|
Auteur |
Bericht |
sengul
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 15:18 Onderwerp: Bezittingen van mijn zoon |
|
|
Dag,
Klein vraagje. Het is zo dat de gemeente na een scheiding bij jou langs komt om te kijken wat je allemaal in bezit hebt. Zodra je de luxe kant opgaat, je hebt dan bijv. 2 tv's 2 pc's in huis, wordt het in beslag genomen. Ik heb een zoon van 19 (thuiswonend) die met zijn eige geld (waarvoor hij gewerkt heeft) een tv heeft gekocht en daarnaast nog is een pc wil kope voor zijn op kamer.
Mijn vraag is dus, zou het een probleem zijn als de gemeente langs komt en ziet dat me zoon ook een pc en een tv heeft? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Mvg,
Hulya |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 15:40 Onderwerp: |
|
|
Een gemeente heeft op zich helemaal niks met een scheiding te maken, hooguit rechters en advocaten die ingeschakeld zouden worden.
Bedoel je niet met betrekking tot een bijstandsuitkering of zo? Daar is namelijk wel de gemeente (dacht ik) bij betrokken en daar mag je niet zomaar hele dure spullen en/of spullen die je niet echt nodig hebt in je huis hebben. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 18:12 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het is zo dat de gemeente na een scheiding bij jou langs komt om te kijken wat je allemaal in bezit hebt. | Daar heb ik nog nooit van gehoord (wat ook niet alles zegt, maar goed). Waarom dan? Wat is dan de reden voor zo'n bezoek?
Quote: | Bedoel je niet met betrekking tot een bijstandsuitkering of zo? Daar is namelijk wel de gemeente (dacht ik) bij betrokken en daar mag je niet zomaar hele dure spullen en/of spullen die je niet echt nodig hebt in je huis hebben. | Ook wonderlijk. Ik dacht aanvankelijk dat men alleen keek naar een banktegoed en bijvoorbeeld eigen huis bezit, maar ik zie net op een site dat er wel degelijk ook naar de spullen in het huis gekeken wordt. In dat geval zullen de spullen van zoon daar wel bijgeteld worden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 19:45 Onderwerp: |
|
|
De vraag heeft vast en zeker betrekking op de bijstand. Om meer dan een wilde gok te kunnen doen lijkt het mij handig om even in de WWB te kijken hoe het zit.
Volgens art. 19 WWB heeft de alleenstaande of het gezin recht op bijstand wanneer het inkomen lager is dan de bijstandsnorm en er geen in aanmerking te nemen vermogen is.
Onder vermogen wordt onder meer verstaan de waarde van de bezittingen waarover de alleenstaande of het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken verminderd met de aanwezige schulden, voor zover dit de vermogensgrens overschrijdt (art. 34 WWB). De vermogensgrens is € 5325 voor een alleenstaande en € 10650 voor een alleenstaande ouder of voor gehuwden tezamen.
Ik vermoed dat het hier (naast banksaldi) gaat om bezittingen die redelijkerwijs gemist (en dus verkocht) kunnen worden. Dus zaken als een tweede pc en een tweede televisie, zoals sengul zelf ook aangeeft.
Maar nu ter zake. Gezien de leeftijd van de zoon gaat het niet om een tot sengul "ten laste komend kind" (art. 4 sub e WWB). Van belang is verder dat de zoon een bloedverwant in de eerste graad is, zodat sengul en zoon niet op grond van het voeren van een gezamenlijke huishouding voor de WWB worden aangemerkt als gehuwd (art. 3 WWB).
De bezittingen van de zoon vallen daarom niet onder de bezittingen van de alleenstaande of het gezin van art. 34 WWB (art. 4 sub c WWB). Dus de bezittingen van de 19-jarige zoon moeten mijns inziens buiten beschouwing worden gelaten voor het recht op bijstand van sengul.
Mocht ik iets over het hoofd zien, dan hoor ik dat graag. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 20:29 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ook wonderlijk. Ik dacht aanvankelijk dat men alleen keek naar een banktegoed en bijvoorbeeld eigen huis bezit, maar ik zie net op een site dat er wel degelijk ook naar de spullen in het huis gekeken wordt. In dat geval zullen de spullen van zoon daar wel bijgeteld worden. |
Stel dat iemand een hele dure auto heeft, of een a-sociaal dure home cinema set. Dat zijn gewoon ook zaken die een bepaalde waarde vertegenwoordigen en als iemand echt het heel zwaar heeft en dus bijstand nodig heeft, zijn dat doorgaans spullen die je al lang verkocht moet hebben om aan geld te kunnen komen. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 20:49 Onderwerp: |
|
|
TikSimone schreef:
Quote: | ...op een site dat er wel degelijk ook naar de spullen in het huis gekeken wordt. |
Wonderlijk.
WWB art. 34, lid 2, onder a:
Quote: | - 2. Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen:
a. bezittingen in natura die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn dan wel, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin, noodzakelijk zijn; |
Een t.v. en een computer lijken me algemeen gebruikelijk dan wel noodzakelijk te zijn.
Zie ook hier
TikSimone schreef:
Quote: | In dat geval zullen de spullen van zoon daar wel bijgeteld worden.
|
Ik weet niet of dat goed is.
WWB art. 31, lid 2, onder h:
Quote: | -2. Niet tot de middelen van belanghebbende worden gerekend:
h. inkomsten uit arbeid van de tot zijn last komende kinderen,...
|
Kinderen komen tot last tot 21 jaar. De inkomsten van thuiswonende kinderen van 18 tot 21 jaar hebben geen gevolgen voor de uitkering. Zoonlief is 19 jaar.
Het lijkt me mooi als hij met aankoopbewijzen op naam en loonstrookjes/jaaropgave(n) aan kan tonen dat de spullen van hem zijn en dat het is betaald met zelf verdiend geld. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 21:20 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | WWB art. 34, lid 2, onder a:
Quote: | - 2. Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen:
a. bezittingen in natura die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn dan wel, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin, noodzakelijk zijn; |
Een t.v. en een computer lijken me algemeen gebruikelijk dan wel noodzakelijk te zijn. |
Inderdaad, maar een tweede tv en tweede computer hoeven dat niet meer te zijn. Het gaat dus om de luxe artikelen (en art. 34 lid 2 sub a bevestigt mijn eerder uitgesproken vermoeden).
Maar de bezittingen van de 19-jarige zoon tellen dus niet mee, zie mijn voorgaande reactie.
Quote: | Ik weet niet of dat goed is.
WWB art. 31, lid 2, onder h:
Quote: | -2. Niet tot de middelen van belanghebbende worden gerekend:
h. inkomsten uit arbeid van de tot zijn last komende kinderen,... |
Kinderen komen tot last tot 21 jaar. De inkomsten van thuiswonende kinderen van 18 tot 21 jaar hebben geen gevolgen voor de uitkering. Zoonlief is 19 jaar. |
Het is inderdaad niet goed, maar je kijkt naar de verkeerde artikelen. Het gaat niet om inkomsten maar om het vermogen.
Overigens komen voor de WWB alleen de kinderen onder 18 jaar "tot last". Waar jij aan denkt (op basis van je bericht in een draad van een paar dagen terug) heeft te maken een gemeentelijke toeslag in Zutphen (zal wel in meer gemeenten zo zijn) bij inwonende kinderen tot 21 jaar.
Quote: | Het lijkt me mooi als hij met aankoopbewijzen op naam en loonstrookjes/jaaropgave(n) aan kan tonen dat de spullen van hem zijn en dat het is betaald met zelf verdiend geld. |
Inderdaad. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 21:28 Onderwerp: |
|
|
Wordt zoon niet tot het "gezin" gerekend, dan? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 21:30 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Wordt zoon niet tot het "gezin" gerekend, dan? |
Zie de wet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 01 jan 2008 22:09 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef:
Quote: | Het is inderdaad niet goed, maar je kijkt naar de verkeerde artikelen. Het gaat niet om inkomsten maar om het vermogen. |
In mijn hoofd speelde de gedachte dat zoonlief de tv en computer van zijn eigen inkomen heeft betaald.
Quote: | Overigens komen voor de WWB alleen de kinderen onder 18 jaar "tot last". |
Ik zie het. Dank je Bona. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
sengul
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 jan 2008 0:44 Onderwerp: |
|
|
Sorry voor mijn late reactie,
Het gaat inderdaad over de buistandsuitkering. En inderdaad, me zoon heeft het met zijn eigen inkomen gekocht. Mijn vraag was dus of die spullen ook meegeteld werden. Maar blijkt dus niet het geval te zijn. Bedankt voor jullie reacties en bona fides nog extra bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 02 jan 2008 15:14 Onderwerp: |
|
|
Voor alle zekerheid kan het wel verstandig zijn om de gemeente te vertellen dat je zoon eigen inkomsten heeft (mocht je dat nog niet hebben gedaan). Voor zover ik zie hebben die inkomsten geen invloed op de hoogte van de bijstandsuitkering, maar mocht dat op één of andere manier toch het geval zijn, dan heb je je in ieder geval aan de informatieplicht gehouden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 02 jan 2008 22:31 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Voor alle zekerheid kan het wel verstandig zijn om de gemeente te vertellen dat je zoon eigen inkomsten heeft (mocht je dat nog niet hebben gedaan). Voor zover ik zie hebben die inkomsten geen invloed op de hoogte van de bijstandsuitkering, maar mocht dat op één of andere manier toch het geval zijn, dan heb je je in ieder geval aan de informatieplicht gehouden. |
Als het op een of andere manier wel het geval is, dan kan in dit geval niet, door achteraf inlichtingen verstrekken omtrent eigen inkomen, aan de informatieplicht worden voldaan: maar natuurlijk beter ooit dan nooit. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 02 jan 2008 22:56 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt. Maar ik neem aan dat de gemeente bij de bijstandsaanvraag al heeft gevraagd naar de thuissituatie en inkomsten van thuiswonende kinderen.
Overigens kunnen inkomsten van thuiswonende volwassen kinderen inderdaad van invloed zijn op de hoogte van de bijstandsuitkering. Althans, ik vind:
Quote: | Krijgt u geen kinderbijslag voor een inwonende kind (dat betekent dat u dit kind niet financieel onderhoudt), dan kunnen de inkomsten van dit kind wél van invloed zijn op uw uitkering. Hoe dit precies zit verschilt per gemeente. De gemeente kan een maximumbedrag vaststellen dat uw kind mag bijverdienen, zonder dat dit gevolgen heeft voor uw bijstandsuitkering. Komen de inkomsten van het kind daarboven, dan kan uw uitkering met een bepaald percentage (bijvoorbeeld 10%) gekort worden. De reden hiervoor is dat de gemeente verwacht dat het kind meebetaalt aan de huur, vaste lasten, het eten en dergelijke en dat u daar dus minder geld aan kwijt bent.
U kunt bij de sociale dienst navragen of in uw gemeente zo'n kortingsregeling geldt en zo ja, hoeveel uw kind maximaal mag bijverdienen of aan andere inkomsten mag hebben. |
Ik vind het wel een beetje vreemd dat dit per gemeente verschilt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 02 jan 2008 23:24 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij ligt in art. 3 lid 2 sub a WWB besloten dat er in dit geval geen sprake is van een gezamenlijke huishouding. Interessant is dat via art. 25 WWB dan kennelijk toch bepaalde aspecten daarvan van invloed kunnen zijn op de hoogte van de uitkering. |
|
|
|
 |
|