneer is het dan wel van toepassing.

Kun je misschien je post wat nader toelichten want op deze manier snap ik het niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 1:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het gemak:
HR schreef:
Tekst] Arnoldus Adrianus Cornelis de Brouwer, te Hilvarenbeek, verzoeker tot cassatie, adv. Mr. W.G.H. Janssen,
tegen
Cornelis Johannes Gerardus de Brouwer, te Oostelbeers, verweerder in cassatie, adv. Jhr. Mr. D.J. de Brauw.
1. Het geding in feitelijke instanties
Op 3 maart 1982 heeft Cornelis zich op de voet van art. 1623c BW gewend tot de Ktr. Tilburg met het verzoek de tussen pp. bestaande huurovereenkomst betreffende de woning c.a. te Hilvarenbeek aan de Tilburgseweg 10 ontbonden te verklaren en Arnoldus te bevelen deze woning te verlaten en te ontruimen onder overgave van de sleutel, met machtiging aan verzoeker om desnodig die ontruiming zelf te doen bewerkstelligen, zo nodig met behulp van de sterke arm.
Nadat Arnoldus tegen dat verzoek verweer had gevoerd, heeft de Ktr. bij beschikking van 1 april 1982 het verzoek afgewezen.
Tegen deze beschikking heeft Cornelis hoger beroep ingesteld bij de Rb. Breda.
Bij beschikking van 8 maart 1983 heeft de Rb. de beschikking van de Ktr. vernietigd en het verzoek alsnog in dier voege toegewezen dat zij het tijdstip waarop de huurovereenkomst zal eindigen heeft vastgesteld op 1 juni 1983 en Arnoldus heeft veroordeeld de woning alsdan te ontruimen, met machtiging aan Cornelis als verzocht.
De beschikking van de Rb. is aan deze beschikking gehecht.
2. Het geding in cassatie
Tegen de beschikking van de Rb. heeft Arnoldus beroep in cassatie ingesteld. Het cassatierequest is aan deze beschikking gehecht en maakt daarvan deel uit.
Cornelis heeft verzocht het beroep te verwerpen.
De concl. van de A-G Ten Kate strekt tot verwerping van het beroep.
De conclusie is aan deze beschikking gehecht.
3. Beoordeling van het middel
Voor zover het eerste middel ervan uitgaat dat de beslissing van de Rb., volgens welke Cornelis de litigieuze woning dringend nodig heeft voor eigen gebruik, louter zou berusten op de bij hem bestaande "financiele noodzaak welke gebaseerd is op een lastenvermindering sec'', mist het feitelijke grondslag; de Rb. heeft die beslissing mede doen steunen op haar oordeel dat er bij Cornelis, mede gezien de ongunstige verhouding tussen zijn woonlasten en de huuropbrengst van bedoelde woning, sprake is van een financiele noodsituatie en dat er voor hem, "teneinde zijn financiele lasten tot een maatschappelijk aanvaardbaar niveau terug te dringen'', geen andere mogelijkheid rest dan het zelf gaan bewonen van die woning.
Ook voor het overige wordt het middel tevergeefs voorgesteld, omdat de daarin vervatte stelling volgens welke lastenverlichting, voor de verhuurder voortvloeiende uit het zelf gaan bewonen van de betrokken woning, nimmer voldoende zou kunnen zijn om aan te nemen dat de verhuurder de woning dringend voor eigen gebruik nodig heeft in de zin van art. 1623e lid 1 onder 3$, geen steun vindt in tekst of strekking van deze bepaling.
Het tweede middel komt tevergeefs op tegen een waardering en afweging van de belangen en behoeften van beide pp., die niet onbegrijpelijk zijn.
Het derde middel faalt op de in de conclusie van het OM onder nr. 21 aangegeven gronden.
4. Beslissing:
De HR:
verwerpt het beroep;
compenseert de proceskosten in cassatie in dier voege dat iedere partij haar eigen kosten draagt;
verleent Arnoldus de Brouwer vergunning om te dezen in cassatie kosteloos te procederen.

Het arrest laat zich niet heel eenvoudig lezen. Wel aardig (nou ja) dat twee broers elkaar bij de Hoge Raad troffen.
A-G schreef:
[Mening] Conclusie A-G Mr. Ten Kate
1. Voor de feiten in dit geschil tussen gerekwestreerde in cassatie als verhuurder en diens broer, verzoeker tot cassatie, als huurder over de voormalige ouderlijke woning, waarvan de eerste de eigenaar is en waarin de tweede na het overlijden van de laatste ouder nog woont, verwijs ik naar p. 2 en 3 van de bestreden beschikking van de Rb. Breda van 8 maart 1983.

Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De enige mogelijkheid is uitkopen, tenzij het tot een executie komt en de hypotheek een huurbeding kent.
Bekijk de homepage
Orange

Orange

BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EDIT: Dank voor het meedenken en bevestigen van de ingeslagen weg.

Ten aanzien van het uitkopen van de huurders, zijn daar nog bepaalde normen aan verbonden. Dat bijvoorbeeld de huurders een redelijk aanbod moeten aanvaarden?

Ik ben op het spoor gekomen van een recent arrest van de Hoge Raad van 23 september 2005, LJN: AT9089. Dit arrest ziet op een soortgelijke geval als de onderhavige casus.

"3.7.2 Het in deze zaak toepasselijke art. 7A:1623e lid 1, aanhef en onder 3°, (oud) BW - thans art. 7:274 lid 1, aanhef en onder c, BW - houdt in dat de rechter de vordering tot vaststelling van het tijdstip waarop de huurovereenkomst zal eindigen niet kan toewijzen ingeval de verhuurder de huurovereenkomst heeft opgezegd teneinde het verhuurde vrij van huur te vervreemden. Bewoordingen en strekking van deze bepaling staan - anders dan het onderdeel betoogt - eraan in de weg te aanvaarden dat van dringend eigen gebruik in de zin van die bepaling ook sprake is ingeval de verhuurder, die het verhuurde niet nodig heeft om dit af te breken, het desbetreffende object onder instandhouding daarvan wenst te vervreemden om daarmee aan een (in aanzienlijke mate) verliesgevende exploitatie een halt toe te roepen. Een andere uitleg zou, in strijd met het wettelijk systeem en de bedoeling van de wetgever, meebrengen dat louter het financieel belang van de verhuurder bij het opheffen van een (aanzienlijk) exploitatietekort toereikend kan zijn voor beëindiging van de huur. Het oordeel van het hof is dus juist. Het onderdeel faalt derhalve. "

Conclusie Mr. Huydecoper:
"40) Elders(28 ) heb ik verdedigd dat de keus die de wetgever heeft gemaakt voor een systeem waarin sommige belangen die niet onder de door de wet gegeven "ontruimingsgronden" te rubriceren vallen, niet tot beëindiging van de huur van woonruimte kunnen leiden, en zelfs niet als de belangen van de verhuurder aanzienlijk boven die van de huurder prevaleren, bepaald ongelukkig is. (...)"

Laatst aangepast door Orange op do 10 jan 2008 19:33, in totaal 2 keer bewerkt
hellmunts

Leeftijd: 75
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 22:45    Onderwerp: Re: vervreemde pand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Orange schreef:
hellmunts schreef:
Quote:

Kun je misschien je post wat nader toelichten want op deze manier snap ik het niet.

Ik ben het met Bona Fides eens omtrent de begrijpelijkheid van het arrest.
Zoals ik het lees en begrijp heeft de HR het beroep van Cornelis verworpen en kan Arnoldus blijven wonen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds